خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش معاون وزیر به کلیپ جنجالی پخش‌شده از مدارس/ ممنوعیت برگزاری آزمون‎های تستی در راستای نشاط دانش‌آموزان است

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۴۵۹

معاون ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به چارچوب‌های شادی و نشاط در مدارس گفت: دانش‌آموزان باید در خلال یادگیری‌شان، شادی و نشاط را تجربه کنند و نه از مسیرهایی که با فرهنگ ما مغایرتی ندارد.

رضوان حکیم‌زاده (معاون ابتدایی آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به چارچوب‌های شادی و نشاط در مدارس گفت: چارچوب‌هایی که مدارس باید رعایت کنند، همان مواردی است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده و محیط مدرسه را به عنوان محیطی پویا، شاداب و منعطف معرفی می‌کند. به تعبیر دیگر می‌بایست برنامه‌های درسی را با وجود استفاده از محیط‎ها و منابع یادگیری در راستای قانون و مقررات در نظر گرفت و دانش‌آموزان باید در همین راستا فعالیت کنند. با این روند علاوه بر امر یادگیری آنها یک فضای شاد را نیز تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: سیاست‌هایی که وزارت آموزش و پرورش در طول دو سال گذشته داشته، در همین راستا بوده است. همچنین تحولاتی که در شیوه‎های آموزشی به خصوص در دوره ابتدایی دنبال شده، مبتنی بر  فراهم کردن یک فضای شاداب و با نشاط با رعایت اصول و مقرراتی بوده که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: هدف این است که دانش‌آموزان بتوانند یک شادی اصیل، با ارزش و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی را در محیط مدارس تجربه کنند که از طریق فعالیت‌های آموزشی و پرورشی باشد، به عبارتی شادی کردن نباید جدا از فعالیت‌های معمول مدارس باشد.

حکیم زاده با بیان اینکه سیاست وزارتخانه یادگیری همراه با لذت و علاقه است، گفت: جایگزینی اتاق بازی و یادگیری به جای روش‎های سنتی یا فعالیت‌های داستانی و نمایشی، تکالیف مهارت محور و... همه در راستای این است که فعالیت و آموزش دانش‌آموزان به خصوص کودکان، متناسب با اقتضائات سنی‌شان در بستری صحیح و سالم صورت بگیرد که بعضا در قالب‎های جمعی است.

او اضافه کرد: هدف از آموزش با روش‌های بازی این است که محیط سنتی و خشک از طریق برنامه‌های هدفمند و کاملا با نظارت معلمان و مدیران تبدیل به یک فضای شاداب و با نشاط شود. البته در این راستا اقدامات دیگری هم در نظر گرفته شده، از جمله از بین بردن عواملی که مخل شادی و نشاط هستند مثل فشارهایی که بر دانش آموزان از طریق آزمون‌های تستی وارد می‌شود که ما آن را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم، یا ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی و کمک درسی که حجم زیادی از تکالیف را بدون هدف به دانش‌آموزان تحمیل می‌کرد.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: به عبارتی اقداماتی که آموزش و پرورش انجام داده یک سری اقدامات ایجابی و یک سری اقداماتی بوده که عوامل مخل شادابی و نشاط را حذف کند که هدف اصلی‌اش حرکت در مسیر ارزش‌ها و مبانی است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، به طور کلی دانش‌آموزان باید در خلال یادگیری‌شان، شادی و نشاط را تجربه کنند و نه از مسیرهای دیگر.

وی با توضیح درباره برنامه‌های معاونت پرورشی در راستای شادسازی محیط مدارس گفت: از لحاظ پرورشی هر مدرسه یک سرود و برنامه‌های نمایشی خاص خودش را دارد. مسابقات فرهنگی و هنری همه در راستای این است که دانش آموزان بتوانند در یک بستر سالم و طبیعی درس بخوانند.

حکیم‌زاده در پاسخ به این سوال که برخی از والدین این انتقاد را به مدارس دارند که محیط مدرسه شاداب نیست از این رو فرزندان ما به سختی حاضر می‌شوند به مدرسه بروند.آیا اصول و مقرراتی که شما به آن اشاره کردید، مانع بروز شادی و نشاط در مدارس نشده است؟ گفت: با توجه به همین چالش‌هاست که وزارت آموزش و پرورش سیاست‎هایی را در پیش گرفته تا فرزندان ما با اشتیاق در مدرسه حاضر شوند.

وی تصریح کرد: پس از اجرای طرح بازی و یادگیری، مدارس استان‌های مختلفی که این طرح را اجرا کردند رصد کردیم و دیدیم دانش آموزانی که ممکن است به درس ریاضی علاقه‌ای نداشته باشند و یا نخواهند مانند بزرگسالان در یک فضای سنتی پشت سر هم در سر کلاس بنشینند از طرح‎های بازی و یادگیری بسیار استقبال کردند. از این رو ما در گام اول در نظر گرفته بودیم که فقط هزار مدرسه را در 100 استان تحت پوشش قرار دهیم چون مدارسی که این برنامه را اجرا می‌کردند به صورت داوطلبانه اقدام کرده بودند و حالا تعداد زیادی از مدراس داوطلب شدند و اولیا نیز مشارکت کردند که کلاس‌های بازی و یادگیری راه بیافتد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر این سیاست‎ها دنبال شود و ما بتوانیم آنها را تعمیم دهیم، دانش‌آموزان به خصوص در سنین کودکی از طریق فعالیت‌‎هایی که در مدرسه دارند، می‌توانند فضای شادابی را تجربه کنند. از طرفی دغدغه‌ای که والدین و دانش‌آموزان دارند، دغدغه اصلی وزارت آموزش و پرورش است و شخص وزیر آموزش و پرورش بارها بر این مساله تاکید کرده است که ما علاقه‌مندیم کلاس درس و مدارس‌مان به گونه‌ای باشند که دانش آموزان با رغبت در مدرسه حاضر و با سختی از مدرسه خارج شوند.

حکیم‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید مدارس دچار روزمرگی شده است؟ گفت: با رصد همین شرایط بود که قرار شد تحولاتی اتفاق بیافتد تا محیط‌های مدارس شاداب و با نشاط باشد. با فراهم شدن این فضا دانش‌آموزان دیگر نیازی نخواهند داشت از مسیرهایی که متناسب با فرهنگ ما نیست تجربیات شادی و نشاط را کسب کنند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش در پاسخ به این انتقاد که وزارت آموش و پرورش کارهای مهم‌تری نسبت به پیگیری مساله کلیپ پخش شده دارد که باید به آنها بپردازد؟ گفت: به طور کلی آنچه که قوانین و مقررات می‌گوید و چارچوب کار مدارس را تعیین می‌کند، در هر زمینه‌ای چه در زمینه ممنوعیت برگزاری آزمون‌های تستی و چه اتفاقاتی که مغایر با اصول و مقررات مدارس است به جدیت پیگیری می‌شود. همه مسائل مهم هستند و آموزش و پرورش نیز تلاش می‌کند شرایط را متناسب با سند تحول و اسناد بالا دستی جلو ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز