خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

زائران مبتلا به بیماری‌های اعصاب و روان و اعتیاد به حج اعزام نمی‌شوند/ حضور ۱۸۰۰ زائر ۶۵ تا ۸۰ ساله در حج تمتع ۹۸

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۴۰۲

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر از حضور ۱۸۰۰ زائر بین ۶۵ تا ۸۰ سال در حج تمتع ۹۸ خبر داد.

محمد تقی حلی‌ساز (رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اعزام پزشکان به حج تمتع ۹۸ گفت: حدود ۲۹۰ نفر از پزشکان متخصص از جمله پزشک عمومی، عفونی، قلب، اورژانس و داخلی با کاروان‌ها و همراه با زائران به حج اعزام می‌شوند. در واقع به ازای هر دو کاروان یا هر ۳۰۰ نفر یک پزشک اعزام می‌شود.

وی ادامه داد: پرستار، پزشک، تکنسین دارویی، تکنسین اورژانس، تاسیسات بیمارستانی، تکنسین آزمایشگاه و ... در در قالب یک تیم ۵۵۰ نفره به عربستان اعزام خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره ارسال دارو به عربستان نیز توضیح داد: نزدیک به ۴۰۰ قلم دارو جزء فارماکوپه در لیست اعزام به عربستان است که براساس تجربیات سال‌های گذشته و الگوی بیماری که در عربستان وجود دارد، این داروها انتخاب شده است. این ۴۰۰ قلم دارو در حدود ۶۰ تن می‌شود و براساس مقررات سعودی از ۱۵ شوال ما اجازه داریم به مدت ۲ هفته به همراه تجهیزات پزشکی این اقلام دارویی را به عربستان ارسال کنیم.

حلی‌ساز در پاسخ به این سوال که آیا از عربستان نیز دارو خریداری می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی از داروهایی که از لحاظ ما داروهای حجیم تلقی می‌شوند و حمل و انتقال آنها برای ما ایجاد مشکل می‌کند مانند سرم‌های تزریقی، شربت‌ها و ... با هماهنگی‌های لازم از بازار دارویی سعودی تهیه می‌کنیم. داروهای بیماران خاص نیز باید همراه زائر باشد و ما اگرچه ممکن است که برخی از داروها را پیش‌بینی کنیم، اما به صورت عام ارسال همه داروهای بیماران خاص برای‌مان امکان‌پذیر نیست. زائران نیز حتما باید داروهای خاص را با مشورت پزشک کاروان به همراه داشته باشند.

وی درباره برپایی بیمارستان در عربستان ادامه داد: ایران دو مرکز درمانی یا مرکزالریسی در مکه و مدینه دارد. همچنین ۳ مجتمع درمانگاهی براساس توزیع زائران در هتل‌ها در مدینه و ۴ مجتمع درمانگاهی نیز در مکه برپا کرده‌ایم. ملاک انتخاب ما برای برپایی این درمانگاه‌ها تجمع زائران در هتل‌ها است. در ایام تشریق یک بیمارستان در عرفات دایر خواهد شد. همچنین خدمات سرپایی به زائران ایرانی در مشعرالحرام ارائه می‌شود و یک بیمارستان در منا ایجاد خواهیم کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره تونل‌های سرمایی نیز توضیح داد: در سال گذشته با توجه به اینکه ایام حج به سمت گرما می‌رفت، تمهیداتی برای رعایت حال زائران در نظر گرفته بودیم از جمله تونل سرما، امسال نیز ان‌شاءالله این تونل سرما را برپا می‌کنیم سال گذشته مشکل جدی در این خصوص نداشتیم و امیدوارم امسال نیز نداشته باشیم.

حلی‌ساز درباره زائرانی که استطاعات جسمی ندارند، خاطرنشان کرد: در قالب دستورالعمل‌هایی آزمایش‌های استطاعت جسمی را تعیین کرده‌ایم. زائران در ابتدا توسط پزشک کاروان معاینه و سپس آزمایش‌های غربالگری انجام می‌شود و چنانچه در آزمایش‌های غربالگری زائر با مشکلی برخورد کند، تست‌ها و آزمایش‌های تکمیلی انجام می‌شود. اولین خط قرمز ما در آزمایش‌های استطاعت جسمی، موضوع اعتیاد است زائرانی که اعتیاد دارند، حتی اگر به میزان کم مصرف کنند به هیچ وجه برای این سفر تایید نمی‌شوند، چراکه محدودیت‌های بسیار شدیدی در بحث انتقال مواد مخدر به عربستان وجود دارد و مواد مخدر در آنجا همراه زائر نمی‌تواند باشد و ممکن است این سفر به شدت زائر را آزار دهد و اعمال او را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: امکان همراه داشتن متادون برای زائران وجود ندارد و چنانچه در فرودگاه سعودی متادون همراه زائر باشد مانند مواد مخدر با آن برخورد می‌شود. ما هم به عنوان مرکز پزشکی نمی‌توانیم مقدار زیادی متادون به همراه داشته باشیم و داروهای مخدری که به همراه می‌بریم بسیار اندک خواهیم بود. البته بیشترین بیماری که ما در عربستان با آن مواجه هستیم بیماری‌های قلبی و عروقی و گرمازدگی است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تصریح کرد: دومین موضوع آزمایش‌های استطاعت جسمی بحث بیماری‌های اعصاب و روان است که در واقع زائری که به چنین بیماری‌هایی مبتلاست نمی‌تواند در هنگام انجام اعمال تمرکز لازم را داشته باشد و در چنین مواقعی کل کاروان را معطل می‌کند، از همین‌رو هم به زائران توصیه می‌کنیم که چنانچه به این بیماری‌ها مبتلا هستند داوطلب نباشند و ما هم تست‌ها و آزمایش‌های خودمان را انجام می‌دهیم، امیدواریم با یک دقتی این کار را انجام دهیم که در آنجا چنین مواردی را مشاهده نکنیم.

حلی‌ساز در پاسخ به این سوال که در سال گذشته ۱۰ نفر در ایام حج جان خود را از دست دادند، تمهیدات لازم برای کاهش فوتی چیست؟ خاطرنشان کرد: فوت یک نفر برای ما زیاد است، اما آمار ۱۰ نفر در سال گذشته بسیار آمار قابل توجه و خوبی است شرایط در آنجا بسیار سخت است. امسال در حدود ۱۸۰۰ زائر ۶۵ تا ۸۰ ساله را خواهیم داشت، افرادی که همراه ما هستند دارای بیماری‌هایی مانند قلب، فشار خون، قند و ... هستند. برحسب تجربیاتی که ما داریم، آمار ۱۰ نفر فوت شده در سال گذشته آمار نگران کننده‌ای نیست، از همین‌رو معتقدم آمار سال گذشته زیاد نبوده است، البته باید به سمتی برویم که این تعداد را به صفر برسانیم.

وی همچنین درباره واکسن مننژیت ادامه داد: براساس مقررات سعودی همه زائران از جمله ایران لازم است که واکسن مننژیت را تزریق کنند. زائران می‌توانند به مراکز هلال احمر مراجعه و این واکسن را تزریق کنند، هزینه آن نیز نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. واکسن مننژیت به طور کامل تامین و انجام واکسیناسیون زائران نیز آغاز شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور در سوریه نیز برنامه‌ریزی دارند، تصریح کرد: اگر مراکز تصمیم‌گیر برای اعزام زائر به سوریه مجوز صادر کنند، ما در کنار سازمان حج و زیارت وارد عمل خواهیم شد و مانند سال‌های قبل که تجهیزات مجهزی در آنجا داشتیم، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. همچنین توانمندی برپایی درمانگاه در آنجا را داریم. در حال حاضر صحبت‌هایی شده، اما به یک جمع‌بندی نهایی نرسیدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز