خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

محققان به حل مسایل کشور ورود کنند

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۰۵۳

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره نقش دانشگاه‌ها در حل مسایل کشور گفت: از دانشگاه‌ها و محققان انتظار می‌رود برای حل مسایل کشور ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست هم اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استادان و صاحبنظران برجسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

منصور غلامی در این نشست با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: این روزها به طور مکرر شاهدیم که در مجامع حقیقی و مجازی راجع به اینکه چه کارهای علمی می‌توان در شرایط فعلی کشور انجام داد مطرح می‌شود. اخیرا در بحران سیل و پیشتر در موارد اقتصادی این بحث زیاد مطرح بوده است.

وی ادامه داد:  این باور در جامعه وجود دارد که دانشگاهیان و محققین می‌توانند در حل مسائل و مشکلات نقش داشته باشند و این انتظار وجود دارد که دانشگاه به حل مسایل ورود کنند. فارغ از این که ما در مدیریت کلان اجتماعی مورد انتقاد و نظر قرار داریم اما باب پیشنهاد همواره باز است. در دانشگاه‌ها تحقیقات و نشست‌های متعددی را برگزار می‌کنیم و تنها بخشی از آن منتشر می‌‌شود.  

وزیر علوم با بیان اینکه حل مسائل در کشور دو رکن اساسی دارد، گفت: در وهله اول باید این را دانست که توسعه علم، فعالیت‌های علمی جدید، کشف و ابداع جزو دستاوردهای ذاتی تحقیق و تفحص در پروژه‌های علمی است‌. دوم اینکه چقدر از نگاه ما دانشگاه با وجود علم و دانش به سمت حل مسائل کشور می روند؟ لذا این نشست‌ها حول محور هم اندیشی با نگاه حل مسائل ضرورت می‌یابد.

وی ادامه داد: امیدواریم به سمت هماهنگی نظرات با وضعیت موجود برویم. در این میان نظراتی هستند که خیلی ایده آل‌ به موضوع نگاه می‌کنند و از طرفی برخی نظرات فارغ از واقعیت‌های علمی است، یعنی عوامانه مطرح می‌شود.  لذا حضور دانشگاه و جامعه علمی در کشور ضرورت دارد. برخی نظرات هم برای اساتید امر با ذکر موضوع ارسال شده است.

وزیر علوم اظهار داشت: وزارت علوم همکاری‌های مختلف با بخش‌های متعدد دولت دارد. ما هنوز به توانمند کردن دانش آموختگان نیاز داریم. همچنین باید در جهت داشتن فکر پویا و فعال در میان جوانان تلاش شود.  ضمن اینکه حوزه آموزش در حد برنامه‌های روتین در تحول محتوای دروس کار کرده است، اما آیا همه آنچه که نیاز است انجام شده است؟

او تاکید کرد:ما باید از این نشست ها به دستاوردهای کاربردی برسیم چه در سطح کلان و چه در سطح دانشگاه و پژوهشگاه‌ها که از طریق آنها به مرحله اجرا برسد.

وزیرعلوم در ادامه با شنیدن سخنان اساتید دانشگاه‌ها درباره دغدغه‌هایشان گفت: هر کدام از مسائلی که گفته شد می‌تواند یک موضوع مهم برای یک نشست باشد. آنچه که به عنوان پیشنهادات مطرح شد را می‌توان مد نظر اقدامات آینده قرار داد.

وی ادامه داد: در وزارت علوم تلاشمان برای ساماندهی به معنی عام موضوع است. برنامه مهم و اولیه ما این است که دانشگاه و مراکز آموزش عالی را کیفی سازی و طبق برنامه‌های کارشناسانه آن‌ها مدیریت کنیم.

وزیر علوم در خصوص عدم انحلال مراکز کوچک گفت: نمی‌توانیم از مراکز کوچک و منفرد انتظار برونداد قوی داشته باشیم و قطعا در طول زمان ممکن است این مراکز با مشکلات متعددی رو به رو شود. نکته‌ای که موجب نگرانی مسئولین دانشگاه‌ها می‌شود بحث انحلال یا تعطیلی موسسات است. در طرح ساماندهی که مد نظر داریم هیچ موسسه‌ای تعطیل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از طی‌ مراحل قانونی، این برنامه اجرا خواهد شد. بخشی از دغدغه اساتید که ناشی از ضعف های ساختاری و امکانات بود، با این اقدام رفع خواهد شد.دانشگاه ها و همکاران با ابلاغ های مستقیم و نظارت لازم، در حال تدبیر جلوگیری از تقلب علمی هستند. ما قدرت ضابطه قضایی نداریم، اما گزارشاتی به ما ابلاغ می شود، اما در درجه اول اساتید و در درجه دوم دانشجویان باید خودشان بر این امر نظارت داشته باشند.

غلامی افزود: اگر مشاهده شود دانشجویی بر اساس مسیر تقلب به امتیازی رسیده باشد، این امر می تواند منجر به لغو و ابطال مدرک‌ تحصیلی وی شود.باید همگی کمک کنیم بحث فرهنگ سازی‌علمی در کشور نهادینه شود. در سال های گذشته تلاش کردیم از ارتباط با صنعت و جامعه اثرگذاری دانشگاه ها در جامعه افزایش یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه سیل اخیر گفت: در جریان سیل اخیر، چندین گروه علمی به جز دانشگاه های حاضر، در منطقه وارد کار شده اند. گروه های ما مشغول گزارش های میدانی در مناطق مختلف هستند.  امیدواریم فعالیت های علمی دانشگاه های ما در بخش های مختلف به جامعه عرضه شود درخواست دارم هر کس بنا بر تخصص خود در‌ این حوزه ورود پیدا کند.

وی افزود: در تداوم هم اندیشی ها تلاش می کنیم مباحث را به صورت موضوعی به همکاران پیشنهاد دهیم و با یک مطالعه بیشتر بتوانیم بخشی از نطرات و دیدگاه های آن ها را دریافت کنیم. امیدواریم در کنار همه همکاران بتوانیم در محاسبات دقیق فرایندها اصلاح کنیم.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: آنچه در دنیا معمول است، دانشگاه ها دستخوش تغییرات مدیریتی نمی شوند. ما باید از انجام روش های هزینه زا بپرهیزیم. ضرورت ندارد تمامی امکانات دانشگاه در یک چهار دیواری‌قرار بگیرند.امیدواریم در کنار همکاران به تدریج و نه عجولانه کار را به سمت بهبودی پیش ببریم تا دستخوش تغییرات نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز