خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا اعلام شد؛

کوچ معتادان محله هرندی به فداییان اسلام

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۸۱۲

شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به اجرای طرح پاکسازی هرندی از معتادان توسط پلیس، گفت: پس از اینکه با اقدام پلیس منطقه ۱۲ برای معتادان ناامن شد، آنها به سمت منطقه ۱۶ کوچ کرده اند و اکنون این برای منطقه ما تبدیل به یک گرفتاری شده است.

هادی زبده، شهردار منطقه ۱۶ در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد مشکلات منطقه ۱۶ تهران اظهار داشت: مناطق جنوبی صرف نظر از مشکلات ماهیتی که دارند در شکل کار هم دچار مشکل هستند. مناطقی مثل منطقه ۱۶ به دلیل قدمت شکل‌گیریشان در شهر که به هفتاد یا هشتاد سال قبل برمی گردد، یکی از مشکلات اساسی شان بافت فرسوده است.

 وی در ادامه گفت: در دل محله های قدیمی مثل یاخچی آباد، خزانه و جوادیه تعداد زیادی کوچه های یک متری یا دو متری وجود دارد و این یعنی در چنین مناطقی هم معابر فرسوده وجود دارد و هم بافت های مسکونی فرسوده زیاد است.

شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به بازار شوش، صابونیان، بلور فروشان و چینی فروشان گفت: املاک درشت دانه ای در این منطقه وجود دارند که عمدتاً فرسوده هستند و از همین رو اگر صاحبان این املاک برای مجوز انبار به شهرداری مراجعه کنند، ما موافقت نمی‌کنیم و اعلام می‌کنیم که باید به خارج از شهر بروند. این در حالی است که از طرف دیگر در این محلات اقتصاد ریز شهر شکل گرفته و جابه‌جایی کالاهایی که در طول روز از این بار اندازها و انبارداری ها به سمت شهرستان‌ها و استان‌ها می روند باعث شده ساماندهی آنها مشکل‌ شود.

 وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط از منطقه ۱۶ دچار مشکلات ترافیکی هستیم، گفت: مثلاً در میدان بهمن در ساعات پیک مشکلات ترافیکی داریم و بنای آن را داریم که پلی را احداث کنیم و تندگویان جنوب را به نواب شمال ارتباط دهیم تا مشکلات ترافیکی این منطقه کاهش یابد. همچنین در حال انجام کاری در تقاطع بعثت و شهید بخارایی هستیم تا مشکلات ترافیکی را کم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مشاور در حال مطالعه روی بحث احداث پل اتصال تندگویان جنوب به نواب شمال است و پس از اتمام مطالعه برای پیگیری های بعدی اقدام خواهیم کرد تا در سال ۹۸ بتوانیم پلی را که منجر به کاهش مشکلات ترافیکی میدان بهمن می‌شود کلنگ‌زنی کنیم.

شهردار منطقه ۱۶ در ادامه اظهارات خود اظهار کرد: ترمینال صرفنظر از تسهیلاتی که برای ایاب و ذهاب مردم ایجاد کرده است به عنوان کانون آسیب های اجتماعی در منطقه ۱۶ مطرح است. بعد از ساماندهی محدوده هرندی در منطقه ۱۲ سریز معتادان را در منطقه ۱۶ شاهد بودیم. تجمع معتادان و مشکلاتی که برای خانواده ها ایجاد می کنند از آسیب هایی است که در این محل شاهد هستیم.

شهردار منطقه ۱۶ افزود: در گذشته زمانی که در خاک سفید معتادان را جمع آوری کردند آنها را به سوله هایی در ورامین منتقل کردند. من در آن زمان در منطقه ۸ فعالیت می‌کردم و سرریز معتادان را در منطقه ۸ به صورت تک و توک مشاهده کردم؛ اما زمانی که هرندی پاکسازی شد، معتادان به خارج از شهر منتقل نشدند. این معتادان از هرندی به سمت پایین شوش رفتند و اکنون به صورت جمع های ۵۰ تا ۱۰۰ نفری در این منطقه حضور دارند. اکنون کوچه پس کوچه های فدائیان اسلام مامن معتادان شده است. هرندی با فداییان اسلام و شوش یک خیابان سی متری فاصله دارد. منطقه ۱۲ در واقع در شمال منطقه ۱۶ واقع شده است.

شهردار منطقه ۱۶ با بیان اینکه ناامن شدن منطقه ۱۲ باعث شده معتادان به منطقه ۱۶ به عنوان منطقه پایینی بروند، گفت: اکنون پارک‌های ما آلوده شده‌اند و حضور معتادان برای منطقه ۱۶ تبدیل به یک گرفتاری شده است و سوال این است که معتادان را پس از جمع آوری باید کجا ببریم؟

زبده خاطرنشان کرد: منطقه ۱۶ در مقطعی رونق زیادی داشته است. زمانی کارخانه چیت ری با پنج تا شش هزار کارگر، کارخانه روغن نباتی قو و سیلو در این منطقه فعال بودند. بعد از زوال صنعت و تعطیلی چیت سازی و روغن نباتی قو و کاهش ظرفیت سیلو دیگر عملاً منطقه از رونق و نشاط اقتصادی و اجتماعی برخوردار نیست. این کارخانجات تعطیل شدند، اما چیزی جایگزین آنها نشد.

 شهردار منطقه ۱۶ با بیان اینکه سیلوی تهران قدمتی ۸۰ ساله دارد، گفت: در نظر داریم تا این سیلو را به موزه نان تبدیل کنیم. در خاورمیانه موزه نان وجود ندارد. با شکل‌گیری موزه نان می توانیم تمام صنایعی را که از گذشته دور در حوزه نان فعال بوده اند، به علاوه انواع روش های پخت نان در سطح کشور تا تکنولوژی های جدید این حوزه را در یک جا جمع آوریم. ضمناً یک فضای تفرجگاهی و گردشگری نیز اینجا شکل خواهد گرفت. سیلوی تهران از سال ۸۴ ثبت شده است و ما در حال پیگیری هستیم تا توافقی با وزارت جهاد حاصل کنیم و این سیلو را به یک مرکز گردشگری و خرید و فروش لوازم مرتبط با نان تبدیل کنیم. از این طریق شاید بتوانیم دل مردگی موجود در منطقه را تا حدی کاهش دهیم.

زبده با اشاره به اینکه اکنون در وزارت جهاد این سیاست وجود دارد که سیلو ها را به بخش خصوصی واگذار کند، عنوان کرد: زمانی که سیلوی تهران در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، دیگر توافق با بخش خصوصی کار سختی خواهد بود. بر همین مبنا در این مقطع زمانی در نظر داریم تا با وزارت جهاد به توافق برسیم.

 وی با بیان اینکه آلمان و فرانسه با هم در بحث نان رقابت دارند، گفت: اگر بتوانیم سیلوی تهران را تبدیل به موزه نان کنیم هم از نظر گردشگری و هم از بعد اقتصادی کار مثبتی انجام داده ایم. در چنین شرایطی می توانیم شاهد حضور اقوام مختلف و ایجاد نمایشگاه های متنوع باشیم و تکنولوژی و خط تولید نان و فعالیت هایی از این دست را هم در زمین حدود ۲۰ هکتاری سیلو جانمایی کنیم.

شهردار منطقه ۱۶ ادامه داد: البته این کارها زمان خود را می خواهد. توافق با وزارت جهاد و مطالعه مشاوران زمان خواهد برد و ممکن است اجرای این برنامه سالها طول بکشد اما کار مثبتی خواهد بود. به هر حال شرایط کشور همیشه اینگونه نخواهد بود و دیر یا زود باید کشور را در بخش های غیر صادرات نفتی فعال کنیم. گردشگری یکی از فعالیت‌های غیرنفتی است که در کشور بستر آن را دارا هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز