خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

مبادلات بانکی در تامین دارو همچنان با مشکل مواجه است/اعلام آمادگی سوئیس برای کمک به ایران در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۱۱۵

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از اعلام آمادگی سوئیس برای کمک به ایران در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی خبر داد.

بهروز بنیادی (عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا،  درباره برخی اخبار منتشره مبنی بر کمبود پانسمان ویژه بیماران ای بی و فوت ۷ نفر از آنها گفت: این آمار و اطلاعات در فضای مجازی منتشر شده، اما در این باره هنوز هیچ گزارش رسمی به ما داده نشده است. با این حال تحریم‌ها قطعا در بحث غذا و دارو موثر بوده، چرا که باز هم در تبادل مالی و بانکی دچار مشکل هستیم.

وی به سفر ظریف و مذاکره درباره دارو و تجهیزات اشاره کرد و گفت: اخیرا آقای ظریف در سفری که به ژنو داشتند به دنبال راهکارهای بودند تا به حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی کشور آسیبی وارد نشود. همچنین کمیسیون بهداشت و درمان نیز وظیفه دارد، در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام بدهد.

این نماینده مجلس در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین داروها گفت: ما شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در کشور داریم که وزارت بهداشت می‌تواند طی مذاکره‌ای از آنها بخواهد در زمینه مسائل دارویی به ما کمک کنند. قطعا این وزارتخانه باید این گونه مشکلات را به نخبگان کشور و شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند، مطرح کند تا هرچه سریع‌تر برای مشکلات موجود راه‌حل پیدا شود.

بنیادی درباره کمک دیگر کشورها در تامین دارو و تجهیزات پزشکی گفت: کشورهایی از جمله سوییس اعلام آمادگی کردند که در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی آمادگی لازم برای کمک به ایران را دارند. امیدواریم علاوه بر همکاری این دست از کشورها، تلاش‌هایی که در داخل صورت می‎گیرد به سرعت انجام شود و ما شاهد رسیدگی و درمان به بیماران ای بی یا پروانه‌ای باشیم.

وی ادامه داد: بیماری ای بی یا پروانه‌ای چند تیپ مختلف دارد، ولی پانسمان ویژه آنها پانسمانی است که برایشان راحت‌تر بوده و سریعتر موجب بهبودی‌شان ‌شود، اما بیماران می‌توانند از نوع پانسمان‌های روزانه نیز برای امور مراقبتی‌ استفاده کنند، بنابراین اینطور نیست که بگوییم بیماران ای بی به علت نبودن آن پانسمان با مشکل مواجه می‌شوند، چرا که ما روش‌های دیگری در مراقبت و درمان داریم. اگر به خانواده‌ها آموزش داده شود، می‌توانند مراقبت‌های بهتری را انجام دهند.

عضو کمیسیون درمان و بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره برخی اخبار درباره نوع کیفیت داروهای بیهوشی، گفت: حدود چهار هزار قلم انواع و اقسام دارو در سطح کشور داریم و درباره هر دارویی که در مطب پزشک، داروخانه‌ها  و یا در بیمارستان‌ها به مشکل برخورد کرده باشد، سریعا به سازمان غذا و داروی کشور گزارش می‌شود تا مشخص شود  مواد اولیه دارو از کجا آمده است و آیا ماده تولیدی آن ساخت داخل بوده یا خارج از کشور؟

او با تاکید بر اینکه داروهایی که در کشور هستند، دارای شناسنامه‌اند، گفت: داروها همگی شناسنامه‌دار هستند و اگر موردی باشد مطمئن باشید، بعد از گزارش پزشک یا بیمار به سازمان غذا و دارو این مسائل پیگیری خواهد شد و آن داروها سریعا از بازار جمع آوری می‌شود. همچنین اعلام می‌شود که مردم فلان دارو را دیگر خریداری نکنند و بلافاصله از داروخانه جمع‌آوری می‌شود.

بنیادی اضافه کرد: ممکن است؛ افراد در مصرف برخی داروها به ویژه داروهای بیهوشی دچار عارضه‌هایی شوند، یعنی داروهای استاندارد نیز ممکن است عارضه‌هایی را برای یک فرد به دنبال بیهوشی ایجاد کنند، اما نباید اضطراب بی‌جهت در بیماران ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر پیگیری گزارش‌های حاکی از عارضه‌های دارویی گفت: هر گونه عارضه  دارویی که گزارش می‌شود، باید مستند باشد و اسم و مشخصات بیمار و بیمارستان اگر ارائه شود، قطعا مشکلات قابل پیگیری است.

این نماینده مجلس درباره مشکلات دارویی و تاثیر آن  در توریسم سلامت گفت: در حال حاضر ما شاهد حضور دلالانی در این زمینه هستیم که ممکن است هم به جامعه پزشکی آسیب بزنند و هم به بیمارانی که با عنوان توریسم سلامت وارد کشور می‌شوند. از نظر بین‌المللی اگر ایران بخواهد به مساله توریسم سلامت ورود پیدا کند، باید استانداردهای خاصی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در این زمینه در حال برنامه‌ریزی است و بیمارستان‌هایی که اعلام آمادگی کنند را ارزیابی می‌کند و سنجش‌های خاصی را نیز برای آنها در نظر گرفته است. اگر آنها بتوانند مراحل سنجش و آزمون را سپری کنند و موفق به کسب استانداردها شوند، به آنها مجوز توریسم سلامت داده خواهد شد. پس از آن در سایت مربوط به توریسم سلامت وزارت بهداشت نام بیمارستان مربوطه ثبت خواهد شد و کسانی که قرار است وارد کشور شوند، می‌توانند از طریق آن سایت درباره بیمارستان‌های استاندارد توریسم سلامت اطلاعات کسب کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: متاسفانه امروزه شاهد یک بازار آشفته در این زمینه هستیم و قطعا لازم است که وزارت بهداشت نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد، به خصوص در شهرهایی مثل مشهد مقدس، قم و شیراز که زائرپذیر هستند. ما شاید در این شهرها نیاز به نظارت بیشتر بر توریسم سلامت و کیفیت‌ دارویی داشته باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز