خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایلنا:

بازنگری درسی در مقطع کارشناسی/آمار دقیقی از وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان نداریم

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۲۶۷

رییس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به اجرای طرح ارتقای توان اشتغال‌پذیری در دانشگاه‌ها گفت: ارتقا مهارت‌افزایی و کارآفرینی موجب شد، طی دو سال و نیم بتوانیم ۱۴۰ واحد شرکت دانش بنیان ایجاد کنیم.

سید احمد معتمدی (رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اجرای طرح ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تامین نیروی مورد نیاز بازار از سوی این دانشگاه گفت: این طرح چند موضوع را در نظر دارد؛ یکی بحث بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف است که در ابتدا برای مقطع کارشناسی در نظر گرفته شد. حدود دو سال است که مهارت‌افزایی در مقطع کارشناسی را آغاز کرده‌ایم و سعی در تقویت بیشتر آن داریم.

معتمدی در خصوص طرح مهارت‌افزایی دانشجویان مقطع کارشناسی گفت: این طرح بیشتر از این منظر است که دانشجویان کارشناسی علاوه بر دروس خود و ادامه تحصیل در رشته مورد نظرشان یک مهارت را هم بیاموزند. از این رو یک بازنگری درسی در مقطع کارشناسی صورت گرفته است، به این شکل که اگر دانشجویی بخواهد در کنار رشته تحصیلی خود بر فرض مثال برنامه‌نویسی را هم بیاموزد، این امکان برای او فراهم خواهد شد و می‌تواند در کنار درس اصلی‌شان این مهارت را دنبال کند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص اهمیت روند آموزش کارآفرینی در این دانشگاه گفت: نکته مهم برای ما کارآفرینی است، چند سالی است که بحث کارآفرینی در دانشگاه ما آغاز شده و اقدامات موفق‌آمیزی هم در این مورد داشته‌ایم به عنوان مثال، اکنون حدود ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان و استارتاپی در مرکز نوآوری ابن سینا دانشگاه امیرکبیر در حال فعالیت است. طی دو سال و نیم اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه از تعداد ۱۰ واحد به ۱۴۰ واحد رسیده،‌ همچنین افزایش ظرفیت در شرکت‌های دانش‌بنیان تقریبا ۱۰ برابر شده است. البته تقاضا هم در این زمینه بالا بوده،  از این رو  امیدواریم بتوانیم در سال ۹۸ این ظرفیت را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس طرح ارتقای توان اشتغال دانشجویان چندین دانشجو به بازار کار راه یافته‌اند؟ گفت: به دلیل اینکه پس از اتمام دوره تحصیلی دانشجویان از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، ما آمار دقیقی از وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی نداریم. به طور کل کارآفرینی اقدامی خوبی بود، زیرا کارآفرینان هم خودشان مشغول به کار می‌شوند و هم پس از به نتیجه رسیدن محصولشان می‌توانند افراد دیگر را استخدام کنند. ایجاد شغل خاصیت کارآفرینی است و این اقدام از برنامه‌های موفق دانشگاه ما است.

 معتمدی اضافه کرد: طرح ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان نقش موثری در برقراری ارتباط بهتر بین دانشگاه و صنعت خواهد داشت، زیرا از این طریق بسیاری از نیازهای صنعت برطرف می‌شود. مراکز کارآفرینی و مهارت‌افزایی یکی از راه‌های ارتقای رابطه صنعت با دانشگاه  است که در واقع می‌تواند کارآفرینان دانشگاه‌های ما را جذب بازار کار کند.

وی درباره تاثیر کمبود بودجه دانشگاه‌ها در روند کارآفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان گفت: من یاد ندارم دانشگاه‌ها با مشکلی مواجه نباشند و هر سال مشکلات به نوعی وجود داشته‌است و ما هم از این نظر آب‌دیده شده‌ایم، اما باید در کنار بحث‌های اجرایی مدیریت منابع را طوری تنظیم کنیم که کارهای اصلی دانشگاه هم انجام شود. خوشبختانه سال  گذشته توانستیم با وجود تحریم‌ها و مشکلات بودجه‌ای کارها را مدیریت کنیم. امسال هم سعی می‌کنیم این کار را انجام دهیم تا مشکلاتی مثل تحریم روی کارهای اصلی دانشگاه اثر نگذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز