خبرگزاری کار ایران

سردار مهماندار:

از رفتار خشونت‌آمیز طرفداری نمی‌کنیم/افزایش ۵۳ درصدی انجام تست الکل نسبت به سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۰۷۴

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: 500 هزار دستگاه خودرو از کرج وارد تهران می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمدرضا مهماندار در نشست خبری خود با بیان اینکه ظرفیت معابر و تعداد خودرو در ترافیک شهری در اختیار پلیس نیست، گفت: بیش از 4 میلیون خودرو در تهران شماره گذاری شده است، علاوه بر آن پیش بینی می شود بالغ بر یک میلیون خودرو وارد تهران می شود.

وی ادامه داد: 500 هزار دستگاه خودرو از کرج وارد تهران می شود. همچنین استفاده بیش از حد خودرو شخصی و تک سرنشین یکی از مهمترین مشکلات ما در ترافیک شهر تهران است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ خاطر نشان کرد: روازنه در تهران 20 میلیون سفر انجام می شود که از این تعداد سفر سهم خودروهای تک سرنشین و شخصی 40 درصد و سهم خودروهای عمومی 60 درصد در جابجایی مسافر نقش دارند، اما باید توجه داشت در ساعات پیک ترافیکی خودروهای شخصی که اغلب تک سرنشین هستند 67 درصد سطح معابر را اشغال می کنند.

سردار مهماندار تصریح کرد: تامین زیرساختهای لازم و توسعه حمل و نقل عمومی می تواند در کاهش ترافیک موثر باشد همچنین باید تسهیلات لازم برای ترغیب مردم از استفاده از حمل و نقل عمومی صورت بگیرد. همانطور که گفتم تعداد خودرو و ظرفیت معابر در اختیار پلیس نیست اما آنچه در اختیار پلیس است انضباط بخشی و برخورد با تخلفات ساکن است که باعث ایجاد گلوگاه و ترافیک می شود. هر واحد تاخیر که در ترافیک ایجاد می شود 5 برابر زمان سفر شهروندان را در ترافیک را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باعث ترافیک می شود خرابی خودروها در بزرگراهها است از همین وجود یک سازمان در شهرداری تهران درخصوص این مورد لازم و ضروری است و باید سازمانی با عنوان سازمان خدمات بزرگراهی در شهرداری تهران ایجاد شود تا در چنین مواقعی به پلیس کمک کند البته در حال حاضر بخش خصوصی عهده دار این کار است اما لازم است بخش دولتی و حاکمیتی نیز در این بخش حضور داشته باشد.

وی درباره انتشار کلیپی درباره کتک زدن زنی توسط یک مامور راهنمایی و رانندگی که سرباز افسر وظیفه است، ادامه داد: همه کارکنان راهنمایی و رانندگی افراد زحمت کشی هستند و همه ما یک نمونه از فعالیت آنها را در طرح ترافیک پنجشنبه و جمعه آخر سال دیدیم. براساس برآوردها 4.5 میلیون سفر در این دو روز اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: ما از هیچ رفتار خشونت آمیزی طرفداری نمی کنیم و هر کسی در مجموعه ما هر مقامی داشته باشد، اگر رفتار نامناسبی داشته باشد حتما برخورد می کنیم، در خصوص این ماجرا نیز دستور ویژه از فرماندهی نیروی انتظامی و سردار رحیمی فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ صادر شده است.

سردار مهماندار خاطرنشان کرد: تحقیقات لازم از شاهدان این ماجرا در حال انجام است البته در این فیلم این فرد خانم نیست بلکه یک آقا با موهای بلند است که با مامور باهم زد و خورد دارند که البته این آقا ربطی به ماجرا نداشته و مداخله می کند و درگیری ایجاد می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ترافیک یک موضوع چند وجهی است و به موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز مرتبط می شود، گفت: در سال ۹۷ اتفاقاتی که در حوزه‌های دیگر به ویژه حوزه اقتصادی صورت گرفت باعث شد با نامناسب بودن وضعیت اقتصادی در شهرستان ها، خودروها برای مسافرکشی از شهرستانها به سمت تهران بیایند که این مشکلاتی را از لحاظ ترافیکی و دیگر موضوعات برای ما ایجاد کرد.

سردار مهماندار همچنین خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری در تصادفات درون شهری توانستیم تلفات را ۳ درصد معادل۱۸ نفر کاهش دهیم همچنین در حوزه تصادفات جرحی توانستیم ۵ درصد کاهش را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: چند حوزه در خصوص کاهش تصادفات نقش دارند یک دسته سازمان هایی که در حوزه رفتار انسانی هستند مانند صدا و سیما، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، دسته دیگر سازمان هایی هستند که از نظر فنی و مهندسی در ترافیک و تصادفات دخیل هستند مانند صنایع خودرو ساز، شهرداری ها که اقدام به احداث خیابانها بزرگراه‌ها می کنند. ما بزرگراه های داریم که اساساً شبیه معابر شهری نیستند و بیشتر به معابر بین شهری شبیه هستند مدیریت سرعت در بزرگراههای تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از همین رو از سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تقاضا داریم در پوشش دوربین ثبت تخلف، ایجاد علائم به ویژه در نقاط پرتصادف موارد ایمنی لازم را مدنظر گرفته و اقدامات موثر را انجام دهند. نقش خودروسازان نیز در کاهش تلفات جاده‌ای بسیار مهم است هرچقدر خودرو ها ایمن تر باشند میزان تصادفات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: از مجموعه ۶۰۵ نفری که در طی ۱۱ ماه گذشته جان خود را در تصادفات از دست دادند ۵۲ درصد کشته ها براثر تصادفاتی بوده که در بزرگراه ها اتفاق افتاده است از همین رو باید ایمنی راه‌ها و بزرگراه‌ها افزایش پیدا کند.

سردار مهماندار در خصوص علت تصادفات نیز گفت: ۴۶ درصد علت تصادفات عدم توجه به جلو ۲۱ درصد تخطی از سرعت مطمئنه بوده است همچنین متاسفانه با رشد سهم تصادفات عابران پیاده رو به رو بوده ایم و از سال گذشته که این آمار در حدود ۳۰ درصد بوده است امسال به ۴۶ درصد رسیده است متاسفانه عابران پیاده از محل های غیرمجاز عبور می کنند همچنین میزان تلفات موتورسواران نیز ۳۷ درصد بوده است که مجموع تلفات عابران پیاده و موتورسواران بالغ بر ۸۰ درصد تلفات درون شهری را شامل می شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: از مجموع ۶۰۵ نفر متوفی در تصادفات درون شهری در ۱۱ ماه گذشته ۸۹ درصد مرد و ۱۱ درصد زن بودند همچنین ۳۴ درصد از میزان کشته ها در صحنه تصادف، 11 درصد در حین انتقال به بیمارستان و ۵۵ درصد در بیمارستان ها جان خود را از دست داده‌اند. که این موضوع نیز قابل بررسی است و دو عامل می تواند در آن موثر باشد یا اینکه سرعت عمل اورژانس بالا بوده و علی رغم جراحات مجروح، سریع مصدوم را به بیمارستان منتقل کرده‌اند و یا اینکه خدمات پیش بیمارستانی و بیمارستانی ما بسیار ضعیف بوده که بیمار پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است و البته ما نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم رسیدگی به مجروحان باید به سرعت در بیمارستانها پیگیری شود این امر نیز باید توسط وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۴۹ درصد تصادفات فوتی در روز اتفاق افتاده و ۵۱ درصد در شب بوده است گفت: رفتارهای پرخطر در شب بیشتر می‌شود از همین‌رو سعی کردیم نیروهایمان را در حوزه شب تقویت کنیم در ایام نوروز نیز این امر تشدید خواهد شد.

سردار مهماندار ادامه داد: همچنین ساماندهی دستفروشان و روان سازی ترافیک در ایام اسفند ماه به وضعیت ترافیکی بسیار کمک کرده و وضعیت خوبی در زمینه ترافیک در اسفندماه ایجاد شده است.

 وی با اشاره به برگزاری طرح نوروزی پلیس پلیس گفت: طرح نوروزی پلیس از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۷ فروردین ماه اجرا خواهد شد.در این ایام نیز طرح‌های ویژه‌ای برای برخورد با تخلفات حادثه ساز به ویژه در شب ها خواهیم داشت همچنین پلیس محسوس و نامحسوس کنترل بزرگراه‌ها و معابر شهر را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری طرح ترافیکی ویژه ای در دستور کار نداریم خاطرنشان کرد: طی ۱۱ ماه گذشته توقیف خودرو ۱۱ درصد افزایش داشته است همچنین ثبت تست الکل ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

او همچنین درباره میزان سرعت در بزرگراه‌ها گفت: میزان سرعت خودرو در مسیر غرب به شرق در بزرگراه‌ها ۹۰ کیلومتر و میزان سرعت خودرو در بزرگراههای شمال به جنوب ۸۰ کیلومتر است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در خصوص طرح ترافیک و طرح زوج و فرد گفت: این طرح از ۲۹ اسفند ماه تا پایان شانزدهم فروردین ماه اجرا نخواهد شد و پس از آن نیز مانند سال ۹۷ افراد می‌توانند برای تهیه طرح ترافیک اقدام لازم را انجام دهند البته این طرح هم اول تیر ماه اجرا خواهد شد پس از آن طرح کاهش آغاز خواهد شد.

سردار مهماندار همچنین در خصوص پولی شدن معابر شهر تهران با برتری که انتهای آن به جریمه خط می‌شود باید با پلیس هماهنگ شود که حق کسی در اعمال جریمه‌ها ضایع نشود. همچنین هر اتفاقی که منجر به پولی شدن معابر شود نیاز به اعمال محدودیت دارد و اعمال محدودیت در معابر نیز نیازمند مصوبه شورای ترافیک است این شورا به ریاست شهردار تهران و نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و تاکنون هیچ پیشنهادی برای ممنوعیت تردد در تونل ها یا بزرگراه های سطح شهر تهران و یا پولی شدن معابر به این شورا واصل نشده است و قطعاً در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز