خبرگزاری کار ایران

​کلانتری در نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های محیط زیستی تهران:

باید به دنبال تقویت مسئولیت‌پذیری در جامعه باشیم/ کاهش آلودگی هوای امسال تهران با ۱۷ اقدام اساسی

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۰۵۵

دومین نشست هم‌اندیشی تشکل‌های محیط زیستی با مسئولان حفاظت محیط زیست استان تهران در سال ۹۷ عصر دیروز هفتم اسفندماه، در محل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار و درخصوص مسائل و چالش‌های محیط زیست استان تهران بحث و گفت‌وگو شد.

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری در این نشست با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلی که برای محیط زیست کشور پیش آمده ناشی از بین رفتن مسئولیت های اجتماعی است، گفت: حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و ما باید آحاد جامعه را نسبت به دغدغه ها، چالش ها و ظرفیت های محیط زیست حساس و آشنا کنیم که این موضوع مربوط به هم تخریب و هم حفظ محیط زیست بوده و مردم در آن نقش مهمی دارند و ما البته در این حوزه غافل ماندیم.

وی با بیان اینکه اگر برنامه محور باشیم در میان مدت و دراز مدت نسل آینده ما نسل مسئولیت پذیری در قبال محیط زیست خود خواهد شد، اظهار داشت: همه ما به لحاظ اینکه شهروند اجتماعی هستیم حتی در آنجایی که اختیار نداریم باز مسئولیت خواهیم داشت و نمی توانیم از کنار ناهنجاری ها به راحتی عبور کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: باید به دنبال تقویت مسئولیت پذیری در جامعه از طرق مختلف بخصوص برنامه های آموزشی و فرهنگی باشیم و این امر با همکاری تشکل های محیط زیستی محقق خواهد شد.

کلانتری به موضوع کاهش آلودگی هوا و اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره و تصریح کرد: همه اقدامات انجام شده در راستای برنامه ریزی و مدیریت کاهش آلودگی هوای تهران در نتیجه کیفیت هوای امسال تهران تاثیرگذار بوده در صورتی که ما متهم به این هستیم که اقدامی نشده است!

وی با بیان اینکه طبق بررسی ها بیشترین آلودگی هوا در روزهای پنجشنبه و همینطور روزهای بارانی است که در آن تردد خودروها افزوده و ترافیک بیشتر می شود، خاطرنشان کرد: ۱۷ بند اقدامات اساسی کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران طی مدت گذشته تبیین شده ،که در کنار ناپایداری های جوی در روند کاهش آلودگی هوای تهران در سال جاری اثربخش بوده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی گزارشات مربوط به آلودگی هوا، در تهران از سال ۹۰ تا سال ۹۷ که پارامتر ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون اندازه گیری شده است هیچ سالی روزهای هوای پاک از ۱۹ روز در سال بالاتر نرفته است، ابراز داشت: این درحالی است که امسال تاکنون تهران ۲۵ روز هوای پاک را تجربه کرده  و همچنین در هیچ سالی در بهمن ماه آن هم بصورت پی در پی دو روز مستمر کیفیت هوای تهران پاک نبوده و این اتفاق امسال به وقوع پیوسته است.

کلانتری با بیان اینکه امسال اولین سال اجرای قانون هوای پاک بوده و برمبنای این قانون، آیین نامه ها و تکالیف دستگاه‌ها در کنار اقدامات انجام شده و مسئولیت ها و برنامه های آتی آنها، در جلسات منظم کارگروه کاهش آلودگی هوا بررسی شد، عنوان کرد: بر همین اساس سوخت باید در تهران بطور مستمر پایش و نمونه برداری شود که این کار درحال انجام است و سوختی که در تهران و شهرستان‌های استان توزیع می شود باید از استاندارد یورو ۴ برخوردار باشد.

وی افزود: کنترل و تست مراکز معاینه فنی خودروها بصورت برنامه ریزی شده و تصادفی از سوی محیط زیست انجام می‌شود ضمن اینکه استانداردهای معاینه فنی خودروها نیز سختگیرانه تر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده سوخت ۱۴۵۶ صنعت از مازوت به گاز تغییر کرده و نیروگاه‌های تهران و حومه از هیچ گونه مازوتی استفاده نمی کنند، یادآور شد: از طرفی اقدامات پیشگیرانه پلیس با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی افزایش یافت و همینطور محیط زیست جدیت در برخورد با پسماندسوزی‌ها و ذغال گیری های اطراف تهران را در دستور کار خود قرار داد و همه این کارها و اقدامات دیگر در کنار ناپایداری‌های جوی منجر به بهبود کیفیت هوای تهران شد.

کلانتری استراتژی و راهبرد محیط زیست در تهران درخصوص حوزه صنعت را پایش، نوسازی و بهسازی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌‌های روز و برتر به جای استقرار و ورود صنایع آلاینده و آب‌‌بر دانست و بیان کرد: پایش صنایع استان از موضوعات دارای اولویت می باشد و واحدهای صنعتی آلاینده شناسایی شده باید مطابق قوانین به سمت رفع آلایندگی واحد تحت مدیریت خود بروند.

وی با بیان اینکه وضعیت زیست محیطی جنوب تهران و آلودگی های مختلف محیط زیستی در این محدوده قابل قبول نبوده و زیبنده پایتخت نیست، گفت: از جمله این آلودگی ها موضوع پساب تزریقی به اراضی کشاورزی و پسماند آرادکوه است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به ساماندهی و تعیین تکلیف روان‌‌آب‌ها و فاضلاب‌های جنوب و غرب تهران که از جمله منابع اصلی بوی محور فرودگاه امام (ره) است، اشاره و اظهار داشت: همچنین مرکز پردازش زباله آرادکوه که آخرین دیدگاه محیط زیست تهران، جابه جایی این مرکز با دپوی روزانه ۹ هزار تن پسماند به مکان دیگر است از موضوعات مهم و دارای اولویت بوده که از سوی محیط زیست در حال پی گیری است.

کلانتری به موضوعات و مسائل حوزه محیط زیست طبیعی استان تهران نیز اشاره داشت و تصریح کرد: سازمان محیط زیست مسئولیت مدیریت بر حیات وحش را عهده دار است و حفظ زیستگاهها، برای محیط زیست اهمیت بسزایی دارد چراکه حفظ زیستگاه‌ها اساسا باعث حفظ گونه های حیات وحش خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع ارتقای منطقه شکار ممنوع کاوه‌‌ده شهرستان فیروزکوه با سابقه ۲۷ ساله در جلسه بعدی شورای عالی محیط زیست کشور طرح و به منطقه حفاظت شده تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: این منطقه دارای پتانسیل اکولوژیکی بالایی است و با مساحت حدود ۷۵ هزار هکتار معارض بسیار کمی نسبت به دیگر مناطق دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در پارک ملی لار برخورد شده و هم اکنون هیچ معارضی در پارک ملی لار نداریم ضمن اینکه محیط بانی جدیدی هم در منطقه کمردشت این پارک ساخته و به بهره برداری رسیده و خوشبختانه بارش برف در این منطقه نیز امسال بسیار مناسب بوده است.

کلانتری از همکاری مردم و همراهی تشکل های محیط زیستی در توزیع علوفه به حیات وحش منطقه حفاظت شده ورجین قدردانی کرد و ابراز داشت: همه این اقدامات و حفظ محیط زیست نیازمند حضور و مشارکت فعال مردم، تشکل های مردم نهاد زیست محیطی و جوامع محلی است و  محیط زیست متعلق به همه ماست.

همچنین در ادامه این جلسه تشکل‌‌های محیط زیستی به بیان نظرات و موضوعات خود پرداختند. از جمله مهمترین این مسائل، موضوع جلوگیری از تخریب باغات و فضای سبز شهری بود.

همچنین ضرورت آموزش های زیست محیطی به مسئولان در سطوح مختلف و ایجاد یک مرکز جهانی اکولوژیک در ایران از دیگر موضوعات مطرح شده بود.

جلوگیری از تخریب روددره‌‌‌های تهران و حفظ و احیای پوشش گیاهی این مکان‌ها و حفاظت از فضاهای طبیعی تهران و اطراف را می‌‌توان از دیگر دغدغه‌‌های عنوان شده توسط نمایندگان تشکل‌‌های محیط زیستی استان تهران در این نشست عنوان کرد.

همچنین نمایندگان تشکل‌‌های مردم‌‌نهاد استان تهران در این نشست حفظ تالاب‌ها و ضرورت حفاظت از حیات وحش تالابی استان تهران و نیز افزایش تعداد و تجهیز محیط بانان برای حفاظت بیشتر را از جمله دیگر موضوعات مهم و اساسی دانستند و به شناسایی مشکلات شهری، مدیریت یکپارچه در حوزه‌‌‌های مختلف و برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت آشنایی و راهکارهای اجرایی برای ورود سمن ها به موضوعات مختلف محیط زیستی اشاره داشتند.

همچنین بحث فرونشست زمین بخصوص در ورامین و شهریار و همچنین گرد و غبار در غرب تهران و تغییر کاربری اراضی در شهریار و نیز ضرورت افزایش ضریب حفاظتی قله دماوند و حومه از دیگر دغدغه های نمایندگان تشکل های محیط زیستی استان در این نشست چند ساعته بود.

گفتنی است این نشست با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان تشکل‌‌های محیط زیستی استان، مدیرکل، معاون نظارت و پایش، روسای ادارات آموزش، روابط عمومی و حراست محیط زیست استان تهران، برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز