خبرگزاری کار ایران

سعید نمکی در نشست خبری مطرح کرد:

رسانه‌ها کمک کنند مقابل شانتاژ واردکنندگان دارو بایستیم/استقبال از تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۳۶۴

وزیر بهداشت با تاکید بر بیان اینکه به هیچ وارد کننده و تولید کننده دارو گران نمی‌دهیم، گفت: از تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو و استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی در نشست خبری خود که عصر امروز استفاده با اشاره به اولویت‌های جدید برنامه طرح تحول سلامت گفت: براساس آمار از ۳۸۰ هزار مرگ در سال ۹۶، حدود ۳۱۳ هزار مرگ به بیماری‌های غیرواگیر و ۱۶۱ هزار مرگ نیز به‌دلیل فشارخون بالا یا بیماری‌های ناشی از فشارخون، رخ داده است.

وزیر بهداشت فشارخون را قاتل خاموش دانست و افزود: قاتلی خاموش‌تر و مهلک‌تر از فشارخون بالا وجود ندارد و این در شرایطی است که حداقل ۴۰ درصد از مبتلایان به فشارخون بالا، از این موضوع اطلاعی ندارند و زمانی که دچار بیماری مزمن کلیوی یا سکته مغزی و قلبی می‌شوند، اطلاع پیدا می‌کنند که دیر است. به همین دلیل، کنترل فشارخون را به عنوان نخستین اولویت مقابله با بیماری‌های غیرواگیر معرفی کردیم.

نمکی با بیان اینکه ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به فشارخون بالا، تحت کنترل و درمان مناسب قرار ندارند، گفت: طبق برآوردها، در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور تصریح کرد: در بسیج ملی کنترل فشارخون درصددیم با مشارکت بین بخشی، مردم را با عامل خطر فشارخون آشنا کرده و با شناسایی موارد جدید مبتلا به فشارخون، مردم را در خصوص شیوه‌های کنترل و پیشگیری از ابتلا به فشارخون آگاه کنیم.

نمکی با بیان اینکه انتظار می‌رود در بسیج ملی کنترل فشار خون حدود ۲ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شوند، اظهار کرد: میزان مصرف نمک در ایران، دو برابر کشورهای دیگر است. در ایران حدود ۱۱ گرم و میانگین مصرف نمک کشورهای دیگر حدود پنج گرم است. البته ذائقه هر کشوری، بستگی به تاریخچه آن ملت دارد. ایران، کشوری پرآفتاب است و بالطبع مردم تعریق بیشتری دارند؛ بنابراین با از دست دادن سدیم، برای تامین آن بدن نیازمند مصرف نمک و خوراکی‌های شور می‌شود که در گذشته پدران ما با مصرف غذاهای شور آن را جبران می‌کردند اما امروزه فرزندان سایه‌نشین ما ذائقه نیاکان خود را آموخته‌اند.  

وزیر بهداشت بیان کرد: نمی‌توان گفت که مردم نمکدان‌ها را از سفره خود حذف کنند، بلکه باید سعی کنند فقط ۳۰ درصد از نمک مصرفی خود را کاهش دهند. در این راستا توجه و مساعدت زنان خانه دار، رستوران ها و نانوایی ها بسیار راهگشا خواهد بود.  

وی با اشاره به کمپین فشار خون تصریح کرد: در این مرحله نمی‌گوییم که نمکدان را از سر سفره ها حذف کنیم بلکه تلاش می‌کنیم تا افراد قبل از چشیدن غذا نمک نریزند. مرحله بعدی بعد از کمپین فشارخون دیابت و بهداشت روان است از این رو درباره نیز بسیج و کمپینی را ایجاد خواهیم کرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: الگوی مادر مرحله بعدی از طرح تحول سلامت به‌جای اضافه کردن تخت بیمارستان این است که مردم کارشان به بیمارستان و ای سی یو نکشند.

 نمکی در درباره کمبود دارو گفت: فشارهای آمریکا مشکلات بسیار جدی در نقل و انتقالات پولی برای واردات دارو ایجاد کرد اما ما توانستیم اقلام دارویی مورد نیاز را به هر روشی بود وارد کشور کنیم و اگر امروز دارویی با کمبود مواجه است دلیل بر این نیست که ما نتوانستیم آن دارو را وارد کنیم بلکه مشکل کمبود دارو دارو به دلیل این است که از ورود داروهایی که مشابه داخلی دارند جلوگیری می‌شود معتقدم اگر صنعت دارویی مشکل دارد باید ارتقا پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه در داروهای اساسی کمبود نداریم، ادامه داد: تاکید می‌کنم اقلام دارویی که امروز با کمبود آن مواجه هستیم نسبت به روز مشابه سال قبل کمتر است و ما کمبودی در داروهای اساسی نداریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم به ما کمک کنند چراکه باید اضطراب را از جامعه دور کنیم. بیمار نباید به دلیل کمبود دارو دچار اضطراب شود و مردم از ترس و کمبود دارو آن را احتکار کنند. ما شیوه‌هایی را دنبال می‌کنیم که تا پایان سال چیزی به عنوان کمبود دارو نخواهیم داشت. از رسانه‌ها خواهش می کنم به ما کمک کنند تا مقابل جبهه تبلیغاتی و شانتاژ وارد کننده‌های دارو بایستیم و مبارزه جدی با واردات بی‌رویه دارو داشته باشیم. باید این موضوع را از ذهنیت مردم دور کنیم که داروهای ایرانی کیفیت ندارند. خود من از داروهای خارجی تاکنون استفاده نکرده‌ام و فقط یک داروی خارجی برای مادرم تهیه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دارویی در داخل نیست که کیفیت آن زیر سوال باشد، گفت: ما همین طور که به وارد کننده‌های دارو رانت نمی‌دهیم، به تولید کننده‌ها نیز رانت نمی‌دهیم. اگر دارو مشکلی داشته باشد به شدت با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر بهداشت درباره تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو گفت: از تحقیق و تفحص از کوچک‌ترین جزء وزارت بهداشت استقبال می‌کنم؛ چه برسد به سازمان غذا و دارو اما بحث تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو از سال گذشته مطرح شده و موضوع جدیدی نیست و این طرح در بررسی‌های متعددی در کمیسیون‌ها رأی نیاورد. این طرح هنوز هم مطرح است اما مانعی برای تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو نمی‌بینیم.

وی متذکر شد: خوشبختانه در حال حاضر موضوعاتی که در گذشت درباره سازمان غذا و دارو مطرح بود کمتر شده و این سازمان به سمت شفافیت پیش می‌رود و مشکلی وجود ندارد.

وزیر بهداشت همچنین درباره وضعیت مالی سازمان تامین اجتماعی، بدهی این سازمان به وزارت بهداشت و هزینه‌های طرح تحول برای سازمان‌های بیمه‌گر گفت: بخشی از مشکلات و مسائل درمانی سازمان تامین اجتماعی به اثر طرح تحول در افزایش هزینه‌های آنها بازمی‌گردد که در این زمینه هم برای بیمه سلامت و هم برای سازمان تامین اجتماعی اقداماتی را انجام می‌دهیم تا هزینه‌خیزی را مهار کنیم چراکه طرح تحول سلامت در دو تا سه سال گذشته ۴۰۰ درصد هزینه‌های بیمه سلامت را اضافه کرده و در سازمان تامین اجتماعی نیز این چنین تاثیری را داشته است. در همین راستا مهار هزینه‌خیزی تامین اجتماعی را دنبال می‌کنیم.

نمکی به معوقات سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در بخش دولتی اشاره کرد و گفت: در این زمینه یک‌سال و نیم تا دو سال معوقات پرداخت نشده است. از رئیس‌جمهوری خواسته‌ام در این‌باره مداخله کنند. ایشان نیز دستور دادند با فروش قسمتی از سهام، بخشی از مطالبات پرداخت شود. وزارت بهداشت رقم قابل توجهی از سازمان تامین اجتماعی طلبکار است اما با این حال به دلیل احترامی که برای جامعه کارگری قائلیم هیچ کارگر محترم و بیمه‌شده تامین اجتماعی نیست که در بخش دولتی به آن خدمت داده نشود. در مجموع قرار شده تا هفته آینده قسمت قابل توجهی از بدهی را بپردازند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما به همه کارگران در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمات ارائه می‌دهیم، گفت: حدود ۱۷ ماه از سازمان تامین اجتماعی بستانکاریم و تنها دانشگاه اصفهان که شهری کارگری است ۵۴۰ میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار است اما با این حال خدمات را قطع نکرده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده قسمتی از طلب‌های‌مان پرداخت شود.

نمکی همچنین درباره مشکلات بیمارستان‌های خصوصی و درخواست آنها برای افزایش تعرفه‌های پزشکی خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های خصوصی قطعاً مشکلاتی را از قبل داشته‌اند. در دوره فعلی ما دو اقدام انجام دادیم؛ یکی آنکه قبل از پایان سال تعرفه‌های سال جدید مصوب شد و دوم اینکه تعرفه‌های بخش خصوصی بالاتر از بخش دولتی بسته شد اما اینکه باز هم این تعرفه‌ها پاسخگو هست یا نه، به مشکل مزمن سال‌های گذشته باز می‌گردد که به دلیل رعایت حال مردم، شیب افزایش تعرفه‌ها ملایم بوده است. اخیراً نیز انتقاداتی به تعرفه‌ها داشتند که قرار شده این موضوع در شورای عالی بیمه مجدداً مطرح شود. با این حال از همکارانم خواستم امسال که سال سختی برای سفره مردم است منتظر سوددهی نباشند. ما باید کاری کنیم که اقداماتمان زیان‌ده نباشد وگرنه امسال سال سود برای درمان نیست اما در عین حال امیدواریم که بتوانیم مختصر کمکی در این زمینه داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: پرونده الکترونیک سلامت طی چند سال گذشته به صورت جدی دنبال نشده بود اما در سه ماه گذشته من و همکارانم به شدت وقت گذاشتیم و تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان تأمین اجتماعی در آن مشارکت داشته‌اند. بر سر قولم برای به سرانجام رساندن پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار هستم و این پرونده با حضور رئیس‌جمهوری برای افراد ایرانی و غیرایرانی که مجاز به زندگی در ایران هستند سراسری خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این راستا زحمت بسیاری صرف شد تا بتوانیم این گام را به سرانجام برسانیم. نسخه‌نویسی الکترونیک را هم آغاز کرده‌ایم. در فاز اول پرونده الکترونیک سلامت تمام فعل و انفعالات سلامت را با کد ملی ثبت خواهیم کرد. این پرونده ریل‌گذاری سیستم ارجاع و پزشکی خانواده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره طب ایرانی گفت: باید دانشجوی طب داروسازی و علوم پزشکی را با مبانی محکم و منطقی دیرینه خودمان در علوم پزشکی آشنا کنیم. اقدامی که در این زمینه باید انجام شود احیای طب سنتی و طب آلترناتیو است. باید رفاقت و مفاهمه بین دانشگاه و طب سنتی ایجاد کنیم. کار دیگری که باید انجام شود توسعه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است. در زمینه طب آلترناتیو نظیر طب سوزنی، رایحه‌درمانی و ماساژدرمانی هم داریم رشته‌هایی را ایجاد می‌کنیم و استفاده از این ظرفیت را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین درباره شرکت‌های داخل وزارت بهداشت مانند شرکت پتروشیمی گفت: در این‌باره به جمع‌بندی رسیده‌ایم طوری‌که تعدادی از شرکت‌ها منحل می‌شوند؛ تعدادی به سمت تسویه و انحلال می‌روند و برخی هم به عنوان پوسته‌ای برای ارائه خدمت نگه می‌داریم. در رابطه با سهام پالایشگاه هم اقداماتی صورت گرفته است.

وزیر بهداشت درباره مغفول ماندن طرح تحول سلامت در بخش زیربنایی درمان گفت: طرح تحول در بخش درمان را با جدیت دنبال می‌کنیم؛ از جمله اقدامات ما توسعه زیرساخت درمان در بخش‌های کم‌برخوردار است. ما همچنین برای ماندگاری کادر پزشکی و پزشکان بیش از قبل سرمایه‌گذاری در این حوزه کردیم.

وی متذکر شد: درباره تأمین دارو و تجهیزات بیماران خاص تلاش زیادی انجام شده است. آنچه قرار است ترمزی برای ما در طرح تحول سلامت باشد این است که قرار نیست با فشار مقامات محلی بدون نیاز در منطقه زیرساخت را ایجاد کنیم. تاکنون ۴۰۰ خانه بهداشت در ۴۰۰ محور عشایری ایجاد کرده‌ایم که با یک کانکس پنل خورشیدی خانه بهداشت برای عشایر احداث شده‌اند. این خانه‌های بهداشت از ایجاد ده تخت بیمارستان برای ما هزینه کمتری دارد. همچنین تلاش کردیم مدارس بدون پوسیدگی دندان را ایجاد کنیم و ۳۲۰۰ یونیت دندانپزشکی همراه ۳۶۰۰ دندانپزشک برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌ایم.

نمکی درباره تجهیزات تقلبی در بازار تجهیزات پزشکی گفت: اداره کل تجهیزات بازرسانی دارد که به‌طور مداوم در حال بازرسی حوزه هستند. همچنین هیچ تقلبی در بخش درمان نداشته و نخواهد داشت و هیچ بیمارستان ما حق خرید وسایل و تجهیزات پزشکی غیر استاندارد را ندارند.

وزیر بهداشت درباره چهار بیماری که در بیمارستان قلب پس از عمل جراحی قلب باز به هوش نیامده و در کما هستند، گفت: ما بلافاصله پس از شنیدن این خبر وارد عمل شدیم و بررسی کردیم که آیا این بیماران توسط یک دکتر معالج شده‌اند یا خیر و متوجه شدیم اعمال جراحی این ۴ بیمار توسط ۴ پزشک انجام شده و همچنین داروهای بیهوشی را نیز چک کردیم. مورد مشکوکی درباره داروها و تجهیزات پزشکی مشاهده نشد. به گفته بستگان بیماران یکی از آنها از دیابت طولانی و دو بیمار دیگر از نارسایی قلبی و کلیوی رنج می‌بردند و هیچ قصور پزشکی درباره این بیماران مشاهده نشده است.

 وی همچنین درباره قیمت تمام شده خدمات آموزشی به دانشجویان خارجی گفت: بازنگری در قیمت تمام شده خدمات آموزشی شده و در حال به روز رسانی است. ما در نحوه پذیرش و تعرفه بازنگری انجام دادیم و اجازه نمی‌دهیم دانشگاهی به مدل خاص خود پذیرش دانشجو داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز