خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

۹۷ درصد مردان حداقل یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی دارند

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۷۹۴

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: مردان کمتر از زنان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند و زنان مراجعه و مشارکت بیشتری در این زمینه دارند، اما از سال ۸۴ با توجه به سیاست های سلامت مردان، با همکاری وزارت بهداشت و انجمن های علمی این مساله جدی تر از قبل پیگیری شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا رییسی در سومین کنگره سلامت مردان و یازدهمین کنگره مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری که در تالار ابوریحان مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: بیش از ۹۳ درصد از زنان و کمتر از ۹۱ درصد از مردان به خدمات بیمه ای دسترسی دارند و این برخلاف تصور اشتغال بیشتر مردان نسبت به زنان است. البته مردان دسترسی کمتری به بیمه مکمل نیز، دارند.

وی تصریح کرد: ۹۷ درصد از مردان حداقل یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دارند. ۴۵ درصد از مردان اضافه وزن و چاقی دارند و چاقی شکمی در مردان بیشتر از زنان است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: ۸۳ درصد از بیماران مبتلا به ایدز، مردان هستند و مصرف تنباکو در مردان بیشتر از ۲۴ درصد و در زنان ۴ درصد است. ۱۶ درصد از مردان و ۱۱ درصد از زنان به طور مداوم فست فود مصرف می کنند و از سوی دیگر فعالیت های بدنی در مردان کمتر است و به همین دلیل یکی از روزهای هفته سلامت مردان ۹۷، به تقویت فعالیت های بدنی اختصاص یافته است.

 رییسی با بیان اینکه خودکشی های موفق در بین مردان بسیار بیشتر از زنان است، گفت: علیرغم اینکه کارشناس سلامت روان به شبکه بهداشتی و درمانی کشور و مراکز جامع خدمات سلامت اضافه شد، اما مراجعه و پوشش مردان برای دریافت خدمات سلامت روان، بسیار اندک است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین استراتژی ها برای تامین سلامت مردان، کنترل عوامل خطر، پیشگیری و تشخیص زودرس، توانمندسازی و آموزش و در دسترس قراردادن مشاوره برای آنها است. البته یا باید مردان برای دریافت خدمات به ما مراجعه کنند یا ما به آنها مراجعه کنیم، اما راه سوم هم استفاده از ظرفیت رسانه ها و تکنولوژی برای تقویت خودمراقبتی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: در گام پنجم از گام های اجرایی پزشکی خانواده بر خودمراقبتی تمرکز داریم و اپلیکشن استانداری در حال طراحی است که در ۶ ماهه اول سال آینده رونمایی می شود و از طریق آن، مردم به پرونده الکترونیک سلامت خود دسترسی دارند و این اپلیکشن به سامانه های وزارت بهداشت متصل است و فرد می تواند از وضعیت سلامتی خود آگاهی پیدا کرده و در مراجعات به سایر حوزه ها از آن استفاده کند.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، ۹.۵ میلیون نفر از مردان گروه میانسال در کشور حداقل یکبار خدمات بهداشتی را دریافت کرده اند.

 رییسی گفت: در یکی از مطالعاتی که در کشور انجام شد، مشخص شد که ۵۹ درصد از مردان ترجیح می دهند که خدمات مورد نیاز را از مراقب سلامت مرد دریافت کنند، ۴۵ درصد از مردان، مراکز بهداشتی و درمانی دولتی را بر غیر دولتی و ۴۲ درصد از مردان مراجعه به پزشکان عمومی را بر مراجعه به پزشکان متخصص ترجیح می دهند.

وی ضمن تاکید بر لزوم افزایش دسترسی مردان به خدمات بهداشتی و درمانی، افزود: شاید یکی از راه های مهم و موثر، مراجعه همکاران ما به محیط کار مردان است، اما باید جامعه و مردان را نسبت به سلامت خود بیشتر حساس و آگاه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز