خبرگزاری کار ایران

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت اعلام کرد:

بیماری‌های مزمن تنفسی، سومین عامل مرگ و میر در دنیا

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۳۹۹

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، معضل اصلی نظام سلامت در دنیا را بیماری های غیرواگیر، از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی، عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، بیماری های مزمن تنفسی سومین عامل بروز مرگ و میر هستند و این در حالی است که در گذشته چهارمین بیماری در بروز مرگ و میر محسوب می شدند.

به گزارش ایلنا، مهدی نجمی رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در بیست و دومین همایش روز جهانی، آسم با بیان این مطلب، افزود: ۷ درصد علل مرگ و میرها و ۴ درصد بار بیماری ها مربوط به بیماری های مزمن تنفسی است.

وی گفت: در دنیا یک پنجم افراد به این بیماری ها دچار هستند و در سال ۲۰۰۵ میلادی رتبه ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی ۱۳ بوده و در سال ۲۰۱۶، رتبه این بیماری به ۵ رسید. همچنین، بیماری های مزمن تنفسی، از نظر بروز ناتوانی های جسمانی، رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده است. 

وی افزود: در جمعیت بالغ کشور، میزان ابتلا به آسم براساس یک مطالعه چهار ساله، ۹ درصد و در جمعیت کودک و نوجوان ۱۱ درصد اعلام شده است. 

نجمی با تاکید بر لزوم آموزش همگانی در راستای آشنایی با بیماری های مزمن تنفسی و آسم، گفت: متاسفانه، کمترین میزان مالیات برای دخانیات در نظر گرفته شده است و این در حالی است که دخانیات و مصرف آن می تواند شدت عوارض مبتلایان به آسم را بیشتر کند و یا در مورد آلودگی هوا بسیاری از قوانین و مقررات وضع شده، اجرا نمی شود.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، افزود: به منظور مضرات مصرف دخانیات و آلودگی هوا، از طریق برگزاری همایش ها و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، می توانیم از بروز بیماری های تنفسی جلوگیری کنیم.
نجمی با بیان اینکه آموزش به پزشکان خانواده، پزشکان عمومی و پرستاران در درمان آسم می تواند در کنترل و کاهش عوارض این بیماری موثر باشد، افزود: در کشور ما براساس نظام مراقبت های اولیه، می توانیم تشخیص و درمان بیماری آسم را به سطوح اولیه برسانیم. 

وی افزود: در بسته آموزش استاندارد برای پزشکان عمومی و بهورزان سطوح اول، نظام مراقبت های اولیه در رابطه با بیماری های مزمن تنفسی تدوین و تهیه شده است. این برنامه در ۴ شهر به صورت پایلوت از دو سال گذشته در قالب برنامه ایراپن انجام شده است و از ابتدای امسال، ۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز به این برنامه اضافه شده اند.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در پایان بر ضرورت همکاری های بین بخشی و جلب مشارکت سازمان های ذیربط تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز