خبرگزاری کار ایران

استاندار تهران مطرح کرد:

وجود ۵۳۰ کیلومتر مسیل و رود دره در تهران

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۸۶۸

استاندار تهران گفت: در رودرده کن، فرحزاد، دربند اگر تنها 20 تا 30 دقیقه باران ببارد سیل جاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسنی بندپی در چهارمین جلسه شورای هماهنگی و مدیریت بحران استان تهران بیان کرد: ایران علی‌رغم همه نعمت‌هایی که دارد، همواره با یکسری مشکلات و مسائل نیز مواجه بوده است. ایران جزو 4 کشور بلاخیز آسیا و همچنین بیست و پنجمین کشور بلاخیز در جهان است. بنابراین ما باید از روش‌های علمی مختلف برای مقابله با این آسیب‌ها و مشکلات استفاده کنیم تا در مقابل آنها همواره آماده باشیم.

محسنی بندپی با اشاره به سیلی که در سال 66 در تهران حادثه آفرید، گفت: در سیل سال 66 تهران 630 نفر کشته شدند و عین همان حادثه در شیراز رخ داد. در سیلی که امسال رخ داد توامان چند کار را انجام دادیم از جمله عوامل پیشگیرانه، عوامل تقویت‌کننده و عوامل محافظتی که توانستند کمک‌های زیادی کنند.

استاندار تهران با اشاره به صحبت‌های پیشین مهندس افشانی گفت: مهندس افشانی پیش‌تر عنوان کرده بود که ما لایروبی‌های تهران را از تیر ماه 98 آغاز کرده بودیم. اما 530 کیلومتر در تهران مسیل، رود و روددره وجود دارد. همچنین همواره 2 عامل مهم موجب سیل شده‌اند. اولین عامل عدم لایروبی و عدم باز بودن مسیر آب است. دومین عامل ساخت و سازها در مسیر رودخانه‌ها است.

بندپی اشاره کرد: 39 نقطه در تهران شناسایی شده که مربوط به دهانه پل‌ها و مسیر رودخانه‌ها است. درواقع این مسیرها و دهانه‌ها کوچک هستند مثل بوستان نهج‌البلاغه.

وی افزود: در فروردین ماه میزان حجم آب در سد کرج 80 کیلومتر مکعب و در سد لتیان و طالقان نصف این میزان و سد ماملو خالی بوده است اما امروز میزان آب در سد کرج به 115 کیلومتر مکعب، لتیان به 55 کیلومتر مکعب و طالقان 180 کیلومتر مکعب رسیده است.

بندپی اشاره کرد: در رودرده کن، فرحزاد، دربند اگر تنها 20 تا 30 دقیقه باران ببارد سیل جاری می‌شود. از این رو باید زمان ورود سیل به تهران را به تاخیر بیندازیم. حتی باید عواملی مثل آبخیزداری، لایروبی و باز کردن مسیرها را مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم مانع سیل شویم.

استاندار تهران با اشاره به تعیین خسارت‌ها برای دستگاه‌ها و مردم گفت: بخش بعدی که حائز اهمیت است تعیین خسارت برای دستگاه‌ها و مردمی است که در سیل خسارت دیده‌اند. در این میان بعد از بارندگی تهران، یک پل در گلدشت اسلامشهر و برخی مزارع تخریب شدند.

بندپی افزود: 5 استان البرز، اصفهان، کرمان، فارس و تهران به عنوان استان‌های معین انتخاب شدند. بحرانی‌ترین منطقه یعنی دشت آزادگان که در دهانه رود کرخه قرار دارد، به ما واگذار شد. از این رو وظیفه اصلی ما حفظ شهر بوستان، سوسنگرد، کوت سیدنعیم و ابوحمیظه بوده است.

بندپی اشاره کرد: طی اخباری که صبح امروز به ما اعلام کردند سطح آب حدود 50 سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است.

استاندار تهران در پایان اشاره کرد: چند کار جدی که ما باید دنبال کنیم این است که در ابتدا اقلام ویژه برای سیل‌زدگان اعزام کنیم. در حال حاضر سیل‌زدگان استان خوزستان به پشه‌بند، پنکه، انواع و اقسام لباس، شیرخشک و لوازم بهداشتی نیاز دارند. کمک‌ها باید اثربخش و متناسب با نیاز مردم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز