خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

ایرانیان 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۷۵۲

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: الزامی است که صنایع غذایی و کارخانجات، میزان نمک مصرف شده در فرآوری غذاها را کاهش دهند. البته این اقدام توسط معاونت غذا و دارو آغاز شده است، اما ضرورت دارد که با جدیت بیشتری این موضوع پیگیری شود.

به گزارش ایلنا،‌ علیرضا رییسی، درخصوص بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون که از 27 اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی فشار خون در سطح کشور آغاز شده است، یکی از اقدامات بسیار مهم وزارت بهداشت در سال 98 در راستای اجرایی سازی برنامه های مراقبتی خود با تمرکز بر حوزه پیشگیری، خواهد بود. 

 
وی با تاکید بر ضرورت توجه به اهداف سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر، افزود: با کنترل، مراقبت و پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر، به اهداف این سند نزدیک تر خواهیم شد. بنابراین، کنترل فشار خون، به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر در ابتلا به بیماری های غیر واگیر، گام موثری در نیل به اهداف سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر است. 
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: براساس برآوردها، 40 درصد از مردم کشور از بیماری فشار خون خود اطلاعی نداشته و حتی، نیمی از افرادی که از فشار خون خود مطلع هستند نیز، فشار خون خود را کنترل نکرده و به دنبال درمان نیستند. به همین دلیل، بسیج ملی کنترل فشار خون آغاز شده است.
 
شناسایی 2 میلیون نفر بیمار دچار فشار خون در این طرح ملی
 
وی اظهار امیدواری کرد: براساس آمار، در کشور حدود 40 میلیون نفر جمعیت بالای 30 سال داریم و چنانچه 20 میلیون نفر از آنها در طرح ملی کنترل فشار خون مورد سنجش قرار گیرند، پیش بینی می شود، حداقل 2 میلیون نفر بیمار دچار فشار خون را شناسایی کرده و حدود یک میلیون نفر از آنها تحت درمان و مراقبت های ثانویه فشار خون قرار گیرند.
 
رییسی بر همکاری سایر دستگاه ها و مشارکت های بین بخشی در این بسیج ملی تاکید کرد و گفت: یکی از مواردی که در این بسیج ملی مورد تاکید قرار دارد، مشارکت تمامی نهاد و دستگاه های ذی ربط است، البته تاکنون با استقبال بسیار خوبی از سوی آنها روبرو بوده ایم. همچنین، رسانه ها، صدا و سیما و سایر دستگاه های مرتبط با حوزه سلامت نیز، تاکنون همکاری خوبی داشته اند. 
 
آغاز فاز عملیاتی بسیج ملی کنترل فشارخون، از 17 خردادماه 
 
وی گفت: این پویش ملی دو مرحله دارد، در فاز نخست، به اطلاع رسانی، حساس سازی مردم، آگاهی بخشی و هماهنگی با سایر دستگاه ها پرداخته می شود، این فاز از 27 اردیبهشت آغاز شده و تا 16 خردادماه ادامه دارد. فاز دوم نیز به اجرا و عملیاتی سازی این طرح در اقصی نقاط کشور اختصاص دارد که از 17 خردادماه تا 15 تیرماه سال جاری ادامه دارد. 
 
رییسی درخصوص فاز عملیاتی بسیج ملی کنترل فشار خون تصریح کرد: در این فاز، علاوه بر تمامی پایگاه ها و خانه های بهداشت، مراکز جامع سلامت، بیمارستان های دولتی و خصوصی و مطب ها، کلیینک ها و داروخانه هایی که اعلام آمادگی کرده اند، 2400 ایستگاه ثابت و سیار نیز در نظر گرفته شده است. 
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: محل قرارگیری ایستگاه های ثابت و سیار، توسط دانشگاه های علوم پزشکی هر استان اعلام خواهد شد، اما هدف این است که سهولت دسترسی مردم به این پایگاه ها، در دستورکار دانشگاه ها قرار گیرد. مساجد، بازارها، ادارات و سایر اماکنی که محل تجمع مردم است، از جمله آنها است.
 
افراد بالای 30 سال در سامانه خوداظهاری شرکت کنند
 
وی با اشاره به سامانه ثبت فشار خون به شیوه خوداظهاری، بیان کرد: تمامی افراد بالای 30 سال می توانند با ورود به سایت salamat.gov.ir پرسشنامه ثبت فشار خون را ثبت کنند. پس از تکمیل پرسشنامه، اطلاعات آنها به مراقبین سلامت در سراسر کشور، ارسال شده و افراد در هر منطقه ای که ساکن باشند، با توجه به پیامکی که دریافت می کنند، می توانند از بسته های آموزشی و چنانچه نیاز باشد، مراقبت های درمانی توسط مراقبین سلامت، استفاده کنند.
 
انجام مراقبت ها و پیگیری های درمانی مردم بعد از سنجش فشار خون
 
رییسی با بیان اینکه مرحله بعد از سنجش و اندازه گیری فشار خون افراد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: زمانی که فشار خون افراد سنجیده می شود، سه حالت مشاهده می شود. در حالت اول، فشار خون افراد طبیعی است که برای این دسته از افراد بسته های آموزشی تدوین شده است تا براساس آن، سبک زندگی و تغذیه خود را اصلاح کنند تا دچار فشارخون نشوند. در حالت دوم، افرادی هستند که فشار خون آنها اندکی بیشتر از حد نرمال بوده و در معرض خطر قرار دارند که برای این افراد نیز بسته های آموزشی و توصیه های مورد نیاز تهیه کرده ایم و به پزشک نیز ارجاع داده می شوند تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود. در حالت سوم، افراد دارای فشار خون بالا هستند که این افراد مستقیما به پزشک ارجاع داده می شوند تا مراحل درمان و دریافت دارو را طی کرده و تحت مراقبت قرار گیرند. 
 
وی تصریح کرد: گرچه هنوز فاز اجرایی طرح آغاز نشده است، اما تاکنون 3 هزار ایستگاه ثابت و سیار (بیش از نیاز) اعلام آمادگی کرده اند و با توجه به مراجعه مردم به مراکز بهداشت و درمان، تاکنون حدود 2 میلیون و 500 هزار مورد ثبت فشار خون صورت گرفته است که حدود 40 هزار نفر به صورت خوداظهاری فشار خون خود را ثبت کرده اند.
 
ایرانیان 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی، نمک مصرف می کنند
 
وی با بیان اینکه ایرانیان 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی، نمک مصرف می کنند، افزود: کاهش 30 درصدی نمک مصرفی مردم، نقش بسیار موثری در کاهش آمار فشار خون بالا و بیماری های غیر واگیر ایفا خواهد کرد. در این راستا، مردم باید سعی کنند در طبخ غذا نمک کمتری استفاده کنند. همچنین مصرف فست فودها و غذاهای کنسروی را محدود کرده و از تنقلات شور استفاده نکنند.
 
ضرورت کاهش نمک در فرآوری غذاها توسط صنایع غذایی و کارخانجات

رییسی در پایان افزود: در راستای کاهش نمک دریافتی مردم، الزامی است که صنایع غذایی و کارخانجات، میزان نمک مصرف شده در فرآوری غذاها را کاهش دهند. البته این اقدام توسط معاونت غذا و دارو آغاز شده است، اما ضرورت دارد که این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز