خبرگزاری کار ایران

توضیحات اعطا درباره جزئیات لایحه جایگزین مصوبه برج باغ

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۱۷۹

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به تشریح جزئیات لایحه جایگزین مصوبه برج باغ پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اعطا در حاشیه صد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران درباره روند بررسی لایحه جایگزین مصوبه برج باغ در شورای شهر تهران اظهار کرد: لایحه جایگزین مصوبه برج باغ مدت نسبتاً طولانی در سه کمیسیون معماری و شهرسازی، محیط زیست و سلامت و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جلسه گذشته و امروز  شورای شهر تهران در صحن مطرح و بررسی شد و احتمالا در جلسه آینده نیز همچنان مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه ساخت و ساز در باغ ها به شدت کاهش پیدا می کند، عنوان کرد: باغ ها به سه دسته تقسیم می شوند؛ باغ هایی که مساحت آن ها تا 3 هزار متر مربع است، از 3 تا 5 هزار متر مربع و باغاتی که مساحت آن ها بیش از 5 هزار متر مربع خواهد بود. بر همین اساس سطح اشغال، تراکم و تعداد طبقات نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهادی که درباره درصد سطح اشغال باغات بالای 5 هزار متر مربع در صحن مطرح و به تصویب رسید، توضیح داد: براساس این پیشنهاد، مالک باغ بالای 5 هزار متر اگر تمایل داشته باشد 70 درصد از سطح باغ را در اختیار شهرداری قرار دهد در 60 درصد 30 درصد باقی مانده می تواند 4 طبقه ساخت و ساز انجام دهد و بر همین اساس مشخصاً ساخت و ساز در باغات به شدت کاهش پیدا می کند، اما برای اینکه صاحبان باغ ها از محل ملک خود منتفع شوند تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته می شود.

اعطا با اشاره به این تسهیلات عنوان کرد: مالکان باغ ها این امکان را دارند که از فضای ملک خود تحت عنوان تجاری، اداری و اقامتی استفاده کنند تا بتوانند منتفع شوند. 

وی با اشاره به مصوبه دیگری که در این زمینه در دست بررسی است، گفت: شهرداری قرار است در قالب بسته های پیشنهادی زمینه سرمایه گذاری در باغات را با تاکید بر حفظ آن ها ارائه کند. البته شورای شهر زودتر به این موضوع ورود کرده و مطالعات در این باره در حال انجام است. 

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: پس از تصویب جزئیات این مصوبه شورای شهر آن را به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال خواهد کرد تا پس از بررسی در آن جا به عنوان جایگزین پیوست شماره 3 در طرح جامع قرار بگیرد. لازم به ذکر است شورای عالی معماری و شهرسازی در سال 93 از شورا خواسته بود تا مصوبه ای را به عنوان جایگزین مصوبه برج باغ ارائه دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال این مصوبه تخلفات کاهش پیدا می کند، گفت: زمانی که تخلفی انجام می شود به این معنی است که کنترل کافی صورت نگرفته است، این در حالی است که ما در سامانه ای اطلاعات شهرسازی را شفاف کرده ایم و اگر تخلفی رخ دهد همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند. به همین دلیل نظارت کافی وجود دارد و در این دوره شهرداری و شورای شهر حساسیت ویژه ای روی باغات دارند. 

اعطا در پاسخ به سوالی درباره اینکه مالکانی که پیش از این نسبت به دریافت پروانه اقدام کرده اند و سرنوشت آنها گفت: لایحه استفساریه ای از شهرداری به شورا آمده است که در آن دو نوع پرونده مطرح شده است؛ در ابتدا بحث درباره پرونده هایی است که تمام عوارض خود را پرداخت کردند و پروانه گرفتند و بخش دوم مربوط به پرونده هایی است که قسمتی از عوارض خود را پرداخت کردند. این استفساریه در نوبت صحن است و احتمالاً جلسه آینده یا دو جلسه بعد به بررسی آن خواهیم پرداخت. 

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به نظر کمیسیون مشترک معماری و شهرسازی و سلامت و محیط زیست درباره این باغات توضیح داد: نظر کمیسیون این است که صرفاً به آن دسته از پرونده هایی که تمام عوارض خود را پرداخت کرده اند اجازه ساخت و ساز داده شود که تعداد آن ها حدود 60 پرونده تخمین زده می شود و این موضوع شامل حال آن دسته از پرونده هایی که بخشی از عوارض خود را پرداخت کرده اند، نمی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز