خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران مطرح کرد:

سرانجام ۱۲ پرونده تخلف شهرداری پیشین/ هزینه جاری‌مان روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد است/وجود حساسیت در دوچرخه‌سواری بانوان

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۶۶۵

شهردار تهران هزینه جاری شهرداری را روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی صبح امروز در نخستین نشست خبری خود که در ساختمان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (س) به ارائه گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران پرداخت.

شهردار تهران با بیان اینکه در این دوره با چالش جدی در خصوص تامین منابع مواجهیم، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با هماهنگی شهرداری مناطق، فعالیت سازمان‌ها و در جهت کاهش هزینه‌ها اقدام کنیم و همچنین به‌دنبال آن هستیم تا با تأمین منابع از مالیات بر ارزش افزوده و کمک‌های دولت این کاستی‌ها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد برای هزینه جاری شهر تهران باید درآمد کسب شود، افزود: هرگونه ایجاد وقفه در کسب درآمد، اداره شهر را با مشکل مواجه خواهد کرد.

ترافیک و آلودگی هوا در صدر مشکلات تهران از نگاه شهروندان

حناچی ضمن اشاره به نظرسنجی که از مردم در سال ۹۶ انجام شد، گفت: ترافیک و آلودگی هوا در صدر مشکلات تهران از نگاه شهروندان هم در دوره قبلی و هم در دوره فعلی بوده است.

حناچی در پاسخ به سوالی درخصوص نامه‌ تهدیدآمیز محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر مجازند سوال کنند و اعتراض داشته باشند. نامه ایشان مربوط به بیش از یک ماه پیش است. من فقط می گویم وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن

شهردار تهران با بیان اینکه بهره‌برداری از خطوط 6 و 7 اصلی‌ترین هدف ما در این دوره بوه است؟ گفت: خط شش را در پایان امسال یا اوایل سال آتی افتتاح می‌کنیم و خط هفت را هم از ایستگاه مهدیه تا ایستگاه صنعت افتتاح خواهیم کرد، البته خط هفت قبلا افتتاح شده بود، اما به خاطر مسائل ایمنی متوقف شده بود. برای تکمیل خط هفت، 700 میلیارد اوراق مشارکت گرفتیم که در دی ماه وصول شد.

برای خط سه 2 هزار میلیارد از بانک شهر گرفتیم

وی افزود: همچنین برای خط سه، 2 هزار میلیارد از بانک شهر گرفتیم. خط شش از این قابلیت برخوردار است که در آن از قطار بدون راننده استفاده شود.

حناچی اظهار کرد: ما حدود  700 واگن خریده بودیم که در ترخیص 85 درصد از آن انجام شده و الباقی به خاطر بدهی مالیات بر ارزش افزوده هنوز ترخیص نشده است. برنامه این است که هر 22 روز یک رام قطار مورد بهره‌برداری قرار گیرد

وی اضافه کرد: هدف مشترک ما در شهرداری و شورای شهر این است که سفرهای روزانه در متروی تهران از دو میلیون سفر تا هفت میلیون سفر افزایش یابد. البته دو هزار واگن برای تکمیل خطوط باقی مانده مترو و کم کردن سر خط قطارها لازم است.

تامین 376 واگن برای خط هفت از طریق فاینانس

به گفته حناچی 376 واگن برای خط هفت از طریق فاینانس فراهم شده است. همچنین برای خرید هزار دستگاه اتوبوس و 50 دستگاه اتوبوس دیزلی تفاهم‌نامه منعقد شده است.

حناچی با اشاره به اثرات قابل توجه اجرای طرح کاهش بیان کرد: سهم روزهای پاک امسال از 3 روز به 13 روز افزایش یافت. همچنین روزهای قابل قبول از 60 روز به 92 روز افزایش پیدا کرد. روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس هم از 66 روز به 29 کاهش یافته است. تهران در سال 97 تا این تاریخ هیچ روز ناسالمی نداشته است؛ در حالی که در سال گذشته 5 روز ناسالم داشتیم البته نزولات جوی هم در این امر موثر است، اما تمام این موفقیت به خاطر نزولات جوی نیست به نظر می‌رسد، تلاش همکاران ما در معاونت حمل و نقل ترافیک و پلیس راهور با نصب دوربین‌های شهری مجهز به کنترل معاینه فنی و افزایش ایستگاه‌های معاینه فنی موثر بود. ما افتتاح سه مرکز معاینه فنی خودروهای سبک را داشتیم.

برخی از خطوط پارکینگ قطار ندارند

شهردار تهران با اشاره به تلاش در جهت کاهش یک دقیقه‌ای هدوی مترو گفت‌: برخی از خطوط ما پارکینگ قطار ندارند و قطارها در تونل‌ها نگهداری می‌شوند. فعال کردن فعالیت مجتمع‌های ایستگاهی و توسعه آنها از موضوعاتی است که ما تعقیب می‌کنیم. همچنین جایگزینی دو هزار اتوبوس فرسوده  با بهره‌گیری از تسهیلات دولت و نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده از برنامه‌های آتی ما است.

وی در خصوص پیشرفت‌ها در حوزه شهرسازی و معماری شهرداری گفت: تکمیل و بازنگری اسناد کن و فرحزاد انجام شده و به شورای عالی شهرسازی ارسال شده است. همچنین کلیات طرح تفصیلی منطقه 22 تهران مراحل ابلاغ را طی می‌کنند. همچنین تهیه لایحه عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های توسعه شهری برای پارکینگ و عوارض ساختمانی و رسیدگی به تخلفات مهندسان ناظر در کنترل ساختمان از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این بخش است.

آغاز پروژه‌های پایلوت برای مناسب‌سازی فضای شهر

حناچی در خصوص مناسب سازی فضای شهر برای معلولان گفت: آغاز پروژه‌های پایلوت برای مناسب‌سازی فضای شهر در مناطق 22 گانه آغاز شده و در مجموع 88 پروژه در این راستا داریم که البته برای همه و نه فقط معلولان است.

شهردار تهران افزود: آزاد کردن بیش از 614 هکتار در حریم تهران که مورد تعرض قرار گرفته بود و هوشمندسازی صدور پروانه در بحث تراکم و مسائل مالی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در بخش شهرسازی انجام شده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌ها در بخش فنی و عمرانی گفت: جمع‌آوری کارگاه‌های ساختمانی و آماده‌سازی 5 پروژه از کارهایی بوده که در این بخش انجام شده است. جمع‌آوری کارگاه‌های ساختمانی کار مهمی بود که ما انجام دادیم. در میدان هفت تیر یک کارگاه ساختمانی وجود داشت که ما آن را جمع‌آوری کردیم و فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا چنین کارگاهی وسط یک میدان ایجاد کرده باشند.

به گفته حناچی راه‌اندازی سامانه جامع فنی و عمرانی، نگهداشت آسفالت معابر  بزرگراهی و محلی از دیگر کارهای انجام شده در این حوزه است.

حناچی افزود: اتمام 32 پروژه نیمه تمام را هم در سال 98 خواهیم داشت و اتمام 39 پروژه دیگر در حال پیگیری است.

احیای 7 رود دره تهران

وی با اشاره به احیای 7 رود دره تهران گفت: تهران و ری به دلیل آب‌های گوارایی که از البرز سرچشمه گرفته‌اند ایجاد شده است در طرح جامع احیای این هفت رود دره را داشته ایم تا قبل از دهه 40 تهران سیل‌های زیادی را به خود می‌دید و بعد تصمیم گرفته شد که این آب‌ها هدایت شوند. احیای این رود دره‌ها از دیگر برنامه‌های ما است.

وی با اشاره به کارهایی که در معاونت برنامه ریزی انجام شده است، گفت: در این معاونت ارزیابی پروژه‌های نیمه تمام انجام شده و سامانه جامع منابع انسانی نیز اخیرا راه اندازی شد. همچنین ارزیابی عملکرد شهرداری‌های مناطق و اصلاح ساختار شهرداری و تدوین مدل بومی شهر هوشمند و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در دستور کار است.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل یکی از کارهایی که تعقیب می‌شود بحث سامانه‌هایی است که حداقل استفاده از خودروی شخصی را تعقیب می‌کنند. سه شنبه های بدون خودرو نیز یکی از برنامه هایی است که در حوزه سلامت در پیش گرفته شده است.

واردات 15 دستگاه نرده‌بان هیدرولیکی

وی در ارتباط با حوزه خدمات شهری بیان کرد: حادثه پلاسکو نشان داد که ما در کنترل و اطفای حریق مشکل داریم در حال حاضر 15 دستگاه نرده‌بان هیدرولیکی وارد کرده‌ایم که شش دستگاه از آنها تا هفته آینده و شش دستگاه هم در آینده ترخیص می‌شود. سه دستگاه هم قبلا ترخیص شده است. همچنین ایستگاه‌های آتش‌نشانی را توسعه داده‌ایم و اقدام به جذب 200 آتش‌نشان کرده‌ایم.

حناچی خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های شهرداری در حوزه خدمات شهری، میادین تره‌بار است که اقلامی که در این میادین ارائه می‌شود 30 تا 40 درصد از قیمت سطح شهر پایین‌ترند.

تهیه شناسنامه برای 15 هزار درخت در دستور کار است

وی در خصوص فضای سبز و بوستان ها گفت: تا پایان سال 12 بوستان با مجموع مساحت 11 هکتار به بهره‌برداری می‌رسانیم. همچنین بهره‌برداری از 1250 هکتار از اراضی کمربند سبز شمال تهران نیز تا پایان سال در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این تهیه شناسنامه برای 15 هزار درخت نیز در دستور کار قرار دارد. ضمناً در تلاش هستیم تا باغات را برای شهر تهران تثبیت کنیم.

حناچی افزود: اعضای شورای شهر با ما همراهی کامل دارند و ما هر هفته جلساتی را برای هماهنگی برگزار می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شخصیت و خط مشی او تغییر کرده است؟ گفت: بخش عمده‌ای از توضیحات من نشان داد که حناچی آن سوی میز با حناچی این سوی میز تفاوت نکرده است اگر ادبیات ما کمی تفاوت کرده به این دلیل است که قبلا در حوزه کنترل بودیم و اکنون در حوزه اجرا هستیم. طبیعتاً حوزه اجرا ملاحظاتی هم دارد.

وی در خصوص صدور مجوز 60 برج‌باغ گفت: قانون عطف به ما سبق نمی‌شود. قطعاً مصوبه برج باغ‌ها پسندیده نبود و من سال 92 هم طی نامه‌ای به این موضوع اشاره کردم که البته رد شد. به هرحال یک کار را نمی توان ناگهانی متفاوت کرد. وقتی ترمز قطار را هم می‌کشیم 200 متر طول می‌کشد تا بایستد.

برخورداری دارندگان وسایل نقلیه پاک از معافیت پرداخت عوارض تا 90 درصد

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص طرح جدید ترافیک و تغییرات آن و اینکه آیا تضمینی وجود دارد که در سال‌های آتی قوانینی مبنی بر دریافت عوارض در سایر معابر شهری تصویب نشود، گفت: مطالعات نشان می‌داد اجرای طرح زوج و فرد فقط به صورت مقطعی و آنی تاثیرگذار است. در طرح ترافیک قبلی سهمیه‌ای به 441 گروه مختلف اختصاص داده شده بود و قاعده مشخصی برای توزیع سهمیه وجود نداشت. معمولاً بیش از سهمیه، آرم یا کارت داده می‌شد. همچنین با جریمه های 20 هزار تومانی و ورودی 40 هزار تومانی مردم تشویق به تخلف می‌شدند. اکنون بسیاری از این اشکالات رفع شده است.

وی اضافه کرد: با طرحی که اکنون تصویب شده دارندگان وسایل نقلیه پاک تا 90 درصد از معافیت پرداخت عوارض برخوردارند و همه فرصت برابر برای دریافت مجوز ورود به طرح دارند همچنین جانبازان و توان‌یابان نیز از امتیاز برخوردارند.

حناچی با اشاره به اصرار خبرنگاران بر دریافت طرح ترافیک گفت: 70 درصد آلودگی تهران به خاطر وسایل موتوری و 40 درصد آن به خاطر وسایل شخصی است ما هیچ راهی به جز کاهش وسایل نقلیه شخصی نداریم. اگر مسیر را بر این مبنا قرار دهیم که در چارچوب سهمیه این کارت‌ها را توزیع کنیم حق خبرنگاران هم محفوظ است. در این شهر باید تلاش کنیم میزان استفاده از خودروی شخصی برای همه به یک اندازه کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایجاد حداکثر حس تعلق به مکان از موضوعات مغفولی است که کارهای زیادی برای آن انجام شده اما با ایده‌آل فاصله زیادی داریم. در خیلی از کشورهای دنیا سعی می‌کنند این میزان تعلق را بالا ببرند؛ تا جایی که ساکنین محلات تلاش می‌کنند از مراکز محلی خود خرید کنند؛ چرا که عوارض مستقیما برای محله خودشان استفاده می‌شود.

برخی پیمانکاران به دلیل زیاده‌خواهی سعی در اعتراض بیشتر دارند

حناچی در خصوص مطالبات پیمانکاران از شهرداری گفت: بررسی همکاران ما نشان می‌دهد برخی از تجمعات به نوعی ساماندهی می‌شوند البته این به این معنا نیست که ما بدهکار نیستیم. ما تلاش کردیم این موضوع را با پرداخت غیرنقدی و راه‌های دیگر اداره کنیم و مدتی است اعتراضات کمتر شده و البته برخی به دلیل زیاده‌خواهی سعی در اعتراض بیشتر دارند.

حناچی در مورد عوارضی که شهرداری دریافت می‌کند، گفت: جهت‌گیری عمومی شهرداری این است که هرکس از خدمات شهری بیشتر استفاده می‌کند هزینه بیشتری بپردازد. مثلاً در برخی از خیابان‌های شهر، رستوران‌هایی را می‌بینید که زباله زیادی تولید می‌کند. باری که اینها به شهر تحمیل می‌کنند با یک واحد مسکونی برابر نیست و شهرداری از این نخواهد گذشت.

وی افزود: ما سوبسیتی زیادی در مترو می‌پردازیم و این به این خاطر است که اکثر مردم شهر به شکل مساوی از آن استفاده می‌کنند. شاید عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در مترو به خاطر همین سوبسیت‌ها باشد.

شهردار تهران در خصوص مبارزه با فساد گفت: در شهرداری هرجا امر غیرمتعارفی اتفاق بیفتد همکاران ما با آن برخورد می‌کنند، اما ما آن را خبری نمی‌کنیم؛ چرا که ما قاضی نیستیم.

حناچی در پاسخ به سوالی در خصوص فروش شهروند و شهر آفتاب گفت: در لایحه بودجه سال 98 چنین چیزی وجود ندارد. البته در لایحه‌های قبلی این مسئله پیشنهاد شده بود.

مماشات نمی‌کنیم اما خیلی مسائل هم داد نمی‌زنیم

وی با اشاره به منابع کم شهرداری گفت: اینکه منابع کمی داریم به این معنا نیست که هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. کاربرد رنگ در شهر از مسائلی بود که در جلسه با شهرداران کلانشهرها مطرح شد. در ریودوژانیرو سرنوشت یک محله زاغه نشین با رنگ عوض شد. موضوعات اینچنینی که بسیار کم هزینه و پر بار است، در دستور کار ما قرار دارد.

وی درباره تغییرات طرح تفصیلی گفت: بخشی از این تغییرات ابلاغ شده و با همکاری دبیرخانه شورای عالی شهرسازی در حال پیگیری است همچنین طرح تفصیلی دره فرحزاد به تصویب رسیده و ابلاغ آن کمی طول کشیده که امیدواریم با همکاری همکاران زودتر انجام شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با نامه رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری به شورای امنیت ملی در خصوص تخلفات شهردار اسبق گفت: ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی افزود: ما مماشات نمی‌کنیم اما خیلی موضوعات را هم داد نمی‌زنیم.

زلزله در تهران خواهد آمد

حناچی در مورد زلزله تهران هم گفت: ری در قرن هفت یک کلانشهر بود و بیش از 700 هزار نفر جمعیت داشت. این شهر بارها با زلزله زیر و رو شد به هرحال باید قبول کنیم که زلزله همراه شهر تهران است. زلزله خواهد آمد و ما باید حداکثر آمادگی را برای مقابله با آن داشته باشیم.معمولا سازمان‌ها سناریوهایی می ریزند و بعد بر مبنای آن برنامه ریزی می‌کنند.

حناچی با بیان اینکه گسل ری نسبت به گسل اوشون فشم می‌تواند صدمات بیشتری ایجاد کند، گفت:یکی از مواردی که برای مقابله با زلزله باید مورد توجه قرار گیرد این است که شبکه گاز باید در برابر آن ایمن باشد و این مسائلی است که در مطالعات مورد توجه قرار می‌گیرد.

شهردار تهران در خصوص طرح تفصیلی منطقه ۲۲ گفت: در طرح تفصیلی برای منطقه ۲۲ باید ملاحظات مختلفی در نظر گرفته می‌شد، چرا که در دوره‌ای برخی پروانه‌ها صادر شده بود و باید حقوق مردم تثبیت می‌شد، اما از بروز تخلفات جدید در حوزه ساخت و ساز این منطقه جلوگیری کردیم. باید به سمتی حرکت کنیم که طرح تفصیلی این منطقه تدوین شود و حرکت بابرنامه‌ای داشته باشیم امیدواریم مراحل پایانی طرح تفصیلی این منطقه طی شود.

مقاومت‌ برخی در برابر تفکیک زباله

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص بازیافت و تفکیک از مبداء گفت: برای این حوزه فکرهای زیادی شده است و الگوهای بسیاری در حوزه جمع آوری و تفکیک مورد بررسی قرار گرفته در حال حاضر نیز به صورت پایلوت و با همکاری استارتاپ‌ها این کار در چندین منطقه شهر تهران آغاز شده است البته مقاومت‌هایی از سوی کسانی که به شکل سنتی این کار در دستشان بوده وجود دارد اما بسیاری از کشورهای دنیا از این روش استفاده کردند و ما نیز باید آن را پیگیری کنیم.

وی در خصوص تنوع نما در ساختمان‌های تهران نیز گفت: طرح جدیدی در خصوص توجه به نما در تهران وجود داشت که ما این موضوع را جدی‌تر دنبا ل می‌کنیم و باید تحریک آستانه زیباشناسی مردم توسط حوزه زیباسازی شهرداری تهران دنبال شود.

حناچی در پاسخ به یکی دیگر از سوالات کاربران فضای مجازی در خصوص بدهی‌های شهرداری اظهار داشت: موضوع بدهی شهرداری تهران دینامیک است و تعهدات شهرداری ثانیه‌ای در حال تغییر است حتی احکامی که در محاکم داریم، جدا از اینکه محکوم شویم یا پیروز شویم جزو دیون و تعهدات ما است. باید تلاش کنیم که منابع درآمد پایدار را ایجاد کنیم، البته در این مسیر لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه درآمدهای پایدار در کمیسیون‌های دولت با همکاری بسیار مناسب به نتیجه رسید و امیدواریم در مجلس نیز این دو لایحه به تصویب برسد تا بتوانیم منابع مالی پایدار برای اداره امور شهر ایجاد کنیم. البته در کنار این باید هزینه‌های جاری شهرداری تهران را کاهش دهیم.

عمده خریدها از کشور چین است

وی در خصوص خریدهایی که در حوزه قطارهای شهری انجام شده است، گفت: عمده خریدها از کشور چین است و قبل از ما هم وضعیت بر همین منوال بود علت اصلی این کار قیمت این واگن ها در چین است. البته نسل جدید واگن ها در داخل کشور تولید می‌شود. حدود 40 درصد قطعات داخلی است و در تلاش هستیم تا وابستگی به واردات در این حوزه کاهش یابد. جهت‌گیری عمومی این است که از ظرفیت چند کارخانه واگن‌سازی که در کشور داریم استفاده کنیم و اکنون نیز کارخانه واگن‌سازی تهران وظیفه تولید برخی قطعات را برعهده دارد.

شهردار تهران در خصوص اتمام یا ادامه پروژه‌های عمرانی در شهر تهران گفت: قسمت اعظم شبکه حمل و نقل تهران به اجرا درآمده و تنها بخشی از آنکه احتمالاً از قبل آغاز شده و نیمه‌کار مانده باید تکمیل شود همانند کمربند شرق تهران. در حقیقت کسانی که می‌خواهند از کنار تهران عبور کنند و وارد این شهر نشوند می‌توانند از این مسیر استفاده کنند که باید این پروژه تکمیل شود.

به گفته حناچی، در حقیقت باید گفت کارهای عمرانی در تهران متوقف نمی‌شود و شکل آن تغییر می‌کند. مثلاً برای پهنه جنوبی دریاچه چیتگر ما از طریق برگزاری مسابقه طرح مناسب را انتخاب کردیم که در آن ساخت یک چرخ و فلک بزرگ نیز به تأیید رسیده است. در مورد راه آهن تهران - تبریز که طول آن هشت کیلومتر است انتهای فروردین و اوایل اردیبهشت سال آتی نتیجه مسابقات مشخص می‌شود. برای کارخانه سیمان ری نیز برنامه‌ای داریم که با همکاری دولت این کار را انجام دهیم که در صورت اجرا جنوب تهران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ملاک‌ در انتصاب افراد سلامت و تخصص است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روند فعالیت شرکت شهر سالم نیز گفت: مجموعه‌های همچون شرکت شهر سالم که در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند یکی از اهدافشان این است که خودشان بتوانند این مجموعه را اداره کنند قطعاً ما برنامه‌ای برای سلامت همه مردم تهران نداریم و تنها برنامه سلامت و درمان پرسنل شهرداری را دنبال می‌کنیم اما این ظرفیت در این شرکت وجود دارد که می‌تواند سودده باشد و به بیرون از مجموعه شهرداری تهران نیز خدماتی ارائه دهد که این موضوع هیچ منع قانونی ندارد.

حناچی در خصوص ارائه خدمات اجتماعی توسط معاونت اجتماعی شهرداری تهران گفت: آموزش و کمک برای درمان معتادان در تهران و یا کسانی که دچار آسیب در این حوزه شدند توسط معاونت اجتماعی شهرداری تهران دنبال می‌شود. در همین راستا ایجاد گرم‌خانه‌ها تلاشی بود تا در فصول سرد سال حتی یک کارتن خواب شب‌ها بیرون نماند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جوادی یگانه، معاون او از نزدیکان ولایتی است؟ گفت: اگر بخواهید اینگونه فکر کنید در درجه اول باید خود من را زیر سوال ببرید؛ چرا که من چند سال قائم مقام مرحوم سیفیان بودم. ما به اعضای شورای شهر هم قول دادیم که ملاک‌مان در انتصاب افراد سلامت و تخصص آنان باشد.

۹۵ درصد مسیرهای تهران قابل اتصال به شبکه دوچرخه هستند

حناچی در ادامه نشست خبری خود در مورد توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و لزوم مناسب‌سازی معابر نیز با بیان اینکه میزان استفاده از دوچرخه در تهران کمتر از یک درصد است، گفت: برخی‌ها معتقدند که با شیب تهران نمی‌توان دوچرخه‌سواری کرد، اما براساس دستاورد ورک‌شاپ دوچرخه‌سواری با هلندی‌ها، ۹۵ درصد مسیرهای تهران قابل اتصال به شبکه دوچرخه هستند.

وی در مورد دوچرخه‌سواری بانوان نیز با بیان اینکه حساسیت‌هایی در این خصوص وجود دارد، اما قابل حل است، اظهار کرد: بانوان می‌توانند دوچرخه‌هایی با نوع طراحی متفاوت استفاده کنند.

او گفت: برای توسعه مسیر دوچرخه‌سواری انشالله در بودجه ۹۸ تمهیداتی را در نظر گرفته‌ایم و البته از طریق بخش خصوصی نیز این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

حناچی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص همراهی بانوان در سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای استفاده از دوچرخه گفت: «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت. آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت» وقتی به اتفاق می‌توان در جهت منفعت شهر به شهر کمک کرد دلیلی ندارد به اختلافات دامن بزنیم.

واکنش به ادعای خرید و فروش پست در شهرداری تهران

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد خرید و فروش پست در شهرداری تهران با بیان اینکه در امور قضایی یک اصطلاح است که براساس آن فرد مدعی باید ادعای خود را ثابت کند، گفت: ما از خبرنگاران شکایت نمی‌کنیم اما این ادعایی سنگین است. این ادعا تمام بدنه شهرداری را زیر سوال می‌برد.

وی افزود: چه سودی دارد که مردم را در این شرایط اقتصادی نگران‌تر کنیم و به اختلافات دامن بزنیم؟ ما باید روش خود را عوض کنیم و وظیفه داریم به قولی که به مردم داده‌ایم عمل کنیم.

او در ادامه گفت: از نظر من این ادعا قابل قبول نیست، چرا که من مدیران رده‌بالا را منصوب می‌کنم و آنها مدیران میانی را.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران و گلایه مردم، اظهار کرد: یک زمانی دولت وقتی که منابع لازم را داشت طرح توسعه دانشگاه تهران را کلید زد و ۶۰ درصد املاک را تملک کرد، اما ۲۰ درصد املاک باقی‌مانده مربوط به دستگاه‌های وابسته و ۲۰ درصد متعلق به مردم است، اما مشکل اینجاست که ۲۰ درصد مردم نیز به صورت نقطه‌ای تملک شده است و در حال حاضر منابع نیز قطع شده است، اما در حال رایزنی با دانشگاه تهران هستیم.

او در مورد مناقشه در مورد رقم بدهی شهرداری نیز بیان کرد: برخی‌ها می‌گویند که چرا من در پاسخ به این سوالات از شعر استفاده می‌کنم، اما ما فرهنگ غنی داریم و ممکن است اتفاقات مکرراً تکرار شود و یک جمله و یا یک شعر می‌تواند کل منظور ما را بیان کند و همیشه می‌گویند مرد است و قرض‌اش و حالا من می‌گویم شهرداری است و بدهی‌هایش و به هر صورت بدهی‌ها مشخص است.

بدهی‌ها در حوزه پروژه‌های خاص هنوز نهایی نشده‌است

حناچی درباره بدهی‌های شهرداری به بانک شهر و نحوه‌ تسویه آنها با املاک، گفت: بدهی‌ها در حوزه پروژه‌های خاص هنوز نهایی نشده و هنوز به عدد روشنی که مورد توافق طرفین باشد نرسیدیم.

حناچی درباره کاهش تحقق بودجه غیرنقدی در شهرداری گفت: ما در تحقق بودجه غیرنقدی مشکل داریم، چرا که در شرایط رکود تقاضا برای استفاده از املاک به حداقل می‌رسد. تمام تلاش همکاران من این است که بخشی را که می‌توان واگذار کرد، واگذار کنند.

وی در مورد گرفتن وام در مقابل دادن املاک، گفت: این رویه از سال‌های قبل مرسوم بوده، اما ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، چرا که وام‌های قبلی تسویه نشده و به ما نمی‌دهند، هرچند که تلاش داریم بخشی از بدهی‌ها را با بانک‌ها تسویه کنیم تا جزو بدهکاران خوش‌حساب باشیم و بتوانیم از تسهیلات بانکی به خصوص برای حمل و نقل عمومی و مترو استفاده کنیم.

سرانجام 12 پرونده تخلف شهرداری پیشین

شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص بکارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران گفت: من از مدیرانی بودم که اولین مدیران تخصصی زن در وزارت راه را منصوب کردم که به لحاظ تخصصی بسیار موثر عمل کرده‌اند اما اگر این انتصاب‌ها و بکارگیری در چارچوب درستی نباشد به همکاران ما لطفی نشده است. اگر چارچوب‌ها و سلسله مراتب رعایت نشود قطعاً مجموعه آسیب می‌بیند و تنها همکاران بانوی ما آسیب نمی‌بینند، این موضوع باید پیگیری شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره سرانجام 12 پرونده تخلف شهرداری پیشین که نجفی طی نامه‌ای به قوه قضائیه ارسال کرده بود، بیان کرد: برخی از این پرونده‌ها در کمیسیون‌های تخلفات در حال پیگیری هستند و بخشی هم به قوه قضائیه ارجاع شده است، من لیست را دارم، اما نمی‌خواهم نام افراد را افشا کنم.

2 هزار ملک شهرداری در اختیار غیر است

وی در خصوص املاک در اختیار غیر نیز گفت: تعداد این املاک 2 هزار عدد است که در اختیار افراد و NGO ها هستند. واگذاری 1600 ملک از آنها را شورای شهر هم قبول دارد و 200 ملک در اختیار اشخاص است که سازمان املاک و مستغلات در حال پیگیری برای تخلیه آنها است.

حناچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌ای که در شورای شهر تهران به عنوان شهردار ارائه کرد، گفت: در این برنامه اعلام کردم نمی‌توانم تهران را به بهشت تبدیل کنم اما می‌توان جلوی تخریب را بگیرم و وضع شهر را بهتر کنم. قطعاً با مشورت افراد تخصصی ریسک تصمیمات غیر تخصصی را کاهش می‌دهیم و این کار را دنبال خواهیم کرد. تهران با ۳۳ درصد تولید ناخالص ملی، ۸۰ درصد حضور نخبگان در ۲ درصد مساحت در وضعیت تمرکز حادی قرار گرفته و حل بسیاری از مسائل در سطح حاکمیتی باید پیگیری شود. ما نیز می‌توانیم تلاش کنیم به این تمرکز دامن نزنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر رابطه حسنه‌ای با دولت وجود دارد که برای هر دو خوب و مناسب است و ما تلاش می‌کنیم از این موضوع استفاده و مشکلات دولت و مردم را حل کنیم.

او در مورد فعالیت بازنشستگان در شهرداری تهران گفت: این افراد شناسایی شدند و حتی در برخی از سازمان‌ها بیش از ۱۰ نفر بازنشسته داریم. البته اقدامات اداری برای خداحافظی این افراد در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز