خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بیماران تالاسمی در مناطق سیل‌زده وسایل خنک‌کننده برای نگهداری دارو ندارند/ تالاسمی‌ها در مراکز اسکان موقت در معرض خطرند

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۶۱۷

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: در پی گرم شدن هوا، بیماران تالاسمی در مناطق سیل‌زده باید داروهای خود را در مکان‌های خنک نگهداری و هرشب تزریق کنند، در حالی که این امکان برای بیماران ایجاد نشده است.

یونس عرب (مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت بیماران تالاسمی در مناطق سیل‌زده گفت: وضعیت دارو، درمان و فرآورده خونی بیماران تالاسمی در مناطق سیل زده، توسط معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حال کنترل است.

وی بیان کرد: در زمینه فرآورده‌های خونی و داروهای آهن‌زدا و داروهای استراتژیک در مناطق سیل زده مشکل خاصی وجود ندارد و بیماران تالاسمی در این مناطق به طور کامل شناسایی شده‌اند.

عرب با بیان اینکه نگرانی ما درباره مشکلات پساسیل است، گفت: زمانی که سیل فروکش کند، باید مشکل اسکان دائم بیماران حل شود، زیرا خانواده‌هایی که دارای فرزند بیمار خاص هستند، مشکلات مضاعف‌تری خواهند داشت. در نتیجه دولت باید نگاه ویژه‌تری به این خانواده‌ها داشته باشد و خدمات و امکانات بهتری در اختیار آنان قرار دهد.

مدیرعامل انجمن تالاسمی درخصوص تعداد بیماران تالاسمی در مناطق سیل‌زده تصریح کرد: ۳۵ نفر در استان گلستان،۲ نفر در مازندران، ۱۲ نفر در استان لرستان و بالغ بر ۲۰۰ نفر در خوزستان بیمار تالاسمی داریم و بسیاری از این بیماران به دلیل از دست دادن زندگی شان در چادرهای اسکان موقت حضور دارند.

وی در ادامه گفت: در پی گرم شدن هوا، بیماران در مناطق سیل‌زده باید داروهای خود را در مکان‌های خنک نگهداری و هرشب تزریق کنند، در حالی که این امکان برای بیماران ایجاد نشده است.

مدیر عامل انجمن تالاسمی همچنین افزود: بیماران تالاسمی بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند یکی از نگرانی های ما ایجاد عفونت های ناشی از سیل در منطقه است که تاکنون کنترل شده است اما چون بیماران تالاسمی تزریق خون مداوم و مستمر دارند سطح عفونت بدنشان به صورت طبیعی با تزریق خون افزایش پیدا می‌کند و چون در چادر و مراکز اسکان موقت حضور دارند خطر ابتلا به عفونت در این بیماران افزایش می‌یابد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه بیماران تالاسمی در سنین پایین طحال‌برداری انجام داده‌اند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به دیگر افراد دارند، از همین رو بیماران خاص به ویژه تالاسمی‌ها از نظر خدمات‌دهی در زمینه اسکان دائم باید در اولویت قرار گیرند.تمام امکانات دارویی و درمانی بیماران به طور کامل و رایگان پوشش داده می‌شود، اما اینکه بگوییم کمکی استثنایی به این بیماران داده شده اینطور نیست، در حالی که باید این اتفاق بیفتد، زیرا این افراد قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و در معرض خطر قرار دارند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه بیماران تالاسمی بحث اسکان دائم و وسایل خنک کننده است، بیان کرد: باید هر چه سریعتر محل اسکان دائم برای بیمان تالاسمی در نظر گرفته شود و کمک‌های بلاعوضی به خانواده‌های آنان اعطا شود تا بتوانند زندگی عادی خود را ادامه دهند و درمانشان را در  دنبال کنند.

مدیر عامل انجمن تالاسمی گفت: امکان ابتلا به بیماری‌های ویروسی در مراکز اسکان موقت وجود دارد و هر لحظه ممکن است، بیماران تالاسمی از این لحاظ دچار مشکل شوند، از همین رو این بیماران در مراکز اسکان موقت در معرض خطر هستند و در این زمینه نگرانی جدی داریم و دولت باید به این افراد خدمات خاص ارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز