خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

لایحه جامع انتخابات عینا از کشورهای دیگر الگوبرداری شده‌است/ نباید با سخت‌گیری، انتخابات را به کاندیداهای محدود خلاصه کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۰۷۱

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس توضیحاتی در خصوص لایحه جامع انتخابات ارائه کرد.

اصغر سلیمی (عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره لایحه جامع انتخابات گفت: یکی از ایراداتی که به انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراها و ریاست جمهوری وارد می‌شد، این بود که شرایط سهل و آسانی برای کاندیداتوری کاندیداها دارد به ویژه برای ریاست‌جمهوری شرط واضحی را برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری نداریم.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند، ایرادات زیادی به شرایط کاندیداتوری در انتخابات‌های مختلف وارد است. از همین رو ما در کمیسیون شوراها به دنبال این هستیم که شرایط به نحوی باشد، افراد شایسته‌تر، باتخصص و تعهد بهتر کاندیدا شده و در معرض رای مردم قرارداده شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هریک از کاندیداها در صورت انتخاب توسط مردم قرار است در قوه قانون‌گذاری و مجریه کشور حضور یابند، بنابراین باید افرادی باشند که با قوانین و مقررات آشنایی کامل داشته و با سیستم‌های اجرایی و مدیریتی آشنا بوده و در عمل خود را نشان داده باشند.

سلیمی با اشاره به لایحه جامع انتخابات کشور تصریح کرد: این لایحه در صورت تصویب شامل انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها می‌شود، البته این لایحه هنوز در مجلس اعلام وصول نشده و فقط از دولت به مجلس آمده است و باید در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به شرایط اختصاصی و عمومی لایحه جامع انتخابات کشور گفت: به نظر می‌رسد، تمام شرایطی که در این لایحه آمده، مورد تایید و تصویب مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. معتقدم می‌توانیم در همین مسیر گام برداریم و تغییراتی را ایجاد کنیم تا کاندیداهای انتخابات مختلف افرادی باشند که شاخص بوده و صلاحیت بهتری داشته باشند، البته باید توجه داشته باشیم که نباید از آن طرف هم سخت‌گیری بسیاری در این خصوص داشته باشیم تا انتخابات به افراد محدود خلاصه شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی تصریح کرد: شرایطی که در این لایحه آمده، از شرایطی مدنظر ما در مجلس شورای اسلامی سخت‌تر است، در حالی که من معتقدم نباید در این خصوص افراط و تفریط داشته باشیم، اما همانطور که گفتم می‌توانیم این لایحه را به عنوان یک پیش‌زمینه مد نظر گرفته و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مورد بررسی قرار داده و یک شرایطی را تصویب کنیم که براساس آن افراد شاخص در آینده در انتخابات شرکت کنند.

سلیمی ادامه داد: در دوره‌های مختلف انتخابات شاهد بودیم که افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارند در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند به ویژه در انتخابات ریاست‌جمهوری با چنین موضوعاتی روبرو هستیم، البته این شرایط در انتخابات مجلس یا شوراها وجود ندارد، اما ممکن است فردی به تازگی فارغ‌التحصیل شده باشد و بدون هیچ کار عملی یا پژوهشی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی در انتخابات ثبت‌نام کند و با توجه به شرایط قومیتی که در برخی از مناطق کشور وجود دارد، بدون اینکه تجربه و تخصص و سوابق اجرایی داشته باشد، ممکن است رای بیاورد.

وی ادامه داد: معتقدم باید این لایحه در کمیسیون بررسی شود، اما به عنوان پیش‌نیاز بد نیست. البته تاکید می‌کنم شرایط آن نیز مورد تایید ما نیست و ممکن است تغییر کند. به نظرم این لایحه بیشتر از کشورهای دیگر عینا الگوبرداری شده، در حالی که در کشور ما هنوز احزاب به طور کامل نهادینه نشده‌اند و قدرتی نداشته و عضوگیری نکرده‌اند و هنوز رقابت درون حزبی و حزبی را ما به طور کامل در کشور نداریم، این شرایطی که در لایحه جامع انتخابات آمده، برای کشورهایی است که زیرساخت‌های احزاب در آنجا به طور کامل فراهم است و در آن کشورها نیز در این زمینه فرهنگ‌سازی شده است، از همین رو ما نیز به یکباره نباید چنین قوانینی را تصویب کنیم و باید به ترتیب جلو برویم تا انشاءالله فرهنگ‌سازی شده و احزاب نیز تقویت شوند و قطعا می‌توانیم در دوره‌های بعدی انتخابات را اصلاح کنیم.

سلیمی درباره مبلغی که به عنوان سپرده در این لایحه آمده و یکی از شرایط اختصاصی جدید براى داوطلبان انتخابات مجلس و شوراى شهر، یادآور شد: میزان مبلغ سپرده هنوز مشخص نیست، اما با توجه به منطقه کاندیداها این مبلغ متفاوت است. همچنین میزان مبلغ در انتخابات شوراها با میزان مبلغ در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری متفاوت است و باید این لایحه ابتدا در کمیسیون بررسی شده و سپس در خصوص جزییات آن نتیجه‌گیری شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این لایحه بعد از بودجه احتمالا در مجلس اعلام وصول خواهد شد و به کمیسیون شوراها ارسال می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز