خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران:

با قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد هستم/ اعضای شورا از شهردار "سکه‌" نگرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۷۴۳

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با اشاره به دادگاه خود گفت: اطلاع رسانی از وظایف نمایندگان مردم است و این در حالی است که اختیارات شوراها به چالش کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود میرلوحی در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، در خصوص املاک شهرداری که در اختیار برخی افراد قرار گرفته بود، گفت: امسال ردیفی را به سازمان املاک و مستغلات اختصاص دادیم که در آن ۱۰۰ میلیارد تومان از محل دریافت اجاره و معوقات تامین می‌شود.

 رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران اضافه کرد: تعداد املاک حدود ۲۰۰۰ عدد است، اما تعداد واحدهای مسکونی که در اختیار افراد است، ۳۸۰۰ مورد است. مرتب در حال پیگیری هستیم تا اجاره های معوقه را دریافت کنیم و قراردادها روشن شود و هر کسی هم که املاک نباید در اختیارش باشد، آنها را مسترد کند.

وی افزود: در بودجه سال ۹۸ قرار است ۴۹۵ میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه‌تمام و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به عرصه فرهنگی اختصاص یابد که اینها قرار است از محل املاک واگذار شده تامین شود. امیدوارم در نیمه اول سال ۹۸ مسئله املاک از بلاتکلیفی خارج شود، چرا که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

 میر لوحی در خصوص پرونده خود در دادگاه گفت: من در خصوص این پرونده به بازپرسی رفتم. البته اگر اصرار من نبود، بازپرس می‌خواست به احترام مردم از من به صورت غیابی بازپرسی کند، اما چون اصرار کردم از من بازپرسی صورت گرفت و کیفرخواست تنظیم شد. اکنون با قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد هستم.

 وی افزود: دوست عزیزی که از ما شکایت کرد و خودش کاندیدای ریاست جمهوری آینده است، در ارتباط با اینکه من به رقبای آقای روحانی نسبت نابسامانی دادم، اعتراض داشت. همچنین به من گفته شد که چرا گفته‌اید در مدیریت قبلی هزینه‌های خاص انجام شده یا املاک به افراد واگذار شده است‌. من در مصاحبه‌های خود اسمی از افراد نیاورده بودم.

 رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران ادامه داد: من شش مورد قانون آوردم که عضو شورای شهر را موظف به اطلاع رسانی به افکار عمومی می‌کند.

میرلوحی اضافه کرد: ما در روز دادگاه تاخیر داشتیم و با این حال رای را صادر کردند. آقای هاشمی هم نامه‌ای نوشتند و در آن اعلام کرده‌اند، حرف‌هایی که من زدم حرف شوراست.

وی با بیان اینکه اختیارات شوراها به چالش کشیده شده است، گفت از رسانه‌ها و حقوقدانان تقاضای همکاری می‌کنم؛ چرا که باید کار جدی در این زمینه انجام دهیم. آیا من نباید به آقای چمران انتقاد کنم که با اینکه رئیس شورا بودند، چطور اجازه دادند این انبوه بدهی‌ها شکل بگیرد؟ به هر حال رای دادگاه یا تأیید می‌شود یا نمی‌شود، اما اگر هم تایید شود ما حرفی نداریم که هزینه این کار مهم را پرداخت کنیم.

همه بخش‌ها باید منابع درآمدی جدید ایجاد کنند

میرلوحی در ادامه گفت: ۳۵ گزارش حسابرسی از دوره قبل مانده و من باید آن را انجام دهم. آیا ما فقط باید امضا کنیم؟ آیا ما ماشین امضا هستیم؟ شوراها جزو ارکان اداری کشور هستند. آیا رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران نمی‌تواند بگوید چرا املاک در اختیار افراد گذاشته شده است؟ ببینید خود آن آقا و همفکرهایشان در باره من چگونه سخن می گویند. آنها می گویند ما حق نقد گذشته را نداریم، اما آنها حق نقد ما را دارند.

 رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در بخش بعدی سخنان خود گفت: از زمانی که ما مستقر شدیم یکی از اولویت‌های مهم بحث منابع پایدار بود. در تهران بیشتر از شهرهای دیگر مشکل وجود دارد و در شهرداری با بدهی های هنگفت مواجهیم. در ۲۰ شهریور ۹۶ آقای نجفی به ما گفت ۷۰۰ میلیارد تومان پول برای حقوق لازم داریم و این در حالی بود که تنها ۱۴۰ میلیارد تومان موجودی داشتیم.‌این استرس تا چند ماه همراه ما بود و در اسفند وقتی اعلام کردند حقوق ها کاملا پرداخت شده من بال درآوردم.

وی بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی برنامه سوم توسعه شهری و بودجه ۹۸ به منابع پایدار توجه ویژه ای شده است، گفت: حدود ۵۰ درصد رشد منابع پایدار داشته‌ایم و سهم بودجه در منابع پایدار از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده و در برنامه سوم نیز پایه منابع پایدار را ۴۰ درصد اعلام کردیم و این گونه نیست که عدد سازی کرده باشیم و همه اینها حقیقت دارد.

 وی افزود: در منابع و مصارف باید تعادل داشته باشیم و باید در درآمدها تنوع ایجاد کنیم. هر حوزه ای باید درصدد باشد تا منابع جدید ایجاد کند. مثلا قبلا روی فروش پسماند حسابی باز نمی شد اما اکنون این حوزه ردیف بودجه ای دارد در خصوص پارک های حاشیه ای نیز سال ها اختلاف وجود داشت و ریالی به دست شهرداری نمی رسید اما امروز این موضوع هم ردیف دارد. در حوزه شهر هوشمند هم وضعیت بر همین منوال است.

۲۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دولت پرداخت شده است

 رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در ادامه با بیان این که دولت و نفت یکی از راه های درآمدی شهرداری هاست، اظهار داشت: تاکنون دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شهرداری پرداخت شده است.

 وی افزود: پارسال ۱۴ میلیارد تومان از محل پسماند درآمد داشتیم و امسال بالای ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد ایجاد شد که این رقم در سال آینده به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. ضمناً اکنون در آستانه کاهش تولید پسماند روزانه به ۸ هزار تن هستیم و این یعنی تولید پسماند هزار تن کاهش یافته است.

 وی تاکید کرد: من معتقدم درآمد از محل پسماند باید به بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان برسد.

در دنیا اداره شهر با عوارض مردم از راه‌های مرسوم است

میرلوحی در خصوص دریافت عوارض از مردم گفت: مردم همین کسانی هستند که در شهر زندگی می کنند. مگر کارهای ما مقابل مردم است؟ شورا نماینده مردم است. بالاخره شهر را باید اداره کرد و ما باید بدهی ۵۶ هزار میلیاردی شهرداری را هم پرداخت کنیم. آیا باید این بودجه را از شهرهای دیگر بیاوریم؟ یا باید استقراض کنیم؟ ما به هر حال باید کاری را انجام دهیم که در دنیا مرسوم است و آن دریافت عوارض است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص بودجه سازمان ها و شرکت ها و اینکه این واحدهای تابعه شهرداری حتی بعضا تا ۲ یا ۳ میلیارد سود برای شهرداری دارند، گفت: سازمان ها و شرکت های ما اساسا برای ارائه خدمت ایجاد شده‌اند و سازمان و شرکتی که با هدف اقتصادی ایجاد شده باشد نداریم. مثلا سازمان میادین تره بار قرار است سال آینده ۴۰ میلیارد تومان به شهرداری بپردازد و این در حالی است که ۴۰ میلیارد تومان هم برای توسعه خود این سازمان پیش‌بینی کرده‌ایم. در مجموع این سازمان قرار است ۸۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد. یا مثلا شرکت شهروند کار اقتصادی انجام می دهد اما به دلیل تحریم ها نمی توان از این شرکت انتظار زیادی داشت. شاید اگر تحریم ها نبود از این شرکت می خواستیم که مثل بخش خصوصی کار کند اما در شرایط فعلی همین که بازار آن پر کالا باشد برای ما هدف است. در سال آینده برای توسعه برند شهروند ۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده ایم.

 میرلوحی ادامه داد: سالانه حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای مترو هزینه می‌کنیم و سالانه هزار میلیارد تومان پول بلیت مترو پرداخت می‌کنیم. یک کیلومتر مترو بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و همه اینها خرج است. در مورد اتوبوس هم سالانه فقط هزار میلیارد تومان هزینه بلیت می‌کنیم و این منهای هزینه های دیگر اتوبوسرانی است. سازمان بازنشستگی و صندوق ذخیره کارکنان شهرداری هم که بحث شان جداست و مربوط به کارکنان است. ما غیر از این دو مورد سازمان درآمدزایی دیگری نداریم و همه خدماتی هستند و تازه به آنها سوبسید هم می دهیم. البته در تلاش هستیم هزینه‌های آنها را کاهش دهیم و این عدم توازن را کمتر کنیم، اما هیچگاه هزینه‌ها صفر نمی‌شود.

وی درخصوص کارگزاری های شهرداری هم گفت: اکنون کارگروهی پیش‌بینی شده و دیگر شرایط اینگونه نیست که هر کسی بتواند اعلام کارگزاری کند؛ مگر اینکه ضوابط لازم را داشته باشد.

او در خصوص بدهی های شهرداری گفت: من در این مورد تذکر داده ام و شهردار تهران هم پاسخ خواهد داد. خواهش ما این است که خیلی به ارقام بدهی ها دامن زده نشود. واقعیت این است که برخی تیتر ها باعث یک سلسله مباحث می شود و بنابراین سعی می کنیم خیلی به مسائل دامن نزنیم.

 وی افزود: بدهی شهرداری به بانک شهر ۱۳ هزار میلیارد تومان بود که اکنون با سود ۲۰ هزار میلیارد تومان شده است.

میرلوحی در بخش بعدی سخنان خود گفت: در سال گذشته ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه رفت و روب داشتیم و امسال بودجه ۵۳۰ میلیارد تومانی را مصوب کردیم اما تنها ۴۴۰ میلیارد هزینه کردیم که این یعنی هزینه رفت و روب به ما کمتر از پارسال شده است.

میرلوحی همچنین بن ۱۳ میلیونی و سکه را که شایع شده بود، اعضای شورای شهر تهران از شهردار دریافت کرده‌اند، تکذیب کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز