خبرگزاری کار ایران

سرگروه پنل سلامت جهانی در دوران گذار مطرح کرد:

لزوم مشارکت صاحبنظران برای معرفی و نمایش بهتر ظرفیت‌های کشور

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۴۶۴

سرگروه پنل سلامت جهانی در دوران گذار هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت خواستار مشارکت صاحبنظران برای معرفی و نمایش بهتر ظرفیت های کشور شد.

به گزارش ایلنا، سیدرضا مجدزاده ضمن معرفی این پنل گفت: آنچه در کل این همایش مطرح است، بحث عدالت در سلامت و چگونگی ارائه خدمات سلامت به همه آحاد جامعه است. به نحوی که خدمات اساسی سلامت برای تمامی افراد فارغ از وضعیت اقتصادی، محل زندگی و جنسیت به نحوی که سختی در پرداخت برای آنها نداشته باشد، به دست آنان برسد. برای تحقق این هدف نظام‌های سلامتی‌ باید تحول پیدا کنند. از این رو از موضوعات مهم در این همایش سلامت در این شرایط تغییر و گذار است، اینکه چگونه از نظام‌های سلامت کنونی به سمت شکل نوینی از نظام های سلامت باید حرکت کنیم تا به هدف برسیم. 

وی به عناوین دو زیر پنل موضوعی و شش زیر پنل مرتبط با نظام سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: در این برنامه دو روزه، دو محور موضوعی تحت عناوین «سوانح و حوادث ترافیکی» و  «بیماری‌های نوپدید و بازدید» در نظر گرفته شده و شش محور نظام سلامت شامل «مشارکت مردم، سرمایه‌‌‌های انسانی سلامت، طب سنتی، نیازهای اساسی در اعمال جراحی، داروها و فناوری‌های نوین و بالاخره محور کلی پوشش همگانی سلامت» نیز مطرح خواهد شد.

این استاد دانشکده بهداشت مساله سوانح و حوادث ترافیکی و بحث بیماری‌های نوپدید را به دلیل شرایط منطقه‌‌ای، دارای اهمیت بالایی دانست و تصریح کرد: متاسفانه در این منطقه، بار ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی بسیار بالاست و باعث می‌‌‌‌شود عمر زیادی از مردم گرفته شود که البته طی دهه گذشته تجارب ارزشمندی در کاهش و کنترل آن به وجود آمده است. در بحث بیماری‌‌ها، به‌ طور مشخص، کشور ایران در زمینه مالاریا موفقیت‌های بزرگی داشته است. در برنامه کنترل ایدز، سل و مالاریا در جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای مهمی داشته که اشتراک آنها با سایر کشور حایز اهمیت است.

مجدزاده با طرح این سوال که چه کسانی می‌توانند خدمات سلامت را ارائه کنند و مردم در کجای این سیستم قرار دارند، خاطرنشان کرد: مهم این است که نخست بدانیم چگونه می توان توزیع نیروی انسانی سلامت اعم از پزشک، پرستار و ماما به صورت منصفانه و عادلانه داشت. با معضل فرار مغزها چه باید کرد و نگهداشت این سرمایه‌‌‌ها در مناطق بومی خود را چگونه می‌‌توان افزایش داد. موضوع دیگر مسئله مشارکت مردم و تبیین نقش آنها در تصمیم‌‌گیری‌‌های سلامت است؛ چراکه جلب مشارکت مردم برای اینکه نظام سلامت بتواند خدمات بهینه‌ای ارائه کند، اهمیت محوری دارد. در این عرصه علاوه بر اقداماتی که سابقه چندین دهه در کشور دارند، بحث مجامع سلامت و اجتماعی شدن سلامت نیز مطرح هستند که طی پنل با حضور نمایندگان کشورهایی که در این عرصه مطرح هستند، مورد بحث و بررسی قرار می‌‌گیرد. 

وی فناوری‌های سلامت و داروهای جدید را از جمله مباحث مهم خواند و ابراز داشت: کشورهای در حال ‌توسعه عمدتا از یک سو با کمبود منابع مالی مواجهند و از سوی دیگر، علاقمند به استفاده از فناوری‌ها و داروهای نوین هستند اما نمی‌توانند هزینه زیادی متحمل شوند؛ بنابراین ارزیابی فناوری‌های سلامت و داروهای جدید و اینکه چقدر از این داروها می‌توانند تولید داخل یا وارداتی باشند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین ایران، پاکستان و هندوستان از گنجینه مهم دانشی با عنوان طب و داروی سنتی برخوردار است که می توان این گنجینه دانشی را از انجام پژوهش‌‌های مورد نیاز و تبیین شواهد در عرصه ارائه خدمات ادغام کرد. اما سوال این است که چه ملاحظاتی باید رعایت کرد تا بهترین خدمات از طب سنتی این کشورها که حاصل هزاران سال تجربه است به بهترین شکل ممکن استفاده شود.   

سرگروه پنل سلامت جهانی در دوران گذار به مسئله پوشش همگانی سلامت و تجربه ایران در این حوزه اشاره و بیان کرد: شاید تاریخی‌ترین و تاثیرگذارترین نمونه پوشش همگانی سلامت، بحث مراقبت های اولیه سلامت در قالب توسعه شبکه بهداشت و درمان کشور باشد. این مفهوم به تدریج با تغییرات راهبردی که در آن صورت گرفته در دهه اول هزاره جدید به پوشش همگانی سلامت تبدیل شد. موضوع اساسی دیگر، خدماتی مثل جراحی است که پوشش آنها در جوامع مختلف چالش برانگیز است. برای مثال اینکه چه فناوری و چه پوششی باید داشته باشد تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند و هزینه‌هایش قابل ‌تحمل باشد.
 
مجدزاده ملاک‌‌های انتخاب سخنرانان را در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت برشمرد و یادآور شد: در این نشست بین‌‌المللی، بسیاری کشورهای منطقه از خاورمیانه، شمال آفریقا تا کشورهای آسیای میانه حضور دارند. افراد شاخص در سطح سلامت جهانی که عمدتا از دانشگاه‌‌‌ها هستند، برای سخنرانی دعوت شده‌‌اند. در نظر داریم تا از افرادی دعوت کنیم که بتوانند تجارب را به‌ خوبی معرفی کنند. برای همین در بعضی از موارد از سازمان‌های بین‌المللی که در این حیطه فعالیت می‌کنند هم دعوت به ‌عمل ‌آمده است. از سوی دیگر خوشحالیم که افراد مرتبط و بسیار مناسب دعوت ما را قبول کرده‌اند و در این کنگره شرکت می‌کنند. 

وی اضافه کرد: این نشست فرصت بسیار خوبی است که جمهوری اسلامی ایران بتواند ظرفیت‌هایش را به کشورهای دیگر معرفی کند. اگرچه دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان این نشست است، اما تاکید می‌کنم که همه ما نماینده کشورمان هستیم و خوب است که تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و همه کسانی که دغدغه سلامت مردم را دارند در این زمینه مشارکت کنند تا نشان خوبی از اقدامات و تجاربی باشد که در تمام این سال‌ها از نظر علمی و به لحاظ سلامت در کشور اتفاق افتاده است.

گفتنی است، هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در ایران، نهم و دهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جزیره کیش برگزار خواهد شد. 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز