خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:‌

برخی از روسای دانشگاه‌ها، شایستگی اداره کردن یک دبیرستان را ندارند/ اقدام مناسبی برای ترویج موسیقی فاخر نشده‌ است/ ارگان‌های فرهنگی و حوزه در ترویج کتابخوانی منفعل عمل کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۹۸۷

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه شایسته‌سالاری در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها رعایت نشده‌است، گفت: برخی از آنها حتی شایستگی ادارۀ یک دبیرستان را هم ندارند.

مهدی گلشنی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر شناخت اقتضائات دانشجویان از سوی دانشگاه و در واکنش به اینکه اغلب دانشجویان از عملکرد دانشگاه‌ها ناراضی هستند، گفت: توجه به اقتضائات دانشجویان و نیازهای آنان به خصوص نیازهای فرهنگی‌شان بسیار کم بوده است، لذا تعداد بسیار کمی از دانشجویان راضی از دانشگاه بیرون می‌روند.

دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی‌های خود بسیار محافظه‌کارانه عمل کرده‌اند

گلشنی در واکنش به نقد نماینده ولی فقیه از دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها نسبت به تغییرات، تحرک و پویایی محافظه‌کارانه عمل می‌کند، گفت: همینطور است، به طور کلی دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی‌های خود بسیار محافظه کارانه عمل کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از عملکرد دانشگاه‌ها مبنی بر افزایش بی‌رویه تعداد مقالات گفت: دانشگاه‌ها کمتر به رفع نیازهای کشور توجه کرده‌اند و همچنین کمتر روی نوآوری علمی تاکید داشته‌اند و بیشتر افزایش تعداد مقالات (مستقل از اثر بخشی آنها) مورد تاکید آنها بوده است.

او با اشاره به کوتاهی دانشگاه‌ها در انتقال فرهنگ‌ اسلامی به دانشجویان گفت: دانشگاه‌ها در تزریق فرهنگ اسلامی منسجم کوتاهی کردند و همچنین نسبت به تربیت دانشجویان و تقویت هویت دینی- ملی آنها توجهی نکردند، متاسفانه خود نهاد رهبری هم در حد لزوم اقدام لازم در  راستای تغییر شرایط جوانان و رفع ناهنجاری‌ها نکرده است، البته اگر این به علت محدودیت اختیارات نهاد است باید اصلاح شود.

شایسته‌سالاری در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها رعایت نشده‌ است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روند کند دانشگاه‌ها در مقابل تغییرات و همسو شدن تحولات علمیِ به روز گفت: شایسته‌سالاری در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها رعایت نشده است. البته روسای شایسته هم در بعضی دانشگاه‌ها داریم و من در سال‌های اخیر اثر وجودی بعضی از روسای شایسته دانشگاه‌ها را به عین دیده‌ام، اما این حداقلی است و بعضی از آنها حتی شایستگی ادارۀ یک دبیرستان را نیز ندارند.

توجه رییس‌جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقلی بوده است

عضوهیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به نامه رییس مجلس به مقام معظم رهبری در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولا من اطلاعی از این نامه ندارم و دوم اینکه انتقاد به شورا منحصر به این مورد نیست و من بعضی از آنها را به کرات در مصاحبه‌ها گفته‌ام و سوم اینکه مطلب مورد نظر جناب دکتر لاریجانی اصلا در شورا مطرح نشده است و در آخر اینکه توجه جناب روحانی  به شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقلی بوده است.

وی در خصوص ارائه نتایج گزارشی با عنوان "رصد فرهنگ رفتاری خانواده ایرانی در سال ۱۳۹۶" از سوی دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی که در آن به آمار سرانه گوش دادن به موسیقی در افراد ۱۵ ساله به بالا، سرانه مطالعه هفتگی و آمارهای دیگری اشاره شده است، گفت: تا آنجا که من به یاد دارم، تاکنون این گونه اطلاعات در اختیار اعضای شورا قرار داده نشده است. ضمن اینکه شورا اصولا رصدی رضایت‌بخش در مورد امور فرهنگی جاری در کشور نداشته است و این بالاترین انتقاد من به شورا بوده است.

جوانان کتاب‌های مطلوبی نمی‌خوانند

گلشنی با اشاره به عدم توجه به دستگاه‌های ارشادی کشور مثل دانشگاه‌ها گفت: اگرچه کتابخوانی برای کشور خیلی مهم است، ولی متاسفانه به علت عدم توجه کافی به دستگاه‌های ارشادی کشور (دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌های ذیربط و حوزه‌های علمیه) بسیاری از کتاب‌هایی که جوانان مطالعه می‌کنند، کتاب‌های مطلوبی نیست.

اقدام مناسبی برای ترویج موسیقی فاخر نشده‌ است

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره آمار سرانه گوش دادن موسیقی و رواج موسیقی‌های غیرمجاز در دانشگاه و مدارس کشور که اخیرا حاشیه‌های زیادی به راه انداخته است، گفت: این انتقاد مطرح است که جهت‌دهی مناسب در مورد ترویج موسیقی فاخر هم به اندازه لازم در کار نبوده است.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که با توجه به آمار ارائه شده از ساعت مطالعه غیردرسی، این میزان مطالعه اندک چه آسیبی به نسل جوان و دانشجو وارد می‌کند، گفت: مهمترین نتیجۀ وضعیت فعلی مطالعۀ جوانان سطحی بار آمدن آنها است، فضای مجازی هم در جهت تزریق فرهنگ نامطلوب بسیار مؤثر بوده است و متاسفانه ارگان‌های فرهنگی و حوزه نیز در این مورد منفعل عمل کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز