خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پذیرش کودکان معتاد در مرکز دانش‌آموزی با ظرفیت ۳۰ نفر

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۱۳۰

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره کودکان معتادی که در طرح اخیر پلیس از محلات شوش، مولوی و هرندی جمع آوری شده‌اند، توضیحاتی را ارائه کرد.

محمد علی اسدی (دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که رییس پلیس تهران بزرگ از جمع‌آوری چندین کودک معتاد زیر ۱۸ سال خبر داده که بلاتکلیف هستند، اقدامات شما برای این کودکان چیست، گفت: براساس پروتکل‌های درمان اعتیاد در همه نقاط دنیا افراد زیر ۱۸ سال باید از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروسه درمان آنها طی شود. حتی اگر این کودکان معتاد باشند باید در پروسه درمان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در استان تهران مرکزی دارد که افراد زیر ۱۸ سال معتاد را با تشخیص کارشناسان و روانشناسان جهت انجام پروسه درمان پذیرش کرده و نگهداری آنها را برعهده می‌گیرند. البته اقدامات این مرکز مانند درمانی نیست بلکه بیشتر بحث پرهیزمداری در این مرکز مطرح است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره ایجاد مرکز ترک اعتیاد برای کودکان گفت: وقتی درباره ترک اعتیاد صحبت می‌کنیم، آنچه که در ذهن متصور می‌شود، فردی است که دارای بیماری اعتیاد مزمن بوده که باید بستری شده و با مصرف متادون در مدت زمان ۳ یا ۶ ماهه یا بیشتر این فرد را ترک دهند. اما اقداماتی که برای کودکی که در دامن خانواده پرآسیب و محلات آلوده به بیماری اعتیاد دچاره شده، انجام می‌شود به معنای ترک اعتیاد مصطلح در جامعه نیست.

اسدی تصریح کرد: منظور از ترک اعتیاد کودکان بیشتر همان مباحث پرهیز مداری است تا پس از قطع مصرف، خدمات درمانی و مشاوره به کودک ارائه می‌شود. این کودک پس از انجام این اقدامات به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود و چنانچه خانواده‌ای نداشته باشد پس از ترک اعتیاد به مراکز بهزیستی تحویل داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون کودک معتادی نداشتیم که به بیمارستان معرفی شده باشد و بیمارستان آن را نپذیرفته باشد، هر کودک معتادی که از طریق اورژانس اجتماعی و مراکز ماده ۱۶ به ما تحویل داده شده و ما به وزارت بهداشت ارجاع داده‌ایم آنها را پذیرفته‌اند و اقدامات لازم برای آنها نیز انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به این سوال که رییس پلیس تهران بزرگ از جمع‌آوری کودکان معتاد در مناطق شوش، مولوی و هرندی در چند روز گذشته خبر داده است، آیا اطلاعی از تعداد این کودکان دارید، گفت: در حال حاضر اطلاع دقیقی از تعداد این کودکان جمع‌آوری شده نداریم، اما بعید می‌دانم به تعداد انگشتان یک دست برسند و تعداد آنها بسیار کم است.

اسدی تصریح کرد: اورژانس اجتماعی در این طرح حضور داشته و در محله هرندی، شوش و مولوی در روزهای اخیر مستقر شده بود و به این کودکان خدمات ارائه می‌داد. این کودکان ممکن است معتاد هم باشند، اما مشکلات دیگری نیز دارند. به طور مثال ممکن است بی‌سرپناه بوده یا متکدی باشند. در حقیقت افرادی که در این محلات زندگی می‌کنند مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی را یدک می‌کشند.

وی ادامه داد: کودکانی که در این طرح جمع‌آوری شده‌اند، چنانچه پدر و مادری نداشته باشند که از آنها نگهداری کنند به وزارت بهداشت معرفی شده و وزارت بهداشت پروسه درمان آنها را انجام می‌دهد. همچنین چنانچه کودک معتادی به ما تحویل داده شود در مرکز دانش‌آموزی ما که ۳۰ نفر ظرفیت دارد نگهداری می‌شوند تا از آن حالت خارج شده و بهبود پیدا کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران یادآور شد: خوشبختانه پس از اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از مناطق شوش،‌ مولوی و هرندی در نقاط دیگر این مناطق معتاد متجاهر حضور ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز