خبرگزاری کار ایران

معاون امور حج و زیارت سازمان حج خبر داد:

تفاهم با عربستان برای تامین امنیت و حفظ کرامت زائران حج تمتع

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۳۳۳

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت، با تاکید بردقت به انجام معاینات و تایید سلامت جسمانی حجاج و عوامل اجرائی و خدمات رسان به زائران حج تمتع، گفت: با توجه به اعمال محدویت ها در اعزام نیروی انسانی کارگزار به حج به منظور افزایش سهمیه زائران، پزشکان، باید بدون هیچگونه اغماضی سلامت جسمانی زائران و عوامل اجرایی را مورد توجه قرار دهند تا مشکلی در امر خدمات رسانی به زائران در حج وجود نداشته باشد.

به گزارش ایلنا، غلام رضا رضایی امروز در گردهمایی نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت ویژه حج ۹۸ و عتبات عالیات با اشاره به نکات اجرایی برنامه های حج گفت: در بحث تامین امنیت و حفظ کرامت و عزت زائران در کوتاه ترین زمان با وزارت حج عربستان به تفاهم رسیدیم و اهداف مورد نظر ما در این زمینه محقق شده است.

وی گفت: نگرانی هایی در فضای جامعه در خصوص هزینه و قیمت سفر حجاج وجود داشت، پس از اعلام کاروان ها ،استقبال خوبی نسبت به ثبت نام زائران انجام شد و در حوزه های تدارکات و حمل ونقل و مسکن برنامه ها نهایی و انجام شده و در خصوص مسکن نیز در مکه و مدینه با اجاره  محل های لازم و مورد نظر هیچ نگرانی برای انجام عملیات حج ۹۸ نداریم.

رضایی با اشاره به بحث آسیب شناسی حج سال گذشته و لحاظ کردن تجارب آن در حج ۹۸ گفت: از موضوعات مهمی که در عملیات حج امسال باید مورد توجه قرار بگیرد سلامت جسمی حجاج است چون در سال های قبل برخی از زائران که در سلامت کامل نبودند با وجود تقبل هزینه و سختی سفر متاسفانه در بدو ورود یا به تخت های بیمارستانی منتقل شدند و یا به کشور بازگردانده شدند و بهره ای از این سفر که همان تکلیف و تحول درونی و حضور در فضای معنوی کعبه است نمی برند ،ما نمی خواهیم که این تجربه در حج امسال تکرار شود بنابراین دقت نظر در اطمینان از سلامت جسمانی حجاج و  همچنین عوامل اجرایی از نکات مهم در حج ۹۸ در نظر گرفته شده است.

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت با اشاره به نقش مهم آموزش و ارایه توصیه های لازم آموزشی به زائران قبل از سفر افزود: با توجه به این که مناسک حج در فصل گرما انجام می شود،توجه به نکات لازم قبل از سفر و توصیه های آموزشی باعث می شود تا زائران آمادگی لازم را برای انجام  فرائض خود داشته باشند .

 وی در ادامه به زمان حضور بیشتر پزشکان در بین زائران و نظارت بر امر بهداشت در مجموعه ها تاکید کرد و گفت: این موضوع باید با حساسیت بیشتری دنبال شود و حضور پزشکان با کاور هلال احمر تاثیر بیشتر در مورد رعایت مسائل بهداشتی خواهد داشت. در عربستان دستورالعمل های و ضوابط ویژه حج محدویت هایی برای فعالیت های پزشکی کشور ها قائل است ما انتظار داریم همکاری لازم برای رعایت مقررات کشور میزبان در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت با اشاره به تغییر سیاست این سازمان از کاروان محوری به مجموعه محوری گفت: از این پس ارایه خدمات، برنامه ریزی ها و مدیریت مناسک حج به صورت مجموعه محوری انجام خواهد شد که با همکاری هلال احمر اهداف مان به خوبی تامین شده است.

وی همچنین در خصوص اعزام عوامل اجرائی به حج گفت: ۳ درصد ویزای حج طبق مقررات باید صرف اعزام نیروی انسانی شود  ما تلاش داریم در حج ۹۸نیروی انسانی کمتر و با کیفیت تری اعزام شود و ویزا را در اختیار زائران بیشتری قرار دهیم.

رضایی با اشاره حادثه حج ۹۴ گفت: پزشکان باید آمادگی شرایط اضطراری را داشته باشند و به عنوان سیاست کلی سازمان حج و زیارت، تنها۵۰ درصد پزشکان اجازه انجام اعمال حج را دارند و باقی باید عمره مفرده انجام دهند و وقت شان را در اختیار زائران برای خدمات رسانی قرار می دهند.

بحث طول ماموریت ، رعایت شئونات اخلاقی و صبوری پزشکان و عوامل اجرائی در مقابل بیماران و زائران و ماندن در عربستان تا پایان ماموریت از نکات دیگری بود که در این گردهمایی به پزشکان تاکید شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز