خبرگزاری کار ایران

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد؛

سیل با 61 درصد و زلزله با 28 درصد بیشترین مخاطرات ایران طی 40 سال

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۶۰۷

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درمدیریت کاهش خطر بلایا گفت: براساس مطالعات انجام شده، نسبت وقوع مخاطرات در ایران طی سال های 1970تا 2010، سیل با 61 درصد و زلزله با 28 درصد بیشترین مخاطرات رخ داده بوده اند.

به گزارش ایلنا، محمد اسماعیل مطلق در جلسه  مدیریت بحران دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب جنوب غرب کشور که در اهواز برگزار شد، اظهار داشت: ایران طی سال های 2013- 1994 جزو 10 کشور نخست از نظر تعداد جمعیت تحت تاثیرمخاطرات طبیعی بوده و در سال 2009 از نظر مرگ ناشی از بلایا دارای سطح خطر؛ دارای رتبه 8 از 10 بوده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت،‌ مشاور معاون بهداشت  وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا ادامه داد: در بلایای طبیعی، بیشترین صدمه به مناطق محروم و افراد داری وضعیت اقتصادی، اجتماعی پایین وارد می شود و گروه های آسیب پذیر در بلایا شامل مادران باردار، کودکان، سالمندان، معلولین و بیماران مبتلا به بیماریهای خاص هستند. 
 
وی گفت: بررسی مقایسه مرگ و میر زلزله بم و مرگ و میر عادی 5 ساله این شهرستان نشان می دهد، موارد مرگ در زمان زلزله نسبت به موارد مرگ 5 ساله ، بیش از 5 برابر افزایش در کل موارد مرگ  و موارد مرگ زنان باردار افزایش 10 برابری داشته است و به همین ترتیب در مورد کودکان زیر 5 سال نیز صدق می کند که افزایشی در حدود 160 درصدی داشته است.
 
مطلق در ادامه به آمار مرگ و میر و آسیب های جسمی وارده به جمعیت آسیب دیده در سیل اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: که طی این حادثه 2193 نفر مصدوم و 85 نفر فوت کرده اند. در حادثه مذکور در بخش سلامت به 1340 خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی آسیب وارد شد.
 
وی در ادامه به مهمترین وظایف دفتر مدیریت کاهش خطر بلایا اشاره کرد و گفت: ارتقای ایمنی سازه ای و غیرسازه ای واحدهای بهداشتی، تقویت سامانه های پشتیبانی عملیات پاسخ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تقویت زیرساخت های ژئوانفورماتیک مدیریت خطر بلایا، اجرای کشوری سامانه ثبت وقوع و پیامدهای بلایا، تدوین و اجرای برنامه مانورهای میدانی و دورمیزی از مهمترین وظایف است.
 
مطلق در پایان به اقدامات حوزه های مختلف عملیاتی بخش بهداشت از جمله سلامت روان، سلامت محیط و کار، جمعیت و سلامت خانواده، تغذیه و پیشگیری از بیماریها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در تمامی سطوح به ویژه کارشناسان بهداشت شاهد هیچگونه شیوع بیماری واگیر دار در مناطق درگیر سیل نبوده ایم.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز