خبرگزاری کار ایران

نژادبهرام خبر داد:

۲۸ هزار نفر از محله عودلاجان مهاجرت کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۱۳۶

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از 28 هزار نفر از جمعیت عودلاجان در طول چهل سال گذشته مهاجرت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در  صدوبیست وششمین جلسه شورا طی تذکری گفت: محدوده عودلاجان و به طور خاص محدوده امامزاده یحیی با 400 سال تاریخچه مکتوب، قدمتی به اندازه پایتخت دارند و بخشی از هویت و تاریخ تهران با این محله پیوند خورده است.

وی افزود: امامزاده یحیی امروزی علی رغم شکوه و هویت تاریخی، شرایط و روزگار خوبی ندارد و ساکنانش تمایلی برای زندگی در آن ندارند. در تاریخ 14 بهمن 1397 به درخواست ساکنین محدوده امامزاده یحیی در محله حضور یافتم تا از نزدیک با ساکنین به گفتگو بنشینم و در جریان مسائل و مشکلات آن محله قرار بگیرم.  

نژادبهرام ادامه داد: آمارها نشان می دهد که چهار دهه پیش قریب به 42 هزار نفر جمعیت در آن محله سکونت داشتند این در حالی است که در سال 1395 جمعیت محله عولاجان معادل 13300 نفر برآورد شده است که نشان میدهد بیش از 28 هزار نفر از جمعیت از آن محله در طول چهل سال گذشته مهاجرت کردند و به دلیل همجواری با بازار و مراکز اقتصادی، قریب به 20 درصد از بناهای مسکونی محله به انبار و بناهای متروکه تبدیل شده است.  

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: معماری قدیمی و فاخر محله در گذر زمان و در سایه غفلت سازمان میراث فرهنگی از اقدامات مرمت و مقاوم سازی، دچار مرگ تدریجی است. سازمان میراث فرهنگی از سال 1385 در راستای حفظ آثار تاریخی و ارزشمند محله عودلاجان، به درستی مجوز نوسازی برای پارسل های واقع در آن محدوده را محدود به دو طبقه کرد  اما تسهیلات و بسته های تشویقی غیرکالبدی ویژه به منظور  تقویت انگیزه ساکنین برای نوسازی و مقاوم سازی وضعیت نابسامان پارسل های فرسوده واقع در این محله پیش بینی نکرد که این امر بر شدت فرسودگی، سکونت ارزان، مهاجرت، افزایش خانه های کارگری، سیمای زشت و  نابودی هویت تاریخی و فرهنگی محله افزود.

وی تاکید کرد: محله عودلاجان در شرایط کنونی با مسائل و مشکلاتی چون خروج جمعیت پایدار و بومی به دلیل افت کیفیت سکونت، افزایش نقاط جرم خیز و بی دفاع شهری به دلیل عدم روشنایی معابر، افزایش خانه های متروکه و  گذرهای پیچ در پیچ، حضور گروههای قومیتی متعدد،  فقدان سنخیت فرهنگی و کاهش هویت اجتماعی و حس تعلق به تبع آن، امدادرسانی دشوار در مواقع حساس به ساکنین بخشهای میانی و مرکزی بافت و نبود فضاهای چند منظوره و مقاوم در مواجهه با سوانح طبیعی ، مساله کسری شدید پارکینگ و تبدیل املاک متعلق به سازمان اوقاف به نشیمین گاه معتادین و... دست و پنجه نرم می کند.  

 وی با اشاره به محله امام زاده یحیی گفت: این محله به عنوان شناسنامه تاریخی و فرهنگی یک شهر که روزگاری میزبان مهم‌ترین بناهای شهری و ساکنانی نامدار از میان رجال سیاسی و ادبی، بازاریان و‌ ترقی خواهان بوده است در روزگار امروز می‌توانست عصاره هویتی پایتخت باشد اما به دلیل غفلت سازمان میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و مدیریت شهری حالا تبدیل به محله ای آسیب پذیر شده که منظره آن با خانه‌های متروکه، خرابه‌های معتاد‌نشین و دیوارهای چرک و آلوده پیوند دارد.

او افزود: با توجه به افزایش روزافزون مسائل و مشکلات محله عودلاجان به شهرداری تهران نسبت به آینده قلب تاریخی تهران و عواقب غفلت از پیگیری در جهت حل مشکلات هشدار می دهم و انتظار دارم با توجه به دغدغه مندی مدیریت جدید شهری نسبت به حفظ هویت تاریخی تهران، برگزاری جلسه مشترک با سازمان میراث فرهنگی، سازمان اوقاف، مدیریت منطقه، ساکنین محله عولاجان، دفتر توسعه محله عودلاجان و سازمان آتش نشانی در اولویت برنامه های آقای دکتر حناچی، شهردار محترم تهران قرار بگیرد  و با توجه به فقر خدماتی در محله نسبت به پیگیری تهیه لایه خدماتی و لایه شبکه معابر، تهیه ضوابط ویژه ساخت و ساز در محدوده، تعریف تسهیلات تشویقی غیرکالبدی برای محله های ارزشمند تاریخی، ساماندهی فضاهای بی دفاع شهری، تدوین برنامه ویژه برای مدیریت بحران در بافت های تاریخی و سایر اقدامات در راستای ارتقای ارزش سکونت در آن محله اقدام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز