خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نارضایتی سیل‌زدگان از "توزیع نامناسب اقلام زیستی"/ در برخی روستاها هنوز هیچ کمکی به مردم نشده/تخلیه آب از شهرها تاکنون صورت نگرفته است

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۶۱۱

به گفته نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی سیل‌زدگان به شدت مشکل دارند و به دلیل عدم امدادرسانی به موقع بسیار ناراضی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیل در آخرین روزهای سال ۹۷ با شروع بارندگی‌های شدید در استان گلستان شروع شد و در روزهای ابتدایی سال جدید باعث آبگرفتگی شهر آق قلا و گمیشان شد. پس از وقوع سیل در استان گلستان ۲۴ استان کشور دیگر نیز درگیر سیل شدند. اگرچه به گفته نمایندگان مردم برخی از شهرهای سیل‌زده در مجلس شورای اسلامی عدم مدیریت صحیح در گذشته و عدم لای‌روبی سدها، رودخانه‌ها و آبخیزداری مناسب در این مناطق باعث بروز چنین حادثه سنگینی شده که خسارت بسیاری نیز برجای گذاشته است، اما پس از وقوع حادثه و بروز بحران هم شاهد عدم مدیریت صحیح بودیم بطوریکه عدم توزیع مناسب اقلام زیستی از سوی هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران در برخی مناطق سیل‌زده نارضایتی مردم را به همراه داشت تا جایی که حبیب‌الله موسوی بخشدار شهر معمولان اعلام کرد، اقلامی که توسط هلال‌احمر با بالگرد توزیع می‌شود، از بالا به سوی مردم پرتاب می‌شود و به دست نیازمندان نمی‌رسد. البته جمعیت «هلال احمر» نیز معتقد بود، توزیع اقلام امدادی به دلیل «تنش‌های اجتماعی» و «عدم امنیت کافی» در مناطق سیل‌زده به کندی پیش‌ رفته است.

مدیریت متمرکزی وجود ندارد

قرجه طیار (نماینده مردم گنبد در مجلس شورای اسلامی)‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وقوع سیل در روزهای پایانی سال ۹۷ در شهر گنبد گفت: اولین جایی که در کشور و در استان گلستان درگیر سیل شد شهرستان گنبد بود و تقریبا در یک سوم شهر مشکل آبگرفتگی داشتیم که همین یک سوم شهر برابراست با کل شهر آق قلا اما میزان ماندگاری آب در شهر گنبد بیشتر از یک روز نبود و پس از آن آب به سمت شهرهای آق قلا و گمیشان رفت و آن مناطق را درگیر سیل کرده و هنوز بعد از گذشت دو هفته همچنان در این مناطق درگیر آبگرفتگی هستیم.

در برخی محلات دو الی سه بار اقلام ضروری توزیع شد و در برخی مناطق اصلا اقلامی توزیع نشده بود.

وی با بیان اینکه همه بسیج شدند و پای کار آمدند، ادامه داد: از نظر نیرو و امکانات چیزی کم نداشتیم، اما در زمینه مدیریت مشکل داشتیم. متاسفانه مدیریت متمرکز وجود نداشت و همه بنا به توانایی خودشان پای کار بودند. ستاد بحران و هلال احمر نیز زحمات زیادی کشیدند، اما در توزیع اقلام ضروری نیز توزیع مناسبی صورت نگرفت تا جایی که در برخی محلات دو الی سه بار اقلام ضروری توزیع شد و در برخی مناطق اصلا اقلام توزیع نشده بود و با ما موارد این چنینی نیز مواجه بودیم.

نارضایتی سیل‌زدگان از "توزیع نامناسب اقلام زیستی"/ در برخی روستاها هنوز هیچ کمکی به مردم نشده/تخلیه آب از شهرها تاکنون صورت نگرفته است

او با تاکیدبراینکه در چنین بحران‌هایی برای جلوگیری از ناهماهنگی نیازمند مدیریت بهتر هستیم، تصریح کرد: در حوزه شهرستان آق قلا بعد از اینکه سیل در گنبد جاری شد، سه روز طول کشید تا سیل وارد شهرستان آق‌قلا شود.

کندی عملکرد ستاد مدیریت بحران در مهار آب

وی با اشاره به آبگرفتگی و مشکل کندی عملکرد ستاد مدیریت بحران گفت: اگر این ستاد مدیریت بهتری داشت به طوری که با اطلاع رسانی به موقع مردم منازل‌شان را تخلیه می‌کردند، دچار این همه خسارت نمی‌شدیم. کاملا مشخص بود بعد از اینکه سیل در گنبد جاری شد با وسعت بیشتری به آق قلا می‌رسد.

بعد از اینکه سیل در گنبد جاری شد، سه روز طول کشید تا وارد شهرستان آق‌قلا شود و با توجه به فرصت چند روزه‌ای که وجود داشت، باید تصمیماتی در خصوص انحراف آب گرفته می‌شد که نشد!

طیار با بیان اینکه در حوزه شهرستان آق‌قلا می‌توانستیم مدیریت بهتری داشته باشیم و با توجه به اینکه فرصت چند روزه‌ای وجود داشت تا سیل به آق‌قلا برسد، می‌شد تصمیماتی در خصوص انحراف آب صورت بگیرد، تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران همانطور که از نامش مشخص است، باید در موارد بحرانی تصمیمات جهادی و قاطع بگیرد و نباید منتظر تصمیمات از مقام بالاتر بود، چراکه در زمان‌های بحرانی نیازمند تصمیمات مهم و فوری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از بسیج نیروهای مردمی و مسئولان کمال تشکر را داریم، البته کم و کاستی‌هایی نیز وجود دارد که می‌شد با مدیریت بهتر آنها را برطرف کرد.

کوتاهی در لای‌روبی سدها/ باید با مقصران برخورد شود

او با بیان اینکه باید تمهیدات لازم برای لای‌روبی سدها اتخاذ شود، گفت: در حال حاضر سد وشمگیر چندین سال است که لای‌روبی نشده و حتی دریچه سد بسته شده است و باید برای لای‌روبی سدها و رودخانه‌ها و حتی مصب دریا از قبل پیش‌بینی لازم صورت می‌گرفت و باید در این بخش‌ها نیز مدیریت بهتری انجام می‌شد. من احساس می‌کنم کوتاهی‌هایی در این حوزه‌ها صورت گرفته است و باید بررسی شود و چنانچه قصور و کوتاهی افراد در بروز این حادثه مشخص شود، باید با آن برخورد کرد تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.متاسفانه در حاشیه رودخانه‌ها ساخت و ساز صورت گرفته یا بستر رودخانه‌ها برای پرورش ماهی اجاره داده شده است که نباید این موارد اتفاق می‌افتاد.

ابراز نارضایتی از عملکرد مدیریت بحران در مناطق سیل‌زده / هنوز آب از شهرها تخلیه نشده است

شهرام کوسه غروای (نماینده مردم مینودشت و کلاله در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با ابراز نارضایتی از عملکرد مدیریت بحران در این مناطق گفت: پس از دستور مقام معظم رهبری ارتش و سپاه وارد شده و به خوبی عمل کردند، اما باید مدیریت واحدی وجود داشت تا این مشکلات برطرف شود نه اینکه تا امروز ما هنوز شاهد هستیم که آب از شهرها تخلیه نشده است.

مردم به خوبی به کمک همنوعان خود شتافتند، اما آن مدیریت عملیاتی که بتواند مشکلات را حل کند، وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه قطعا مدیریت پیش از بحران ما خوب نبوده است و لایروبی‌های لازم در خصوص سدها انجام نشده و سرریز آب به موقع انجام نشده و از همین رو امروز با این مشکلات مواجه شده‌ایم، خاطرنشان کرد: این عدم مدیریت قبل از حادثه بر مدیریت در حین بحران نیز تاثیرگذار بود و امروز نیز شاهد هستیم که هنوز آب تخلیه نشده است، البته تلاش‌های خوبی نیز صورت گرفته است و مردم نیز به خوبی به کمک همنوعان خود شتافتند و از همه استان برای کمک‌رسانی به منطقه آمدند، اما آن مدیریت عملیاتی که بتواند مشکلات را حل کند، وجود نداشت.

او با بیان اینکه شاید یکی از ایرادهای اساسی عدم مدیریت وزارت نیرو بود، تصریح کرد: اگر کارشناسان خبره می‌آمدند و منطقه را به صورت میدانی بررسی و مسیر هدایت آب را مشخص می‌کردند و بر اساس اطلاعات موجود از تجربیات گذشتگان نیز استفاده می‌کردند، امروز شاهد این وضعیت نبودیم، اما اوضاع همچنان در این مناطق به مرحله عادی نرسیده و مردم همچنان نگران هستند، چرا که ۱۵ الی ۲۰ روز است که آب در یک نقطه جمع شده و قطعا به پایه‌های منازلشان صدمات بسیاری وارد می‌کند.

توزیع اقلام زیستی از سوی هلال‌احمر اصلا مناسب نبود

غراوی تاکید کرد: سازمان مدیریت بحران و هلال‌احمر در حد توانشان عمل کردند، اما بی‌شک می‌توانستند بهتر از این در مناطق سیل‌زده عمل کنند. نقطه شروع سیل در کشور از استان گلستان بود و باید از تجربیات برای حل بحران استفاده می‌کردند، البته باید همه دستگاه‌ها عملکردشان واکاوی شود. توزیع اقلام زیستی از سوی هلال‌احمر اصلا مناسب نبود و باید قوی‌تر از این عمل می‌کردند، افرادی که به عنوان مدیر انتخاب می‌شوند باید هم توانمندی و هم خلاقیت داشته باشند و صرفا خوب بودن فرد به تنهایی اهمیت ندارد. البته همه موضوعات در کمیسیون عمران بررسی خواهد شد.

نارضایتی سیل‌زدگان از "توزیع نامناسب اقلام زیستی"/ در برخی روستاها هنوز هیچ کمکی به مردم نشده/تخلیه آب از شهرها تاکنون صورت نگرفته است

امدادرسانی به سیل‌زدگان رضایت‌بخش نبود

حمیدرضا کاظمی (نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه منطقه گسترده و وسیعی در این استان درگیر سیل شده بود، گفت: نصف شهرهای پلدختر و معمولان و حدود بیست روستا به زیر آب رفتند. همچنین ارتباط چند روستا قطع شده و پس از چهار روز بتدریج کمک رسانی و امدادرسانی در حال سر و سامان گرفتن است و در این چند روز گذشته امدادرسانی رضایت بخش نبوده است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ ستاد بحران، مسئولان سازمان‌های امدادی و خدماتی قول داده‌اند که نواقص را رفع کرده و سریع‌تر به مردم امدادرسانی کنند. در حال حاضر نیز در توزیع اقلام زیستی که از سوی هلال احمر انجام می‌شود با مشکلاتی روبه رو هستیم و قرار است هلال احمر شناسنامه‌ای را برای افراد سرپرست خانوار طراحی کند تا از طریق این شناسنامه‌ها امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده انجام شود اگر این امر سامان بگیرد شاید توزیع اقلام زیستی نیز مناسب‌تر انجام شود.

مردم به شدت مشکل دارند و باید سریع‌تر به آنها رسیدگی شود، ضمن اینکه به دلیل مشکلات ایجاد شده و عدم امدادرسانی به موقع بسیار ناراضی هستند.

نماینده مردم پلدختر و لرستان با بیان اینکه مهمترین موضوع قطع راه‌های ارتباطی است، تصریح کرد: راه ارتباطی معمولان دو شب گذشته بازگشایی شد و همچنان ۶۰ روستا ارتباطشان قطع است و تنها از طریق بالگرد به آنجا اقلام زیستی ارسال می‌شود و ما نیز پیگیر این هستیم تا از طریق ارتش پل‌های شناور در این محدوده ایجاد کنیم، البته هنوز اقدامی صورت نگرفته و در حال انجام کارهای مطالعاتی و فنی هستند. برخی خیریه‌ها نیز وارد منطقه شده و اقدام به طبخ غذایی گرم می‌کنند، اما مردم به شدت مشکل دارند و باید سریع‌تر به آنها رسیدگی شود، ضمن اینکه به دلیل مشکلات ایجاد شده و عدم امدادرسانی به موقع بسیار ناراضی هستند. امیدواریم با بازگشایی راه‌ها مسئولان ستاد بحران برنامه ریزی داشته باشند تا بخشی از  ماشین آلات سنگین به معمولان ارسال شود.

نارضایتی سیل‌زدگان از "توزیع نامناسب اقلام زیستی"/ در برخی روستاها هنوز هیچ کمکی به مردم نشده/تخلیه آب از شهرها تاکنون صورت نگرفته است

کاظمی با بیان اینکه از امروز بارش باران دوباره شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که اقلام زیستی مانند چادر، غذا و لباس گرم هر چه سریعتر به دست مردم برسد، البته اینگونه نیست که اصلا امدادرسانی صورت نگرفته باشد، اما به شکل مناسبی نیست و به دست نیازمند واقعی نمی‌رسد و به بخشی افراد تعلق می‌گیرد و به بخشی هیچ چیزی تعلق نمی‌گیرد. البته امکانات هلال احمر محدود است و ما از ارتش و سپاه نیز کمک گرفته‌ایم.

مسئولان باید در مواقع بحران با اشراف کامل برنامه‌ریزی کنند

وی ادامه داد: مسئولان هلال‌احمر باید هر چه سریع‌تر در چنین مواقعی نسبت به شناخت منطقه اطلاعات کافی و لازم را به دست آورده و با اشراف کامل برنامه‌ریزی کنند و گروه های دادگر را به گونه‌ای هدایت کنند که اقلام زیستی در چنین مواقع به همه مردم نیازمند تعلق گیرد، این موضوع در حال حاضر در معمولان و پلدختر دچار نقص است و نواقصی در توزیع اقلام دیده می‌شود و ما به دنبال رفع این نواقص هستیم.این موضوعات را در جلسات بحران مطرح و پیگیری می کنیم. از ارتش نیز درخواست کردیم تا ۸۰ پل که راه ارتباطی روستاها در این منطقه است را وصل کرده و بتوانیم اقلام زیستی را به صورت مستقیم به دست نیازمندان برسانیم، چرا که وقتی اقلام از بالا پرتاب می‌شود، بخشی می‌برند و بخشی چیزی عایدشان نمی‌شود و مردم به شدت از نحوه امدادرسانی ناراضی هستند.

الهیار ملکشاهی (نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه سیل در منطقه وسیعی خسارت ایجاد کرده و نیاز به امداد و نجات در نقاط مختلف استان است، گفت: منطقه کوهدشت و شهر کوهدشت در بخش کوهنانی آسیب‌های بسیاری دیده‌ و حتی دو نفر نیز بر اثر سیل کشته شدند. متاسفانه امدادرسانی از سوی دستگاه‌های امدادی به ویژه هلال احمر در این مناطق بسیار ضعیف بوده و در برخی از مناطق بعد از چند روز هنوز امدادرسانی انجام نشده است.

متاسفانه امدادرسانی از سوی دستگاه‌های امدادی به ویژه هلال احمر در کوهدشت بسیار ضعیف بوده و در برخی از مناطق بعد از چند روز هنوز امدادرسانی انجام نشده است.

وی ادامه داد: در منطقه کوهدشت شمالی ۶ الی ۷ روستا قرار دارد که جاده‌ ارتباطی‌شان کاملا قطع شده است و علیرغم اینکه ده‌ها بار به مسئولان هلال احمر گفته‌ایم، اما یکبار هم مواد غذایی برای مردم ارسال نکرده است. در رودبار نیز ۱۱ روستا وجود دارد که متاسفانه به لحاظ اینکه وزارت نیرو دریچه‌های سد سیمره را بسته تا آب به خوزستان آسیبی وارد نکند این ۱۱ روستا نیز به طور کامل زیر آب رفته‌اند و همه راه‌های ارتباطی‌شان مسدود شده است و تاکنون نیز هیچ امدادرسانی به این‌ها نشده است و به شدت در مضیقه هستند و حتی احتمال اینکه تلفات جانی در منطقه رودبار داشته باشیم، بسیار زیاد است.

وضعیت در روستاهای وزکو اسفناک است/ مردم هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه عشایری وزکور حدود ۱۲ روستا دارد و جاده این مناطق کاملا از بین رفته است، گفت: از طریق هوایی نیز به ساکنان این مناطق تاکنون هیچ کمکی نرسیده است. ما به طور مرتب از مسئولان هلال احمر در خصوص امدادرسانی به این مناطق پیگیری کردیم اما متاسفانه در تبلیغات‌شان می‌گویند ما همه مناطق را تحت پوشش قرار داده‌ایم، در حالی که وضعیت در این مناطق بسیار اسفناک است.

منطقه عشایری وزکور حدود ۱۲ روستا دارد که جاده‌های این مناطق کاملا از بین رفته‌اند و از طریق هوایی هم هنوز به ساکنان این مناطق  هیچ کمکی نرسیده است.

ملکشاهی درباره اطلاع رسانی قبل از وقوع سیل در این مناطق گفت: استاندار به طور مرتب هشدارهایی را در خصوص وقوع سیل می‌داد که اگر این اطلاع‌رسانی‌ها انجام نمی‌شد، قطعا با بحران فجیع انسانی در استان روبرو می‌شدیم. اگرچه جلوی خسارت‌ها را نمی‌توانستیم بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز