خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش یک میلیون هکتاری سطح مناطق چهارگانه حفاظت شده/ارتقای سطح مناطق دریایی تحت حفاظت

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۸۱۷

معاون محیط‌ طبیعی سازمان محیط‌زیست ارتقای سطح مناطق دریایی تحت حفاظت گفت: در سال جاری ۱۳ منطقه با مساحتی حدود یک میلیون هکتار برای ارتقای سطح مناطق حفاظت شده به شورای عالی حفاظت محیط‌زیست پیشنهاد شده است که در مراحل پایانی تصویب به سر می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌‌ در سال گذشته ۷۷ هزار هکتار از ۲۸ منطقه حفاظت شده در ۱۲ استان کشور از حفاظت خارج شده، در حالی که طبق کنوانسیون تنوع زیستی حداقل ۱۷ درصد از مناطق در خشکی و ۱۰ درصد از مناطق آبی از نظر تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی باید ارتقا یابد.

حمید ظهرابی (معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مناطق چهارگانه توضیح داد: بعضی از این مناطق از سال‌ها قبل محل مناقشاتی با مناطق توسعه‌ای شهری بوده‌اند که بر اساس بند «ظ» ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، تکلیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست است که ‌در مورد مناطق بازنگری کند.

وی ادامه داد: اگرچه در سال گذشته حدود ۷۰ هزار هکتار از مساحت مناطق چهارگانه در این بازنگری کاهش یافت، اما در سال جاری، ۱۳ منطقه با مساحتی حدود یک میلیون هکتار برای ارتقای سطح به شورای عالی حفاظت محیط زیست پیشنهاد شده است که در مراحل پایانی تصویب بسر می‌برند. بنابراین طرح این موضوع اساسا مقوله‌ای است که برخی افراد در جهت تضعیف شدن مطرح می‌کنند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: قرار داشتن محدوده‌های شهری تغییر کاربری یافته یا یک منطقه آزاد و پالایشگاه در منطقه حفاظت شده چه سودی به حال محیط زیست دارد؟ باقی ماندن محدوه‌هایی که از نظر اکولوژیکی ارزشی برای حفاظت ندارد، فقط باعث افزایش مناقشات و تعارض بین مردم و محیط زیست می‌شود که این مناقشات اثرات منفی شدیدتری بر محیط‌زیست داشته تا حذف اراضی تغییر کاربری یافته و فاقد ارزش حفاظتی. ضمن اینکه محیط‌زیست تکلیف قانونی مصرح در برنامه ششم توسعه را انجام داده است.

ظهرابی با اشاره به اظهارات منتقدان درخصوص کاهش وسعت مناطق چهارگانه خاطرنشان کرد: امیدوارم این افراد که برای کاهش ۷۰ هزار هکتار از سطح مناطق این هجمه را راه انداختند، حالا با افزایش یک میلیون هکتاری سطح مناطق محیط‌زیست به همان اندازه واکنش مثبت نشان دهند.

وی ادامه داد: با توجه به تقسیم‌بندی‌های اتحادیه جهانی حفاظت، تالاب‌های عضو کنوانسیون رامسر، ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ‌و مناطق حفاظت‌شده مردمی نیز جزء تعریف کلی مناطق تحت حفاظت قرار می‌گیرند که در حال حاضر مساحت این مناطق در خشکی، فاصله زیادی با ۱۷ درصد از خشکی‌های کشور ندارد، اما در مورد مناطق دریایی، همکاران ما در معاونت دریایی سازمان، اقدامات مفیدی را در جهت ارتقای سطح مناطق دریایی تحت حفاظت در دست دارند که انشالله با همکاری این معاونت دستیابی به ۱۰ درصد از سطح دریاها نیز امکان پذیر می‌شود.

محمد درویش (عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مناطق چهارگانه گفت: مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست مطابق قانون و تعهدی که جمهوری اسلامی ایران در اجلاس ناگایا در ژاپن داده است، باید تا سال ۲۰۱۸ به ۱۷ درصد قلمروی کشور افزایش پیدا می‌کرد، اما متاسفانه در طول این چند سال اخیر نه تنها افزایشی در مناطق چهارگانه رخ نداده است، بلکه ۷۷ هزار هکتار در شورای عالی محیط‌زیست تصویب و از محدوده مناطق چهارگانه حذف شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز