خبرگزاری کار ایران

حسینی میلانی در مراسم درختکاری:

نهضت حفاظت از درختان را در کنار پویش درختکاری در دستورکار داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۴۷۰

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از قطع درختان به شهرداری پرداخت شده است. این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰ هزار اصله درخت است که به معنای آن است که این تعداد درخت را کوچه‌ها، خیابان‌ها و منازل خود از دست داده‌ایم.

 

به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی صبح دوشنبه در مراسم ششمین روز هفته منابع طبیعی که با عنوان «درخت دانش» در پارک چیتگر برگزار شد، با تبریک و تشکر از حضور دانش‌آموزان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش در این مراسم گفت: «ای سرو سبز بی خزان، ای مهر تو در جان و تن، ای مادرم ایران زمین ،آغاز تو، پایان تویی». این شعر را پوریا سوری سروده و همایون شجریان آن را خوانده است. سرو سبز یکی از نمادهای مهم ملی ایران است که برای حفاظت از این سرزمین، چهار هزار دانش‌آموز تهرانی در دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند. یاد و نام آنها گرامی باد. اکنون نیز باید از طبیعت و محیط زیست شهر خود در برابر هجوم عوامل تخریبی دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه نهادهای مختلفی از جمله شهرداری و سازمان منابع طبیعی برای حفاظت از درختان تلاش می‌کنند، اظهار داشت: با وجود تلاش بسیاری که برای حفاظت از درختان می‌شود و هزاران اصله درخت کاشته می‌شود، اخبار نابودی و تخریب آنها بسیار دلخراش است. امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از قطع درختان به شهرداری پرداخت شده است. این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰ هزار اصله درخت است که به معنای آن است که این تعداد درخت را کوچه‌ها، خیابان‌ها و منازل خود از دست داده‌ایم. 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند نقش مثبتی در حفاظت از درختان ایفا کنند، تصریح کرد: یکی از اقدامات مفیدی که از سوی آموزش و پرورش انجام شده است، این است که درس "انسان و محیط زیست" را در برنامه درسی مقطع دبیرستان قرار داده است. پیشنهاد می‌کنم مدارس در قالب پروژه‌های کلاسی برای دانش‌آموزان خود تکلیف کنند تا درختان پیرامون مدرسه را شناسایی کنند تا آنها بدانند چه تعداد درخت و به چه کیفیتی در محیط پیرامونی‌شان قرار دارد. 

حسینی میلانی با بیان اینکه وقتی سازنده‌ای شروع به ساخت و ساز کند، عموما تعدادی از درختان مقابل ملک خود را تخریب می‌کند، خاطرنشان کرد: این درختان، درختان آن ملک نیستند بلکه متعلق به تمامی شهروندان و ساکنان آن کوچه و بازار است که دانش‌آموزان در این شرایط می‌توانند سریعا این مسئله را به شهرداری اطلاع دهند. این کار، از طریق سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شدنی است. همچنین ستاد شورایاری‌ها نرم‌افزار و سامانه‌ای موبایلی را به نام "محله یار"طراحی کرده است که قابلیت آن را دارد شهروندان و دانش آموزان پس از بروز تخلف به ویژه قطع درختان موضوع را به شورایار محله و کارگروه محیط زیست منطقه خود انتقال دهند. این مسئله البته به کمیته محیط زیست شورا نیز گزارش می‌شود و ما از این طریق و با همکاری سازمان بوستان‌ها می‌توانیم با تخلفات برخورد کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه باید نهضت حفاظت از درختان را در کنار پویش درختکاری در دستورکار خود داشته باشیم، ابراز داشت: جایگزین کردن ۱۰ هزار اصله به جای درختان قدیمی کار سختی است و درختان جایگزین شده قطعا نمی‌توانند نقش درختان قدیمی را ایفا کنند. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر ضرورت استفاده شهروندان به ویژه دانش‌آموزان از فضاهای سبز بالاخص پارک‌های جنگلی تاکید و بیان کرد: پارک‌های جنگلی اطراف تهران با مدارس فاصله دارند و نیازمند همکاری میان دستگاه‌ها برای انتقال دانش‌آموزان هستیم. در این راستا، شهرداری منطقه ۱۳ در یک حرکت مبتکرانه و خوب ،با همکاری اداره کل آموزش های شهروندی و سازمان ورزش شهرداری تهران و همچنین آموزش و پرورش اقدام به اجرای برنامه طبیعت‌گردی کرده و فرصت حضور دانش‌آموزان در پارک جنگلی سرخه حصار را فراهم شده است. 

حسینی میلانی ادامه داد: اینکه گفته شود توچال را حفاظت کنیم، این کار با کمک دانش‌آموزان شدنی است و اصولا مسیر کلکچال هم یک مسیر دانش‌آموزی است. 

وی با طرح این سوال که برای آینده شهر تهران چه باید بکنیم؟ یادآور شد: زمین در حال گرم شدن است و مناطق مختلف ایران دو درجه نسبت به قبل گرم‌تر شده‌اند. به نظر می‌رسد که به دلیل گسترش بلندمرتبه‌سازی‌ها و ساخت و ساز، افزایش گرمای شهر تهران بیشتر از سایر مناطق باشد. از سوی دیگر، ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برای فضاهای سبز مصرف می‌شود که بخش عمده‌ای از آن، از طریق آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و متاسفانه،ابدهی سفره‌ آب‌های زیرزمینی تهران نیز کاهش یافته است. 

این عضو شورای شهر تهران افزود: در شرایط کنونی، یکی از کارهای مهمی که می‌توان انجام داد و سازمان بوستان‌ها نیز موظف به اجرای آن شده است، تغییر الگوی کشت مبتنی بر گونه‌های بومی و کم‌مصرف است. در این راستا، قرار شده است که در دو پارک طی سال آینده تغییر الگوی کشت را به صورت آزمایشی اجرا کنند که گامی مهمی محسوب می‌شود. 

حسینی میلانی با یادآوری برنامه سوم توسعه شهر تهران عنوان کرد: براساس برنامه سوم توسعه شهر تهران، سازمان بوستان مکلف به کاهش برداشت آب به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب شده که این مسئله از طریق بهبود سیستم آبرسانی، ساماندهی قنوات و تغییر الگوی کشت باید انجام شود. 

وی بر ایجاد هماهنگی میان نهادهای مسئول تاکید کرد و گفت: مشکلی که وجود دارد، این است که بهای آب مصرفی فضاهای سبز بالا است و نرخ آن تجاری محسوب می‌شود در حالی که مالکیت پارک‌های جنگلی دولتی است و این پارک‌ها تحویل شهرداری شده و این نهاد صرفا نگهداشت را برعهده دارد. شهرداری باید فضاهای سبز را آبیاری کند ولی به طور مثال وزارت نیرو از سال ۴۶ تا امروز از شهرداری خواهان دریافت ۲۰ میلیارد تومان بابت آب بهای پارک چیتگر بر مبنای نرخ تجاری است. البته شهرداری تلاش می‌کند فضاهای سبز را با پساب‌ها آبیاری کند ولی ما برای حفاظت از فضاهای سبز نیازمند هماهنگی، همکاری و همراهی بیشتری میان دستگاه‌ها هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز