خبرگزاری کار ایران

بطحایی:

هیچ برنامه‌ای غیر از اجرای سند تحول در دستور کار نداریم

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۱۱۶

وزیر آموزش و پرورش در حوزه ساخت و ساز جدید در مدارس گفت: کلاس‌های غیرایمنی که برای دانش آموزان ما خطرناک بود از گردونه خدمت آموزش و پرورش خارج شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سید محمد بطحایی (وزیر محترم آموزش و پرورش) صبح امروز  یک‌شنبه 15 اردیبهشت ماه در سالن غدیر مجموعه حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست اظهار داشت: ما به تدریج کلاس‌های درس را پشت سر می‌گذاریم و به پایان سال نزدیک می‌شویم. سال تحصیلی ۹۷_۹۸ به رغم همه مشکلات اقتصادی و مالی خوشبختانه سال مفیدی برای نظام آموزش و پرورش بود که بخش عمده کار به عهده همکارانم در مناطق آموزش و پرورش بوده است.

وی ادامه داد: ما در سال ۹۷ سند تحول بنیادین را مورد  بازبینی قرار دادیم و حلقه‌های استقرار آن را تکمیل کردیم. لازم بود زیر نظام‌های شش گانه تهیه و ابلاغ شود که خوشبختانه ما سه زیر نظام را آماده کردیم اما سه زیرنظام دیگر باقی مانده بود تا اجرای سند تحول کامل شود. بعد از آن برنامه‌های مبتنی بر سندتحول را در دستور کار قرار دادیم. هر کدام از زیرنظام‌های سند تحول یک سری برنامه‌هایی را تهیه و ابلاغ کرده که اجرای این برنامه‌ها به معنای اجرای سند تحول است.

بطحایی افزود: ما در مسیر اول سند تحول تغییر متن و محتوا را در نظر داشته‌ایم و محور دوم تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود که برنامه‌هایی را برای این منظور طراحی و اجرا کردیم.در بخش اول که تحول در محتوا و متن می باشد کار بسیار دشوار است زیرا باید تغییراتی را در این زمینه ایجاد کنیم. مهمترین بخش سند تحول برنامه ملی است زیرا در این مورد بیان شده که چه چیزهایی اتفاق بیفتد تا آموزش‌ها در مدارس اصولی تر باشد این مسیر نسبتاً سخت و زمانبر  است اما ما آن را شروع کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۷ گفت: برای اولین بار تلاش شد انعطاف لازم را در اختیار عوامل مدرسه قرار دهیم تا مدرسه بتواند متناسب با نیازهای اجتماعی، محلی و منطقه‌ای که احساس می‌کنند محتوای آموزش رسمی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. البته این فوق برنامه نیست بلکه برنامه رسمی مدارس است. و در سال ۹۷ دو ساعت در هفته به این مسئله اختصاص پیدا می‌کند.

او افزود: ما با تاکید ریاست جمهوری مهارت‌آموزی را مجدانه دنبال کردیم، ما در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول توانستیم در سال ۹۷ _۹۸ مهارت آموزی پایه را برای دانش آموزان به اجرا درآوریم‌‌ و بنا داریم تمام دستاوردهای دانش آموزان به نوعی باشد که قابل عرضه به مردم باشند.

وی با اشاره به اهمیت مدرسه محوری توضیح داد: مهمترین رویکرد ما مدرسه محوری است. سال‌های سال است که آموزش و پرورش به دنبال این است تا اختیارات را به مدارس بدهد و بخش عمده مسئله تعلیم و تربیت دانش آموزان در مدرسه حل و فصل شود که ما این اقدام را در سال ۹۷ شروع کردیم.

 وی درباره سنجش صلاحیتهای حرفه ای مدیران گفت: ما ابتدا در سه استان و سپس در ۷ استان نظام سنجش صلاحیتهای حرفه ای مدیران را شروع کردیم.  امسال نیز این اقدام در هفت استان دیگر شروع می شود و بعد از این سند و گواهی سلامت به مدیران مدارس داده خواهد شد.  برنامه دیگر نظارت بر کنترل کیفیت مدارس بود و مدارس ما در مورد عملکردهایشان مورد ارزیابی کیفی قرار خواهند گرفت و سپس به آنها نیز گواهی نامه ابلاغ خواهد شد تا مشخص شود مدرسه در چه زمینه پیشرفت و یا عقب رفت داشته است.

بطحایی در خصوص تفویض اختیار مدارس گفت: نکته دیگر  تفویض اختیار به مدارس است، در این خصوص مواردی را آماده کرده‌ایم تا انشالله به مدارس تفویض اختیار داده خواهد شد تا خودشان تصمیمات مورد نیاز را بگیرند و دائماً از بالا به پایین به مدیران تکلیف ارائه نشود.

وی ادامه داد: ما برنامه سال ۹۸ را بر اساس سند تحول تنظیم کردیم که البته دارای اولویت است، همچنین اجرا استقرار سند تحول مستلزم وجود اعتبارات و منابع است. با شرایط اقتصادی که اکنون کشور با آن مواجه است ما برنامه‌های سال ۹۸ را بر اساس سند تحول اولویت بندی کردیم یعنی متناسب با منابع دامنه و گستره برنامه های ما کم یا زیاد خواهد شد.  مادر سال ۹۸ هیچ برنامه دیگری را غیر از اجرای سند تحول در دستور کار نداریم و در همه زمینه‌ها از حوزه فضا و تجهیزات گرفته تا برنامه‌های درسی، برنامه‌های راهبردی مدرسه و ... همه برنامه‌ها متناسب با برنامه سند تحول و نظام‌های آن خواهد بود‌.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گسترش فضای آموزشی مدارس گفت: در سال گذشته که پشت سر گذرانده‌ایم گام موثری در فضای آموزشی برداشتیم. در سال ۹۷ _۹۸ یک اقدام بسیار خوبی در فضای آموزشی برداشته شده و نزدیک به ۱۰ هزار کلاس درس جدید و نوساز در اختیار تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار گرفت و کلاس‌های مستعمل غیر ایمنی که برای دانش آموزان ما خطرناک بود از گردونه خدمت آموزش و پرورش خارج شد و جای خود را به کلاس‌های جدید داد. بخش عمده‌ای از این کلاس ها توسط خیرین مدرسه‌ساز تهیه و ساخته شد. ما در سال ۹۸ امیدوار هستیم بتوانیم به همین تعداد کلاس درس جدید به مجموعه آموزش و پرورش کشور اضافه  و کلاس‌های غیرایمن را از گردونه خارج کنیم.

وی در خصوص اقدامات حوزه فرهنگ و هنر آموزش و پرورش گفت: در حوزه فرهنگی نیز اقدامات خوبی انجام شد. به طور کلی قدم‌های خوبی برداشته شده اما فاصله ما با آن چیزی که باید باشیم خیلی زیاد است و راه نرفته هنوز باقی مانده است. در سالی که پشت سر گذاشتیم نزدیک به ۱۲ میلیون نفر از دانش آموزان در فعالیت‌های اردویی شرکت کردند که از جمله اقدامات حوزه فرهنگی و هنری است. یکی از مسائل مهم این است که دانش‌آموزان در اردوها کنار هم بودن را تمرین می‌کنند و البته برگزاری آن نیز بسیار سخت است. حدود ۶۰۰ هزار نفر از دانش آموزان در راهیان نور شرکت کردند و در مسابقات فرهنگی و هنری که یکی از روش‌های تربیتی و پرورشی است بیش از ۶ میلیون دانش‌آموز فعالیت داشته‌اند.

بطحایی افزود: در سال تحصیلی که پشت سر گذاشتیم برای اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در ۵۰ هزار مدرسه ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب دائر کردیم که بچه‌ها به کتاب و کتابخوانی انس پیدا کنند. در حوزه تربیت اجتماعی و سیاسی هم تلاش های خیلی خوبی صورت گرفته، همچنین در انتخابات دانش آموزی حدود ۹ میلیون نفر از دانش آموزان شرکت کردند که موجب شد فضای زیبایی در میان دانش‌آموزان پیش بیاید. حدود ۷ میلیون نفر از دانش آموزان ما عضو تشکل‌های دانش‌آموزی هستند.

 وی در رابطه با تلاش‌های آموزش و پرورش در حادثه سیل اخیر گفت: ما کار خود را در سه استان سیل‌زده انجام دادیم که یکی از آن اقدامات بازسازی تخریب یا ترمیم مدارسی بود که آسیب دیده اند. در حادثه اخیر ۱۵۰۰ مدرسه دچار آسیب شد، حدود ۲۱۲ مدرسه به حدی آسیب دیدند که ما باید آن را تخریب و مدرسه جدیدی را بسازیم. حدود ۱۳۰۰ مدرسه دیگر نیز نیاز به ترمیم دارند. از این رو بنا داریم در تابستان به نوعی عمل کنیم تا مدارس برای مهرماه آماده شوند. خوشبختانه منابع اعتباری لازم و کمک خیرین و نیکوکاران در اختیار است و از این جهت نگرانی وجود ندارد و مدارسی که نیاز به تخریب و بازسازی دارند به سرعت آماده خواهند شد.

او با اشاره به کمک دیگری که در دست اقدام است، گفت: در نظر داریم کلاس‌های رفع اشکال را برای دانش آموزان استان‌های خوزستان و لرستان در نظر بگیریم به ویژه آن دسته از دانش آموزان پایه دوازدهم و دانش‌آموزانی که امتحان نهایی دارند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: محور بدی مساعدت و پشتیبانی از همکارانی است که در  مناطق سیل زده دچار آسیب شدند ، از این رو بنا داریم به آنها کمک کنیم تا بخشی از این آلام و سختی‌هایی که همکاران عزیز ما به آن دچار شده اند را مرتفع کنیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز