خبرگزاری کار ایران

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها در گفت‌وگو با ایلنا:

ساخت و سازهای جدید در مناطق سیل‌زده باید بر اساس اصول صحیح مهندسی انجام شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۸۹۰

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها بر لزوم ساخت و سازهای مبتنی بر اصول صحیح مهندسی در مناطق سیل‌زده تاکید کرد.

محمود نیلی احمدآبادی (رییس دانشگاه تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بررسی موضوعات ویژه جامعه در دانشگاه تهران گفت: ۱۰ موضوع را در دانشگاه تهران به عنوان موضوعات ویژه مطرح کردیم که عبارتند از حوادث طبیعی، انرژی، آب، آسیب‌های اجتماعی، فضای مجازی، بهداشت و.... این موارد جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه تهران است که از همه آنها پشتیبانی می‌کنیم. همه این موضوعاتی که گفته شد، در قالب پایان نامه هم دنبال می‌شود. حتی برای رسیدگی بیشتر به موضوعات نامبرده رشته‌های بین رشته‌ای نیز در حال طراحی هستند تا بتوان راحت‌تر به این موضوعات پاسخ داد. همه این اقدامات در راستای بحث تعامل با جامعه است.

وی ادامه داد: اخیرا تصمیم گرفتیم باشگاه دانش‌آموزی در دانشگاه تهران برگزار کنیم. هدف باشگاه دانش‌آموزی این است که دانش‌آموزان که در واقع دانشجویان آینده هستند با دانشگاه ارتباط برقرار کنند تا آینده خودشان را بهتر رقم بزنند و تحت تاثیر فضاها و هیجانات قرار نگیرند. علاوه بر این، هدف دیگر راه‌اندازی باشگاه دانش‌آموزی این است که موضوعاتی مثل کارآفرینی را در دانش‌آموزان تقویت و فکر می‌کنیم ارتباط دانش‌آموزان با دانشگاه می‌تواند در آینده آنها نقش مهمی داشته باشد.

نیلی احمدآبادی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه باید تجربیات خود را برای جامعه صرف کند، گفت: دانشگاه باید هر آنچه که در توان دارد چه در حوزه علم و فناوری باشد چه در حوزه های دیگر در خدمت جامعه صرف کند، همین اقدام برای خود دانشگاه نیز سرمایه عظیمی است.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به نقش پایان‌نامه‌ها در حل مسائل جامعه گفت:  ما برایمان خیلی مهم است که موضوع پایان‌نامه‌هایمان را دقیق و درست انتخاب کنیم و ایده بسیاری از این پایان نامه‌ها می‌تواند از طریق جامعه به دانشگاه داده شود.

وی در خصوص تعامل دانشگاه با جامعه گفت: اقدامات دانشگاه در این زمینه سه محور داشته که یکی از آنها مسئولیت اجتماعی است. مسئولیت اجتماعی یعنی اینکه دانشگاه در جامعه حضور داشته و نسبت به مسائل جامعه حساس باشد. علاوه بر این پژوهش‌هایی که انجام می‌دهد و برنامه‌های آموزشی که طراحی می‌کند بر اساس نیاز کشور باشد و بتواند به حل مسائل کشور کمک کند. ما سعی می‌کنیم این را در تمام برنامه‎های دانشگاهی دخیل کنیم.

نیلی احمد آبادی گفت: دانشگاه نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نیست. برخی از اقدامات دانشگاه در قالب کارگروه‌ها و کمیته‎ها، بخشی از آن هم توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان ما در قالب پایان نامه‌ها انجام می‌شود.ما پایان نامه‌هایی که هدفش مسائل جامعه باشد به طور ویژه پشتیبانی می‌کنیم.

رییس دانشگاه تهران در خصوص فعالیت دانشگاه تهران به عنوان هیات ویژه بررسی مساله سیلاب در کشور گفت: اهداف این هیات بررسی شرایط گذشته(قبل از وقوع سیل) و پیش‌بینی وضعیت آینده است. از این رو ما در کارگروه‌هایی که برای بررسی سیل تشکیل دادیم، بحث‌هایی تحت عنوان اقلیم‌شناسی داریم که از متخصصان این حوزه در زمینه هیدرولوژی و رودخانه (آب‌شناسی) استفاده می‌شود تا به زودی به حل مسائل ناشی از سیل بپردازیم.

نیلی در خصوص همکاری دانشگاه تهران با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ایجاد تسهیلگری مناطق سیل‌زده و تجربه مشترک در سرپل ذهاب در این زمینه گفت: سرپل ذهاب یک تجربه موفق در همکاری بین دانشگاه تهران با بنیاد مسکن بود. مردم بعد از این بحران‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند، لذا افرادی که در این حوزه‌ها تخصص دارند، باید حتما در منطقه حضور داشته باشند. من فکر می‌کنم خود این تسهیلگران که از اعضای هیات علمی دانشجویان ما بودند، توانستند ارتباط خیلی خوبی بین مردم، بنیاد مسکن و سایر نهادها برقرار کنند.

وی ادامه داد:‌ در این میان مسائلی مثل ساخت و ساز کمک زیادی کرده است، اما نباید اقدامات گذشته را تکرار کنیم. باید از تکنولوژی‌های مدرن و علم روز استفاده کنیم و مطمئن باشیم ساخت و سازهای جدید بر اساس اصول صحیح مهندسی صورت می‌گیرد. می‌دانید که در سرپل ذهاب بعدها زلزله‌های زیاد دیگری با شدت حتی ۶ ریشتر نیز رخ داد، ولی خانه‌هایی که بازسازی یا مقاوم‌سازی شده بودند آسیب ندیدند.

رییس دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: به نظرم تجربه سرپل ذهاب تجربه خیلی خوبی بود، از این رو یکی از بحث‌های که باید در مورد مناطق سیل‌زده نیز دنبال شود بحث تسهیلگری است. از طرفی در بحث شهرسازی ما نباید شهر را به گونه که قبلا بوده، بسازیم. باید شهر را سازگار با محیط زیست بسازیم و توسعه ما باید توسعه پایدار باشد. لذا هدف ما این است که علم و دانش موجود در دانشگاه‌ها را در خدمت و بازسازی این مناطق مورد استفاده قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تکرار ساختمان‌های گذشته و قرار گرفتن ساختمان‌ها در محل‌های قبلی آنهم به شیوه گذشته مشکل ما را حل نخواهد کرد، بلکه ممکن است دوباره این حوادث تکرار شود. امیدواریم با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با استفاده از دانش دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر بتوانیم الگوی جدیدی از شهرسازی و سایر اقدامات عمرانی را عرضه کنیم که این الگو بتواند در جاهای دیگر کشور هم مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز