خبرگزاری کار ایران

کنترل بیماری‌های واگیر در اردوگاه‌های هموطنان سیل‌زده

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۴۴۴

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا بر کنترل بیماری های واگیر در اردوگاه های هموطنان سیل زده تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمد اسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام این خبر اظهار داشت: در هنگام وقوع بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و آتش سوزی که انسان های بسیاری مجبور به سکونت در اردوگاه ها و زیر چادرها می شوند، مراقبت از بیماری های واگیر که ظرفیت اپیدمی شدن را دارند اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

وی افزود: وبا، اسهال خونی (شیگلایی و آمیبی)، هپاتیت های A وE ، تیفوئید، مالاریا، مننژیت، سرخک، لپتوسپیروز و (  ARI عفونت های حاد تنفسی وILI  ) شبه آنفلوانزا، بیماری های واگیری هستند که در این راستا قرار می گیرند و مراقبت سندرومیک از این بیماری ها که مشمول قوانین بین المللی یا  IHRنیز هستند در شرایط اضطراری راهکار مناسبی است که به تیم بهداشتی امکان واکنش سریع در پیشگیری و مهار طغیان ها را می دهد.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا با بیان اینکه در حوادث و بلایای طبیعی ابتدا ارزیابی خطرات به منظور واکنش سریع و مناسب باید انجام شود، افزود: به تناسب مرکز بهداشت استان و شهرستان، تیم فرماندهی متشکل از رییس مرکز و کارشناسان مسئول بیماری ها، آموزش بهداشت، بهداشت محیط، بهداشت خانواده، تغذیه، بهداشت روان، اورژانس و آزمایشگاه به اتفاق و همراهی متخصص بیماری های عفونی و اپیدمیولوژیست تشکیل می شود. چون ممکن است در سطوح پایین تر، کارشناس به اندازه کافی نباشد و آموزش های لازم برای مسئولیت بیش از یک وظیفه یا فرآیند انجام شود.

وی ادامه داد: پزشک عمومی به عنوان سرپرست در هر تیم عملیاتی به همراه کارشناسان مربوطه متناظر با تیم فرماندهی وظیفه استقرار در اردوگاه و انجام خدماتی نظیر ویزیت بیماران و درمان مناسب و در صورت لزوم اعزام به بیمارستان، نظارت بر کار همکاران تیم، تهیه گزارش روزانه و ارائه آن به مسئول تیم فرماندهی شهرستان، شرکت در جلسات و هماهنگی و ارتباط با عوامل ذیربط، ثبت گزارش بیماری های مشمول مراقبت سندرومیک ذکر شده، گزارش وضعیت واکسیناسیون و توجه ویژه به پوشش واکسیناسیون سرخک (با توجه به موارد طغیان های اخیر درب عضی کشورها) جمعیت تحت پوشش را دارد.

وی افزود: تهیه فهرست افراد نیازمند مراقبت مانند نوزادان، کودکان زیر یک سال و زیر پنج سال، افراد سالخورده، بیماران دیابتی، قلبی، فشارخونی، نارسایی کلیه و کبدی، نقص ایمنی، زنان باردار به تفکیک پر خطر و بیش از 34 هفته که نیاز به مراقبت ویژه دارند، گزارش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و پنج سال، گزارش مرگ مادران، دیگر وظایف پزشک محسوب می شود.

مطلق تاکید کرد: در هر تیم مراقبت باید نقشه جغرافیایی منطقه با پراکندگی بیماری ها موجود باشد. تقسیم کار و شرح وظایف کاردان و بهورز به تفکیک، تجزیه و تحلیل بیماری های گزارش شده روزانه، فرم های تکمیل شده بیماری های قابل گزارش، بیماریابی اکتیو اسهال، مالاریا و سرخک هر روز گزارش شود.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: موجودی دارو و اقلام ضروری داروهای مورد نیاز بیمارهای واگیردار و واکسن، محل نگهداری دارو در شرایط مناسب، واکسن های مصرف شده و برآورد واکسن مورد نیاز، حفظ زنجیره سرد و گراف برودتی یخچال و وجود کولد باکس برای نوسانات برق منطقه از دیگر اقداماتی است که باید در این شرایط انجام شود.

وی در پایان گفت: فعالیت های آموزش بهداشت و حفظ روحیه نشاط به خصوص در کودکان، وجود بسته غذایی مورد نیاز بیماری های عفونی و گروه های سنی، نظارت بر سلامت آب آشامیدنی و مواد غذایی از تولید تا بسته بندی، حمل و نگهداری در اردوگاه و مصرف آن، اندازه گیری کلر باقیمانده، تهیه آب بسته بندی در بطری، دفع بهداشتی فاضلاب و زباله، وجود کافی توالت های بهداشتی و سیار و نظارت بر تمیزی و بهداشتی و وجود صابون مایع در دستشویی ها نیز باید به صورت ویژه در دستور کار تیم های سلامت قرار گیرد تا از شیوع بیماری ها پیشگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز