خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مدیران استانی مسائل محیط‌زیستی را شناسایی کنند/ بررسی میزان شوری پساب وارد شده به تالاب اینچه

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۳۳۸

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیران محیط‌زیست در استان‌ها باید مسائل زیست‌محیطی را شناسایی و اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال گذشته خبری مبنی بر سرریز شدن پسابی به شدت اسیدی و حاوی عناصر نامتعارف در تالاب اینچه در استان گلستان در رسانه‌ها منتشر شد، جمعی از کارشناسان محیط زیست، از آب و رسوبات کف تالاب اینچه در محل ورود پساب این کارخانه، نمونه‌برداری کرده و نمونه‌ها را برای انجام آزمایش به سازمان انرژی اتمی سپردند و در نهایت نتیجه اعلام‌شده از سوی این سازمان به گفته آنها وجود عناصر متعدد رادیواکتیو در نمونه‌ را تأیید کرده بود.

مسعود تجریشی (معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام بررسی‌های صورت گرفته در خصوص وضعیت پساب این کارخانه و این ادعا که سازمان انرژی اتمی وجود عناصر رادیو اکتیور را تایید کرده است، گفت: سازمان انرژی اتمی چنین چیزی را تایید نکرده است.

وی ادامه داد: پارامترهایی که در این تالاب اندازه‌گیری شده، پارامترهایی نیست که نشان دهد این تالاب به آلاینده‌ها آلوده شده است. با توجه به اینکه تذکراتی از سوی اداره کل محیط‌زیست استان به کارخانه اعلام شده بود، مسئولان این کارخانه مستندات خود را در این خصوص ارائه کرده‌ و مدعی بودند که باید تنها سه پارامتر را اندازه‌گیری کنند، در حالی که اداره کل محیط زیست به آنها اعلام کرده بود باید پارامترهای دیگری را نیز بسنجند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اداره کل سازمان محیط زیست در استان‌ها این اختیار را دارد که چنانچه تشخیص دهد عناصر آلاینده در پساب از حد مجاز استاندارد بیشتر است می‌تواند از کارخانه بخواهد پارامترهای بیشتری را در کارخانه مورد سنجش قرار دهد و دیگر نیازی به دستور از تهران نیست، تصریح کرد: پیگیری‌های سازمان محیط‌زیست دلیل بر این نیست که ما در سازمان با صنعت مشکل داریم بلکه فقط برای این است که صنعت مشکل زیست محیطی نداشته باشد.

تجریشی ادامه داد: متاسفانه ارزیابی‌های صنایع در این منطقه از سال ۹۱ به بعد انجام شده و پیش از آن در دهه‌ ۸۰ هیچ ارزیابی زیست‌محیطی در این منطقه وجود نداشته است. این کارخانه تمام آزمایش‌ها را پشت سر گذاشته و میزان عناصر رادیواکتیو در رسوبات آن از حد مجاز تجاوز نکرده با این حال چون این آلاینده‌ها از اعماق ۵۰۰ متری زمین خارج می‌شوند میزان برخی از عناصر از حد مجاز بالاتر است.

وی با اشاره به در خواست توسعه کارخانه از سوی مسئولان آن، تصریح کرد: براساس قانون فعلی اگر قرار باشد توسعه‌ای در کارخانه صورت بگیرد باید صنعت آلاینده نباشد. ما سه ماه به این کارخانه فرصت دادیم تا در تاسیسات موجود با دانشگاه گرگان قرارداد بسته و با همکاری این دانشگاه برنامه مدیریت زیست‌محیطی به ما ارائه کند. همچنین با طرح توسعه این کارخانه هم مخالفت کرده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه سازمان انرژی اتمی اثرات زیست‌محیطی رسوبات این کارخانه را تایید نکرده است، خاطرنشان کرد: کارخانه سنجش پارامترهای جدید برای این کارخانه را قبول نمی‌کرد که با پیگیری‌های سازمان محیط‌زیست این پارامترهای جدید نیز قرار است اندازه‌گیری شود. عنصری که در رسوبات این کارخانه است عمدتا عنصر باریم بوده و قرار است گزارشی مبنی بر میزان این عنصر در رسوبات کارخانه از سازمان انرژی اتمی دریافت و در روی سایت سازمان محیط‌زیست قرار داده شود.

تجریشی با بیان اینکه تالاب اینچه خشک شده بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر آب ورودی به این تالاب شور است قرار است سازمان محیط‌زیست اثرات ناشی از آب شوری که وارد این تالاب می‌شود را بر روی اکوسیستم این تالاب بررسی کرده و اطلاع‌رسانی کنند.

وی تاکید کرد: مدیران محیط‌زیست در استان‌ها باید مسائل زیست‌محیطی را شناسایی و اطلاع‌رسانی کنند این مشکلاتی که در برخی مواقع ایجاد می‌شود به دلیل این است که اطلاع‌رسانی‌ها از سوی استان‌ها به درستی انجام نمی‌شود. عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی سریع باعث می‌شود به موقع متوجه برخی مشکلات زیست محیطی نشویم تا آن را برطرف کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: باز هم تاکید می‌کنم این کارخانه مواد رادیواکتیو بیش از حد مجاز ندارد و طبق استانداردها عمل می‌کنند اما همانطور که گفتم از اداره کل حفاظت محیط زیست استان خواسته‌ایم تا آثار زیست محیطی پساب‌های این کارخانه نیز بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز