خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایلنا:

دانشجویان از حضور در کرسی‌های آزاد اندیشی می‌ترسند/ آزادی دانشجویان باید تضمین شود/فرهنگ آقازادگی در کشور ریشه کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۹۲۰

رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: با رعایت اخلاق، ادب و حقوق عمومی، آزادی دانشجویان فعال در کرسی‌های آزاداندیشی باید تضمین شود.

محمدتقی احمدی (رییس دانشگاه تربیت مدرس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اهمیت کرسی‌های آزاداندیشی گفت: کرسی آزاداندیشی آیین‌نامه و مراتب اجرایی خاص خود را دارد که بر اساس آن تلاش شد، در دانشگاه‌های مختلف این فعالیت شکل بگیرد و در واقع سکویی برای توسعه افکار موثر جهت حل معضلات جامعه باشد. کرسی‌های آزاداندیشی نیازمند زیربنایی اولیه است که سهولت پذیرش حرف‌های مخالف، گفت‌وگوی متوازن و با رعایت منش دانشگاهی برای کشف حقیقت و البته بدون اتهام‌زنی و توهین، ترس و نگرانی از نحوه قضاوت‎هایی که افراد در این نوع جلسات دارند، لازمه آن است. با توجه به مصداق‌های به وجود آمده، نگرانی‌ از حضور در کرسی‌ها نه تنها کم نشده، حتی افزایش هم یافته، لذا استقبال جدی از طرف اساتید و دانشجویان شکل نگرفته است.

 دانشجویان می‌ترسند حضور در کرسی‌ها برای آینده‌شان دردسر ایجاد کند

احمدی تاکید کرد: به رغم اینکه دانشگاه خیلی تلاش کرد تا نشان دهد، از چارچوب‌ها حمایت می‌کند، ولی  همچنان تبعات و نگرانی‌ها از نحوه صحبت‌ها و قضاوت‌ها وجود دارد. اساتید دانشگاه درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بارها گوشزد کردند که ما میدان مناسبی را برای آزاداندیشی نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال چندین بار گفتگوی آزاد یا تریبون آزاد در دانشگاه داشته‌ایم و دانشجویان در فضای باز دانشگاه و یا در محیطی به صورت چند گروه با هم تعامل داشتند. موضوع حجاب از جمله موضوعاتی بود که در این تریبون‌های آزاد مطرح شد، درست است که در میان صحبت‎هایشان یک سری بی‌سلیقگی و تندروی‌ها دیده می‌شد، اما در مجموع بحث‌های نسبتا قابل قبولی مطرح شد. متاسفانه بعدها آن موارد مطرح شده، مورد انتقاد شدید قرار گرفت و برخی نکات را آنقدر حاد تلقی کردند که دانشجویان از ادامه این برنامه‌ها منصرف شدند.

اساتید دانشگاه درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بارها گوشزد کردند که ما میدان مناسبی را برای آزاداندیشی نمی‌بینیم.

رییس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: از آن به بعد دانشجویان از این ترس داشتند که برای آینده‌شان دردسری ایجاد شود، لذا فضای موجود فرصت مناسب را برای رشد کرسی‌ها فراهم نکرد. در حالی که من فکر می‌کنم، طبق آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی می‌توان در چارچوب ادب، اخلاق اسلامی، رعایت حقوق عمومی و بدون ایجاد تشویش صحبت‌های علمی را مطرح کرد.

احمدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر ورود دانشجویان به کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید داشته‌اند، گفت: با توجه به تاکید رهبری به این مساله ما نیز حمایت و پشتیبانی خودمان را از فعالیت‌های دانشجویی اعلام می‌کنیم. اگر تشکل‌های دانشجویی تقاضایی مبنی بر برگزاری  کرسی‌ها را در فرمت رسمی به صورت تریبون آزاد دانشجویی داشته باشند، ما نیز در چارچوب برنامه‌ریزی و زیر نظر کمیته سه نفره نظارت بر تشکل‌ها از آنها حتما پشتیبانی می‌کنیم.

 آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی نیاز به تکلمه دارد

وی با اشاره به نگرانی‌ دانشجویان در زمینه برخوردهای امنیتی و قضایی در خصوص بیان انتقادات و نظرات خود در کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: من فکر می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی که این آیین‌نامه را تعیین کرده است، به یک تکمله نیاز دارد و آن تکمله این است که این گونه مسائل مورد حمایت، تشویق و پشتیبانی دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور قرار بگیرد، ضمن اینکه با رعایت اخلاق، ادب و حقوق عمومی آزادی دانشجویان فعال در کرسی‌های آزاداندیشی را تضمین کنند. این اقدام می‌تواند پیام خیلی خوبی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها باشد تا بیشتر از این به کرسی‌های آزاد اندیشی تمایل نشان بدهند.

با رعایت اخلاق، ادب و حقوق عمومی آزادی دانشجویان فعال در کرسی‌های آزاداندیشی را تضمین کنند.

احمدی درباره اینکه مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن دانشجویان به جامعه داشتند، گفت: قطعا تیزبینی و حساسیت در کشف زمینه‌های فساد، سوءاستفاده و همچنین شجاعت از جمله صفات بارز دانشجویان است. این صفات دانشجویان از قدیم در دانشگاه‌ها وجود داشته، قبل از انقلاب نیز مطرح بوده و در دوران انقلاب نیز به اوج خود رسید و حالا باید ادامه پیدا کند.

دانشجویان مطالبات خود را در یک بیانیه به قوه قضاییه بدهند

رییس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه فعالیت امروز دانشجویان باید متفاوت از گروه‌گرایی، مارک‌زدن و تهمت باشد، گفت: دانشجویان می‌توانند، مصادیق موجود در مطبوعات و سازمان‌ها را مورد مطالبه قرار دهند. من فکر می‌کنم اگر دانشجویان در زمینه‌های مختلف مستندات یا اطلاعاتی را به صورت خاص یا عام بیابند و سپس با مشورت معاونت فرهنگی آن را منتشر کنند، بیشتر به اهدافشان نزدیک خواهند شد. دانشجویان حتی می‌توانند مطالبات خود را  به صورت بیانیه خطاب به قوه قضاییه یا مقامات مسئول ارسال کنند یا حتی می‌تواند به صورت یک نامه سرگشاده آن را ارائه دهند، اما نیاز است یک اعتماد قابل قبول به این مستندات وجود داشته باشد، از این رو لازم می‌د‌انم حتما یک مشورت صورت بگیرد تا اقدامات دانشجویان پشتوانه قوی داشته باشد.

مشکلات اشتغال و ساز و کارهای ناقص اقتصادی مانع از این شده که همه فارغ‌التحصیلان خوب ما بتوانند به موقع وارد بازار کار و خدمت‌رسانی به کشور شوند.

احمدی درباره عدم اعتماد مسئولان به جوانان و دانشجویان گفت: این بحث کمی کلان‌تر از آن چیزی است که ما در دانشگاه برای آن راهکار بدهیم، زیرا مشکلات اشتغال و ساز و کارهای ناقص اقتصادی مانع از این شده که همه فارغ‌التحصیلان خوب ما بتوانند به موقع وارد بازار کار و خدمت‌رسانی به کشور شوند. البته ما معتقدیم می‌توان از ایده‌ها و راهنمایی‌های نیروی جوان در محیط دانشگاه استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ما در دانشگاه تربیت مدرس سعی کردیم در طول همین سه سال اخیر انجمن‌های علمی دانشجویی را به ظرفیت دو برابر برسانیم. همین ظرفیت‌ها بعدها گروه‌های کاری قوی و مثبتی شدند و به صورت NGO شروع به شناسایی مشکلات تخصصی و علمی کشور کردند. همین امر  برای دانشجویان یک تجربه حرفه‌ای خوب فراهم می‌کند و موجب می‌شود، دانشگاه از نیروهای دارای فرهنگ دانشگاهی استفاده کند.

فرهنگ آقازادگی در کشور ریشه کرده است

او درباره انتقاد دانشجویان از تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری آقازاده‌ها در جامعه گفت: این مسئله مربوط به بحث‌های ساختاری اداره کشور می‌شود، متاسفانه روابط، قواعدی را در این ساختار حاکم کرده که به صورت قاعده درآمده است و از این بابت ما خودمان در دانشگاه به خاطر مسائل و مشکلاتی که به دانشگاه تحمیل می‌شود، رنج می‌بریم. مسئله بازرسی موردی، نحوه استخدام‌ها و گزینش‌ها برای پست‌های مهم کارشناسی باید به طور مشخص  صورت بگیرد. از طرفی به طور مثال باید تعداد تقاضاهای عرضه شده با تقاضاهای پذیرفته در یک سازمان بررسی شود، شاید بتوان این بحث را به صورت رندم و کوتاه مدت انجام و سازمان‌های که در این خط کار می‌کنند، شناسایی کرد.

"روابط" قواعدی را در این ساختار حاکم کرده که به صورت قاعده درآمده است و از این بابت ما خودمان در دانشگاه به خاطر مسائل و مشکلاتی که به دانشگاه تحمیل می‌شود، رنج می‌بریم.

احمدی با بیان ریشه‌دار بودن فرهنگ آقازادگی در کشور ما گفت:  این مسئله در فرهنگ ما ریشه دارد، از این رو ما نیاز به یک اصلاح عمومی در آموزش و پرورش‌مان داریم تا آدم‌های صادق و درست را تربیت کنند که ترفند‌ها و روش‌های نادرست برای پیشرفت، شخصیت آنها را عوض نکند. همه این موارد به فرهنگ، طبیعت انسان‌ها، بینش، اکتسابات فرهنگی و تربیتی افراد بر می‌گردد. در این زمینه باید روی مدارس سرمایه‌گذاری شود تا شرایط تربیتی مناسبی داشته و دانش‌آموزانی با ساختار ذهنی سالم و بدون عقده بار بیاورند.

مسئولان از روبرو شدن با دانشجویان در جمع‌های انتقادی ابا دارند

رییس دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با حضور مسئولان در دانشگاه‌ها گفت: این مسئله دو وجه دارد، اول اینکه مسئولان بتوانند با دانشجویان روبرو شوند و به پرسش‌ها و ابهامات آنها گوش بدهند، زیرا مسئولان می‌توانند برای دانشجویان و دانشگاهیان خیلی اثرگذار باشند. وجه دوم این است که مسئولان از روبرو شدن با دانشجویان در جمع‌های انتقادی ابا دارند، زیرا آنها نگران حاشیه‌ها و ابهامات این بحث‌ها در مطبوعات و رسانه‌ها هستند. از طرفی امکان دارد بعدها مسائلی مطرح شود که امکان ارائه پاسخ قانع کننده‌ درباره آن مسئله‌ای که در دانشگاه مورد بحث قرار گرفته، نباشد و آن ها را ضعیف کند.

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم، اگر بتوانیم مثل همان بحث کرسی‌های آزاد اندیشی به دانشجویان اجازه دهیم گفتمان اجتماعی، خلاق و سازنده را بدون حب و بغض و با تکیه بر مفاهیم علمی و به قصد جستجوگری در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی، بدون هیجان‌های کاذب بدون گروکشی، انتقام و گروه‌گرایی انجام دهند، می‌توان به نتایج خوبی رسید. این روند  در دانشگاه‌های کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد و من مراحل آن را دیده‌ام به این صورت که دانشجویان با یکدیگر بحث‌های داغ می‌کنند، اما تهمت، حمله و تخریب ندارند. اگر چنین شرایطی در دانشگاه حاکم شود، من مطمئنم که می‌توان مسئولان را به دانشگاه‌ها آورد. حتی آنها به حرف‌های دانشجویان گوش می‌کنند و نظراتشان را نیز ارائه می‌دهند‌.

مسئولان از روبرو شدن با دانشجویان در جمع‌های انتقادی ابا دارند، زیرا آنها  نگران حاشیه‌ها و ابهامات این بحث‌ها در مطبوعات و رسانه‌ها هستند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در پایان اظهار داشت: برخی از مسئولان از جمله شهردار تهران و وزیر امور خارجه به دانشگاه ما دعوت شدند و در یک زمان طولانی در دانشگاه‌ها سخنرانی داشتند، یا برخی از اعضای کمیسیون‌های مجلس  و معاونان وزرا به دانشگاه ما دعوت شدند، اما اکثر این افراد ترجیح می‌دهند در جمع اساتید با بحث‌ها و مسائل علمی و تخصصی روبرو شوند و از آن هم خیلی استقبال می‌کنند، اما اگر ببینند بحث‌های خارج از کنترل به شکلی تخریبی باشد، این نگرانی را دارند که بحث‌ها موجب سوءتفاهم شود‌. امروزه یک مقدار هیجانات سیاسی در بعضی از  گروه‌های دانشجویی شکل گرفته است. من فکر می‌کنم ما باید تربیتی در خصوص گفتگوی خلاق، اثربخش و سازنده را به جای گفتگوی تخریبی داشته باشیم. بچه‌های ما این استعداد را دارند که تعاملات را بیاموزند و از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز