خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

5 دهه پیش یک سوم جمعیت ایران به بیماری مالاریا مبتلا بودند

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۱۵۷

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه باید به شاخص های توسعه، نگاه جامعی داشته باشیم، افزود: توسعه باید متوازن و پایدار باشد و نمی توانیم ادعا کنیم که در کشور با وجود همجواری با پاکستان و افغانستان، مالاریا حذف شده اما سالانه 16 هزار نفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایلنا، علیرضا رییسی در همایش روز جهانی مالاریا که با حضور نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و مقامات کشوری و استانی در چابهار برگزار شد، اظهار داشت: جمعیت کشور در دهه 40 حدود 15 میلیون نفر بود که 5 میلیون نفر از آنها به مالاریا مبتلا بودند و به عبارتی از هر 3 نفر، یک نفر به این بیماری مبتلا بود و سالانه بیش از 200 هزار نفر بر اثر مالاریا، جان خود را از دست می دادند.
 
وی اضافه کرد: مالاریا که دورانی اولین عامل مرگ مردم ایران بود امروز شرایط متفاوتی دارد و تعداد مرگ ناشی از مالاریا به کمتر از دو مورد در سال کاهش یافته که شگفت انگیز و قابل افتخار است.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: سال گذشته در پاکستان 2 میلیون نفر و در افغانستان 320 هزار نفر به مالاریا مبتلا شدند اما ایران توانسته با استفاده از منابع داخلی و البته کمک های فنی و تکنیکی سازمان جهانی بهداشت، در آستانه حذف مالاریا قرار گیرد.
 
رییسی خاطرنشان کرد: ایران با جمعیت بیش از 80 میلیونی و بیش از 1000 کیلومتر مرز و همسایگی با کشورهایی که بالاترین میزان مالاریا و سل در جهان را دارند توانسته به این موفقیت ها نایل شود. میانگین بیماری سل در دنیا 147 در هر 100 هزار نفر است در حالی که این شاخص در پاکستان 270، در افغانستان 180 و در ایران فقط 14 مورد است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر، بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی مهمترین عامل مرگ مردم کشور هستند، افزود: درست است که توانسته ایم بسیاری از بیماری های واگیر را در کشور کنترل، حذف یا ریشه کن کنیم، اما ویژگی بیماری های واگیر این است که با کوچک ترین غفلت، همه گیری در سطح کشور خواهیم داشت.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به انتقال محلی 57 مورد مالاریا در سال گذشته، یادآور شد: ایران از معدود کشورهایی است که برنامه حذف مالاریا را در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی خود ادغام کرده و موفقیت های چشمگیری نیز به دست آورده است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز