خبرگزاری کار ایران

اعطا پیشنهاد کرد؛

استفاده از ظرفیت شورایاری‌ها در شناسایی مواضع دارای ظرفیت برای ایجاد میدان پیاده

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۰۰۰

چهل و نهمین جلسه کمیته معماری و طرح‌های شهری با موضوع ارایه پروژه شناسایی مواضع دارای ظرفیت برای ایجاد میدان پیاده توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این جلسه امیر شفیعی مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معماری، شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه‌‌‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه به درخواست شورای شهر تهران پژوهشی را در زمینه مواضع دارای ظرفیت برای ایجاد میدان پیاده در دستور کار قرار دادیم، گفت: فضاهای عمومی به اماکنی گفته می‌‌‌شود که دارای مالکیت عمومی، دسترسی آزاد و نامحدود، فضای باز و بستری برای تعاملات اجتماعی باشند.

وی با اشاره به مشکلات شهر تهران در بحث کمبود فضاهای عمومی اظهار داشت: چیرگی حرکت سواره در شهر و کارکرد نامناسب میدان به عنوان فضای شهری بر این مشکلات دامن زده است و فضاهایی که با این عنوان ساخته شده‌‌‌اند از جمله عرصه‌‌هاى پیاده‌‌محور ولیعصر کمتر ویژگی فضای عمومی شهری را دارا هستند. 

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معماری، شهرسازی با اشاره به اینکه در مواضع دارای ظرفیت باید در تمامی مناطق ۲۲ گانه بررسی‌های لازم صورت گیرد، تصریح کرد: در این خصوص باید سند راهبردی مدیریت فضاهای شهری در مرکز مطالعات و برنامه‌‌‌ریزی تدوین شود و فضاهای عمومی شهر تهران یک مدیریت هماهنگ داشته باشند.

شفیعی ادامه داد: در این خصوص بازبینی اسناد فرادست، مصاحبه با مسئولان و متخصصان این حوزه و همچنین نظرخواهی و مشورت با مردم در مناطق می‌تواند در بحث شناسایی مواضع دارای ظرفیت برای ایجاد میدان پیاده بسیار موثر باشد و زمینه شناخت پنج تا ۹ مکان مناسب در هر منطقه را فراهم می‌کند.

در ادامه جلسه علی اعطا، رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری با بیان اینکه این کمیته بیش از تصویب ایجاد میدانگاه‌های پیاده در برنامه سوم توسعه شهر تهران مطالعات در زمینه ایجاد این فضاها را آغاز کرده بود،  خاطرنشان کرد: براساس بند ۲ ماده ۴۸ برنامه پنج ساله سوم شهر تهران «مکان‌‌‌یابی و احداث حداقل یک میدانگاه پیاده در هر یک از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در عرصه دارای ظرفیت بالقوه با استفاده از مشارکت شهروندان» الزامی است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه شناسایی مواضع دارای ظرفیت برای ایجاد میدان پیاده می‌توان از ظرفیت خوبی که در اختیار مناطق شهرداری تهران قرار دارد، استفاده کرد، ابراز داشت: مناطق با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارند می‌توانند به صورت بالقوه فضاهایی را معرفی کنند.

رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران به مرکز مطالعات پیشنهاد کرد تا در ادامه بررسی‌های خود در این باره از ظرفیت شورایاری‌ها استفاده کنند و به جای مطالعات اسناد فرادست به صورت عملی به این موضوع وارد شوند و از اطلاعات افرادی که شناخت کافی در این خصوص دارند، بهره‌ ببرند.

در ادامه این جلسه مروارید قاسمی، عضو کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در طرح مطرح شده از سوی مرکز مطالعات جای مطالعات ترافیکی خالی به نظر می‌آمد، عنوان کرد: اماکنی زیادی وجود دارد که به دلیل مشکلات ترافیکی قابلیت پیاده‌راه‌سازی خود را از دست می‌دهند و موانع ترافیکی مانع احیا آن اماکن به عنوان فضاهای شهری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای شهر تهران یک برنامه کلی نمی‌توان در نظر گرفت، یادآور شد: برای ایجاد میدان پیاده در هر محله باید مطالعات جداگانه‌ای انجام شود و پس از استعلام از مناطق می‌توان ۷۰ الی ۸۰ فضای مناسب را برای این موضوع شناسایی کرد.

بابک شکوفی در ادامه این جلسه، با تاکید بر اینکه عرصه‌‌هاى پیاده‌‌محور شهری باید در سه فاز احیا شوند، بیان کرد: در ابتدا باید فضاهای شهری که زمینه ایجاد میدانگاه را دارا هستند و تداخل ترافیکی هم ندارند، مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه، فضاهایی که دارای شرایط لازم برای ایجاد فضای پیاده هستند اما به دخالت‌های ترافیکی نیاز دارند باید مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت مواردی که هم به دخالت فیزیکی و البته ترافیکی نیازمند هستند؛ باید بررسی شود؛ در واقع باید چشم‌‌انداز این حرکت ترسیم شود و براساس آن در هر گام مکان‌‌یابی صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز