خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

نباید در جهان اسلام مرزی بین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۰۲۷

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر این باوریم که نباید در جهان اسلام مرزی مابین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد. علم متعلق به همه انسان‌ها در تمامی نقاط کره زمین است و ما آغازگر روند توسعه علمی بی‌مرز خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین نشست هیات‌های امنای دانشگاه D8 با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزرا و نمایندگان کشورهای عضو D8 صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

وزیر علوم در ابتدای نشست اظهار داشت: سازمان همکاری اقتصادی D8 متشکل از هشت کشور در حال توسعه ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادیش، اندونزی، مالزی و نیجریه با جمعیتی حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون نفر و نیروی کار ۴۰۰ میلیونی یک ظرفیت بزرگ در جهان رو به گذار، آشفته و پرچالش کنونی است.

او افزود: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی میان این سازمان بین اسلامی گامی مهم، کلیدی و نقطه عطفی در مسیر همگرایی میان کشورهای عضو به حساب می‌آید، کشورهایی که اکنون بیست و دومین سال قرار گرفتن در زیر چتر همگرایی را پشت سر می‌گذارند.

غلامی ادامه داد: بیش از یک دهه قبل که ترسیم (نقشه راه ۱۰ ساله گروه هشت یا D8) بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۰۸ در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید، همکاران در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ایران تاسیس یک دانشگاه بین‌الدولی را به عنوان گامی کلیدی  در راه تحقق یک نقشه راه پیشنهاد کردند. در بند ۷ بخش ۱۰ این نقشه راه بر لزوم تقویت همکاری علوم و فناوری با هدف و نهادینه کردن این همکاری ها از طریق تأسیس مراکز تحقیقاتی دانشگاه/ موسسه D8 تاکید شده است وحالا اینجانب افتخار دارم که اعلام نمایم، ایران با تأسیس و میزبانی این دانشگاه، گامی مهم در مسیر محقق کردن نقشه راه گروه هشت برداشته است، که البته موفقیت آن به همکاری و همیاری شما همکاران در کشورهای عضو نیاز دارد. هدف ما از میزبانی این دانشگاه ارتقای سطح همکاری‌های علمی فی مابین، توسعه دانش در جهان اسلام از طریق تبادل دانشجو و همکاری دانشگاهی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به جرات می‌توان گفت که تمامی اعضای گروه D8 از توانمندی و ظرفیت‌های بیشمار علمی و فناوری برخوردار هستند. تجمیع این توانمندی‌های ما، می‌تواند جهان اسلام را مقتدرتر کرده و در مسیر حل مشکلات مسلمانان سوق دهد. جمهوری اسلامی ایران با ۴.۲ میلیون دانشجوی دانشگاهی که یک میلیون نفر آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و با ۳۹ پارک علم و فناوری و نظام آموزشی مستحکمی که توانسته ۲۹ دانشگاه آن را بر اساس رتبه بندی Times Higher Education  میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دهد، آماده همکاری و تجمیع توانمندی‌ها است.    

غلامی اضافه کرد: گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد ۸ کشور عضوD8، با اعزام ۴۰۴ هزار دانشجوی خارجی (حدود ۱۰ درصد کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی) جزو کشورهای اصلی اعزام کننده دانشجوی خارجی هستند. این رقم اکنون بیشتر شده است. ما بایستی به این بیاندیشیم که چگونه این علاقه‌مندان به تحصیل دانش در جهان اسلام، می‌توانند از ظرفیت‌های داخلی D8 استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر پاکستان و نیجریه هریک دانشگاه‌های معتبری دارند گفت: دانشگاه‌ کشورهای نامبرده می‌توانند پذیرای دانشجویان یکدیگر باشند. تاسیس دانشگاه D8 می‌تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی به حساب آید.

غلامی اذعان داشت: جهان در حال توسعه و نوظهور که کشورهای عضو گروه هشت بخشی از آن هستند، برای گام نهادن در راه پیشرفت، مسیری جز علم و فناوری ندارد و راه علم و فناوری نیز از دانشگاه می‌گذرد. دانشگاه بین‌المللی گروه هشت علاوه بر اینکه ظرفیت تربیت نیروی انسانی این سازمان را تقویت می‌کند، فرآیند بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشورهای عضو را هم تسهیل خواهد کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در جهانی که هر روز بر جمعیت دانشجویان بین‌المللی آن افزوده می‌شود، جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دانشگاه بین‌المللی گروه هشت، دست یاری به سمت کشورهای عضو دراز کرده است، گفت: پشتوانه این تلاش کشورهای عضو D8 ، نیروهاس انسانی توانمند آنان، خواست مسئولان و جامعه علمی و بخصوص پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی ما است. گردش آزاد علم و دانش و گشودن درهای نوآوری و فناوری به سوی دیگر کشورهای نیازمند، از خصوصیات تمدن بزرگ اسلامی و شکوفایی علم در جهان اسلام در سده‌های قبل است.

غلامی در پایان اظهار داشت: ما بر این باوریم که نباید در جهان اسلام مرزی مابین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد. علم متعلق به همه انسان‌ها در تمامی نقاط کره زمین است و ما آغازگر روند توسعه علمی بی‌مرز خواهیم بود.

داتوکو جعغرکوشاری دبیر سازمان همکاری‌های اقتصادی کشورهای در‌حال توسعه( d8) در این نشست گفت: من از تمامی افرادی که در این نشست حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم.تشکر اصلی من از دانشگاه بوعلی سینا همدان است که توانسته است این بنیاد استوار و پایدار را برای همکاری دانشگاه های بین المللی تاسیس کند. من بسیار خوشحالم که عضو انجمن ارزشمند و معتبری هستم که نام ابوعلی سینا را به یدک می کشد، فردی که به عنوان یک چهره روشنفکر علمی شناخته شده است. او به عنوان یک متفکر، دایرة‌المعارف شناس، استاد الهیات،عالم ستاره شناس در تمدن اسلامی شناخته شده است.

دبیر سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای در‌حال توسعه( d8) گفت: تاسیس این دانشگاه به معنای ارتقای تحقیقات و ابداعات در راس همه امور برای گذر طولانی از زمان بوده است، بنابراین در نقشه راه همکاری‌های دی هشت در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، ارتقای این همکاری در حوزه علوم و تکنولوژی با هدف نهادینه ساختن همکاری ها از طریق ایجاد مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها یا نهادهای پژوهشی بررسی شده است.

جعفر کوشاری توضیح داد: دانشگاه دی هشت به منزله قطب دانشمندان و اندیشمندان و مخترعان جهانی محسوب شود. ما بر این باوریم که در حال حاضر هزاران بوعلی سینا در جهان وجود دارند که می بایست کشف شوند و با جمعی از دانشمندان و متفکران جهان همکاری کنند.

او گفت: این دانشگاه از طریق  شبکه سطح علم ابداعات و اختراعات و تحقیقات را در میان کشورهای عضو گسترش می‌دهد تا بتوانند در رشد اقتصادی سهیم باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز