خبرگزاری کار ایران

جمالی‌نژاد مطرح کرد:

تهیه هشت سند در مورد شهرداری‌ها/ اسقاط بیش از ۷۱ هزار تاکسی از سال ۹۵/ تدوین دستورالعمل درباره دستفروشان در شهرها

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۷۷۰

رئیس سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌های کشور تاکید کرد: لایحه اداری و استخدامی شهرداری‌ها در دولت مصوب شده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است. لایحه دیگر لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌‌‌ها است.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی جمالی‌‌‌نژاد عصر امروز در نشستی با حضور خبرنگاران با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری گفت: با صدور بیانیه راهبردی اخیر مقام معظم رهبری در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب، به فرمایش وزیر کشور اقدام ارزشمندی را در سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها شروع کردیم و به عنوان اولین سازمان، با تشکیل اولین کارگروه‌‌‌‌‌های تخصصی استفاده از کارشناسان مجرب، مراکز علمی و مدیریت شهری و روستایی کشور در حال تهیه بستر و زیرساخت‌های اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری هستیم که این برکات محاسن و فوایدش به شهرداری‌های کشور که حدود ۱۲۷۶ شهر و حدود ۳۷ هزار دهیاری هستند، خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حوزه وزارت کشور جایگاهی که مجموعه ما مشغول به کار است، در دو عرصه معاونت عمرانی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور فعالیت می‌‌‌‌کند. معاونت عمرانی پروژه‌‌های عمرانی کارکردها و عملکردها را پیگیری می‌کند و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هدایت، حمایت و نظارت بر شهرداری‌‌ها را برعهده دارد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات ارزشمند اخیری را انجام داده است، اظهار داشت: یکی از آنها وضع لوایح و اسناد آسیب‌‌‌شناسی شهرداری‌ها و کلانشهرها است. متاسفانه چون اداره شهرهای بزرگ و کلانشهرها کار پیچیده و سختی است و همیشه دچار آسیب‌‌های مختلف بودیم، فکر کردیم در سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌ها می‌‌توانیم به عنوان یک سازمان حاکمیتی این آسیب‌‌ها را شناسایی کنیم که برای اولین بار در طول دولت‌های مختلف با راه‌اندازی کمیسیون کلانشهر تهران و کلانشهرهای کشور تمام آسیب‌شناسی‌‌هایی که در حوزه‌‌های مختلف سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها انجام شده، در آنجا به بحث و بررسی گذاشته است و اگر در آن کمیسیون، نیاز به مصوبات هیات وزیران باشد، با کار کارشناسی بسیار قوی آن را دنبال می‌کند.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه هشت سند را در این رابطه تهیه کرده‌ایم، تصریح کرد: دو سند در حال بررسی است. اسناد آسیب‌‌شناسی مصوب شده است. دیگر اسناد شامل اسناد آتش‌‌نشانی و امور ایمنی، فضای سبز، مدیریت پسماند، محصولات کشاورزی، مدیریت بحران کلانشهرها، حمل و نقل عمومی شهرها، سند اجتماعی و فرهنگی و ساماندهی مشاغل شهری است. اسناد آسیب‌‌شناسی هم که در دست بررسی است، یکی شهرسازی بوده که در حال اجرای تشریفات اداری خود است. دیگری هم سند مالی و درآمدی شهرداری است که بحث بسیار مهمی است.

وی افزود: لایحه اداری و استخدامی شهرداری‌ها در دولت مصوب شده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است. لایحه دیگر لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌‌‌ها است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه در سال ۱۳۶۲ آمده بود که شهرداری‌‌ها درآمد پایدار داشته باشند و خودکفا شوند، خاطرنشان کرد: در آن سال قرار می‌‌شود که ظرف شش ماه این لایحه درآمد پایدار تنظیم شود اما متاسفانه این شش ماه از آن موقع تاکنون طول کشیده و در این سی و اندی سال، کاری نشده است تا اینکه اخیراً این لایحه به مجلس فرستاده شده و امیدوار هستیم در اولین فرصت تصویب شود.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه همچنین لوایحی داریم که در دولت، در دست بررسی است، ابراز داشت: یکی از آنها لایحه مدیریت شهری است. متن لایحه پس از طرح در دولت قرار شد که به وزارت کشور ارجاع داده شود و اصلاحاتی روی آن انجام شود که اصلاحاتی در حال انجام است. یقیناً در معاونت امور شهرداری به محض اینکه اصلاحات نهایی آن شو،د برای بررسی در دولت ارجاع می‌‌‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین لایحه اصلاح قانون وظایف تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور را داریم. لایحه دهیاری‌ها  و لایحه مدیریت یکپارچه آتش‌‌نشانی‌ها را نیز داریم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه لوایح در سازمان شهرداری‌ها در حال پیگیری است، عنوان کرد: اقداماتی که در سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها و وزارت کشور انجام می‌شود، دامنه نفوذ زیادی دارد؛ به طوری که ۷۵ درصد شهرداری‌‌ها و ۲۵ درصد دهیاری‌‌ها را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد.

جمالی‌‌نژاد با بیان اینکه برخی‌‌ها اقدامات چهل ساله انقلاب را با اقداماتی که در یک کشور در حوزه خلیج فارس که در ابعاد یکی از شهرستان‌های ما است، انجام شده مقایسه می‌کنند که این قیاس درست نیست، یادآور شد: انصافاً شهرداری‌ها تلاش‌های بسیاری کردند و در این ۴۰ سال زحمات بسیار کشیدند و اقدامات بسیاری نیز انجام دادند.

وی به تشکیل پنج دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره و بیان کرد: در راستای اجرای اصول قانون اساسی، اجرایی شدن این شوراها تشکیل شده است. ۱۳۰ هزار عضو شورای شهر داریم و طی سه سال گذشته، ۱۳۰ هزار نفر به تعداد تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در کشور اضافه شده است. این عدد بسیار قابل توجهی است. همچنین تشکیل ۷۹۳ شهرداری جدید را در طول ۴۰ سال گذشته شاهد بودیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد: در سال ۵۷، ۴۵۳ شهر را داشتیم اما اکنون به ۱۲۷۶ شهر ارتقا پیدا کرده است. تشکیل ۳۷ هزار و ۴۰۸ دهیاری از اقداماتی است که در طول ۴۰ سال گذشته انجام شده است. به عنوان فردی که سال‌ها در بخش‌‌‌های مختلف مدیریت شهری فعال بوده، باید اقدام کنم که در طول چهار دهه گذشته اقدامات بسیار خوب و مثبتی در روستاها انجام شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه امروزه برخی از روستاها نسبت به برخی شهرهای کوچک از امکانات مناسب‌‌تری برخوردار هستند، گفت: ایجاد سیستم جمع‌‌‌آوری پسماند در ۲۸ هزار روستا و ایجاد پایگاه‌‌های آتش‌‌نشانی در ۹ هزار روستا از دیگر اقداماتی است که در طول ۴۰ سال گذشته صورت گرفته است. همچنین حضور زنان در مدیریت شهری و روستایی از مهم‌ترین اقداماتی است که انجام شده و در حدود دو هزار و ۵۶۷ دهیاری توسط زنان مدیریت می‌‌شوند. اکثر رتبه‌‌های مدیریت برتر در حوزه روستایی توسط زنان کسب می‌شود. 

جمالی‌‌‌نژاد با اشاره پروژه‌‌‌های عمرانی طی ۴۰ سال گذشته اظهار داشت: کشور ما در زمینه خطوط ریلی از جمله کشورهایی است که در جهان جایگاه مناسبی دارد. طول خطوط ریلی ما بسیار زیاد است و باید با شهرهای مطرح جهان مقایسه شود. ۸۳۰ کیلومتر کل خطوط مترو ما در آینده است. در حال حاضر، در حدود ۲۹۵ کیلومتر در حال بهره‌‌‌برداری است، ۲۸۹ کیلومتر در حال ساخت است و ۲۴۵ کیلومتر نیز در حال برنامه‌‌ریزی و طراحی است.

وی افزود: ۹ شهرداری در کشور در حوزه حمل و نقل ریلی فعالیت می‌‌‌کنند. همچنین پنج شهر در حال بهره‌‌‌برداری از خطوط ریلی هستند و چهار شهر در حال ساخت خطوط ریلی بوده و دو شهر اسلامشهر و رشت نیز به خطوط ریلی درون شهری اضافه شده‌‌‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش تعداد مسافران مترو تصریح کرد: ۱۷۳۹ دستگاه واگن در اختیار داشتیم. درصدد تامین ۲۵۰۰ با واگن هستیم. در طول ۴۰ سال گذشته به غیر از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و دهیاری‌ها و اضافه شدن شهرداری‌‌ها اقدامات بسیار خوب و  مناسب در حوزه لجستیکی و پشتیبانی شهرداری‌‌ها صورت گرفته است.

جمالی‌نژاد درباره ناب نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری خاطرنشان کرد: همانطور که می‌‌دانید ما همیشه تأکید بر استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از خودروهای شخصی در کلانشهرها داریم. برای اینکه بتوانیم این موضوعات را به صورت اجرایی پیش ببریم، هم سازمان شهرداری‌ها و هم وزارت کشور برنامه‌ریزی‌های در این خصوص انجام داده است اما همانطور که می‌‌‌دانید از ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس شهری نزدیک به ۱۶ هزار دستگاه حدود ۷۰ درصد را شامل می‌شود، فرسوده هستند. این میزان فرسودگی برای ناوگان اتوبوسرانی بسیار بالاست اما در حقیقت یک ناوگان اتوبوسرانی پیر و فرتوت داریم و نیازمند نوسازی این ناوگان هستیم.

وی اضافه کرد: اساسی‌ترین طرح موجود در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری، طرح رییس‌‌‌جمهور در این‌باره است. رئیس‌جمهور در این خصوص دو سیاست را پیشنهاد دادند؛ یکی از این سیاست‌‌ها، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگری، بحث بازآفرینی ناوگان بوده است. اساسی‌‌‌ترین طرحی که درخصوص نوسازی ناوگان مطرح شده است، در سال ۹۶ از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت سامانه املاک شهرداری ابراز داشت: اگر بخواهیم املاک شهرداری‌‌‌ها را مثال بزنیم، اخیراً با ابلاغی که سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور کرده، می‌توان تأکید کرد که اکثر شهرهای مراکز استان و شهرهای بزرگ، بانک املاک را تهیه کرده‌اند. متاسفانه نداشتن این بانک در شهرداری‌‌ها برای مدیرانی که عوض می‌‌شدند و شوراهای شهری که تغییر می‌‌کردند، تبعاتی را به دنبال داشت که خوشبختانه این اتفاق در شهرداری‌ها در حال انجام است.

جمالی‌نژاد ادامه داد: متولی این سامانه املاک، وزارت راه و شهرسازی است. ما در این زمینه نیز تلاش‌‌هایی را کرده‌‌ایم اما اطلاعات شهرداری‌‌های سراسر کشور در حوزه سامانه شهرسازی اخیر آغاز شده است و تقریبا تلاش داریم که در حوزه پروانه‌‌های ساختمانی و پایان کارهایی که صادر می‌شود. اقداماتی که در روند شناسنامه‌‌دار کردن زمین‌های مختلف است را به آن اضافه کنید. در حقیقت همکاری خوبی را سازمان شهرداری‌ها با وزرات راه و شهرسازی داریم.

وی درخصوص سند توسعه شهر تهران بیان کرد: سند توسعه شهر تهران باید برنامه‌‌محور حرکت کند. خوشبختانه در شهر تهران برنامه پنج ساله شهر تهران در غالب مصوبات شورای شهر بوده و در فرمانداری تهران بررسی شده است. در صورت تطبیق با قوانین و مقررات، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک‌‌‌هایی نیز خواهد کرد. برنامه‌‌‌های پنج ساله اگر در شهرها تهیه شوند، بدون توجه به برنامه‌های شهرداری‌‌‌‌های همجوار و بدون در نظر گرفتن سند آمایش سرزمین نمی‌‌توانند موفق باشند. 

معاون وزیر کشور با بیان اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نمی‌‌توانند در خلا برنامه‌‌ریزی کنند، یادآور شد: یقیناً تمام اقدامات آنها باید در یک منطقه بزرگ‌‌تر باشد. سند توسعه شهر تهران نیز برنامه‌‌های بالادستی را منظور کرده است. امیدوارم که این سند بتواند برای شهر تهران چشم‌‌انداز روشنی را ترسیم کند.

جمالی‌‌نژاد درباره مدیریت بحران شهرداری‌‌ها عنوان کرد: مدیریت بحران و پیگیری اقدامات آن توسط یک سازمان مستقلی انجام می‌شود اما درخصوص تجهیزات نیز باید گفت که در حال انجام اقدامی برای اولین بار در کشور هستیم که نه تنها تجهیزات تکمیلی و ماشین‌‌آلات و تجهیزات مورد نیاز را کمک کنیم. در بحث ساماندهی فرماندهی و شبکه کردن این سیستم نیز کارهای ارزشمندی انجام دهیم مثل ساخت ۱۸۵۰ ایستگاه آتش‌‌نشانی یا ۷۰۱۲ ماشین‌‌آلات خدمات ایمنی.

وی اضافه کرد: شهرداری‌‌ها نهادهای مستقل عمومی غیردولتی و این گونه نیست که ما صرفاً برای آنها تجهیزات تهیه کنیم بلکه خود آنها نیز اقداماتی در این زمینه انجام می‌‌دهند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور درباره انسجام شبکه‌‌های آتش‌‌نشانی گفت: اگر در کشور ما شبکه آتش‌نشانی منسجم، یکپارچه و متوازن نباشد موفق نخواهد بود. اخیراً نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و دهیاری‌های مراکز دهستان را به عنوان سرگروه روستاها در نظر گرفته‌‌ایم. با اتصال این دهیاری‌‌ها به هم تجهیزات به آنها ارائه می‌‌شود چراکه ممکن است نتوانیم به همه روستاها کمک کنیم. این دهیاری‌ها می‌‌توانند با این تجهیزات تا شعاع خاصی از روستاها را پوشش دهند و امیدوارم بتوانیم این شبکه را در همه روستاهای کشور گسترش دهیم و حداقل سرعت خدمت‌‌رسانی را شاهد باشیم.

جمالی‌‌نژاد درباره اقدامات صورت‌‌گرفته درخصوص گام دوم بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: کارگروه‌‌های مختلفی تشکیل شده و قرار است در این کارگروه‌‌ها به موضوعات شهری و روستایی که در این هفت فصل اشاره شده، پرداخته شده و و منشوری تهیه و ابلاغ کنیم.

وی با بیان اینکه توزیع عادلانه خدمات در تمام شهرها و روستاها یکی از موضوعاتی است که به آن توجه خواهد شد، تصریح کرد: فعالیت شوراها و سازمان‌های مردم‌‌نهاد و افزایش مشارکت‌‌های مردمی و به‌‌کارگیری ایده‌‌های خلاقانه و کارآفرین نیز از دیگر موضوعاتی است که به آن در این کارگروه‌ها توجه خواهد شد. 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ادامه داد: متاسفانه در بدنه بسیاری از شهرداری‌‌‌ها نیاز است که ارتقای علمی داشته باشیم. متاسفانه در شهرداری‌‌‌ها در حوزه جوان‌‌سازی کمتر کار شده است. ما این را مدنظر خواهیم داشت. اخیرا تلاش می‌‌کنیم تا جوانان را به شهرداری‌ها تزریق کنیم.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما افزایش مشارکت مردمی است، خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان و استارت‌‌اپ‌های مختلف در حوزه مدیریت شهری است. مراکز خلاقیت و نوآوری قرار است با بررسی شهرهای مختلف جهان ایده‌‌های جدید را از شهرهای مختلف گرفته و آن را در داخل کشور بومی‌‌‌سازی کند. تلاش می‌‌کنیم به سمت شهرهای دانش‌‌پایه برویم و همه این موضوعات در کارگروه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. ان‌شاالله سازمان شهرداری‌‌‌ها به عنوان اولین سازمان بیانیه رهبری را به عنوان منشوری تهیه و در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار خواهد داد. 

وی درخصوص ناوگان تاکسیرانی ابراز داشت: علیرغم اینکه در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری با مشکلاتی روبرو هستیم اما در حوزه طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بسیار موفق بوده‌‌ایم. این طرح در سال ۹۵ با همکاری دستگاه‌های مرتبط آغاز شد و تاکنون بیش از ۷۱ هزار تاکسی اسقاط شده است. ۶۱ هزار و ۴۴۷ نفر از متقاضیان تاکسی جایگزین دریافت کرده‌‌‌اند و همچنین ۴۷ هزار و ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۵ تحویل شده است. در سال ۹۶، ۱۳ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو تحویل داده شده است. در سال ۹۷ نیز در حدود هزار دستگاه تحویل داده شده است و به دنبال این هستیم که خودروسازان را به میدان آورده و از آنها کمک بگیریم و بدانید که در سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً وزارت صنعت و عده‌‌ای مبنی بر تخصیص درصدی از تولیدات خودروسازان به حوزه تاکسیرانی داده است، بیان کرد: در آخرین جلسه که در کارگروه آلودگی هوا با صنایع داشتیم، قول دادند که هفته‌ای ۲۰۰ تاکسی به ما تحویل دهند. امیدواریم در اسرع وقت انجام شود.

جمالی‌نژاد درخصوص ورود شورای عالی ترافیک کشور به موضوع تبدیل طرح زوج و فرد به محدوده عوارضی یادآور شد: شورای ترافیک کشور به موضوعاتی که مربوط به شهر تهران باشد، کمتر ورود می‌‌کند و بیشتر موضوعات شهر تهران به شورای ترافیک استان تهران مربوط می‌شود اما نماینده وزارت کشور نیز در آنجا حضور داشت. طرح اخیری که مطرح شده با همدلی و همکاری پلیس، وزارت کشور و شهرداری برنامه‌ریزی شده، از تیر ماه سال آینده آغاز می‌شود و می‌‌تواند بسیار چابک‌‌تر و پویاتر از طرح‌‌های قبلی باشد. تمام تلاش نیز بر این بوده است که تاثیرگذاری آن در کاهش آلودگی هوای شهر تهران بیشتر باشد.

وی درباره حمل و نقل ریلی و پیشرفت آن از دولت دوازدهم عنوان کرد: یکی از اقداماتی که علیرغم مشکلات اقتصادی‌ای که دولت دارد اما وزارت کشور و سازمان شهرداری‌‌ها به جد آن را دنبال کرده، حمل و نقل ریلی بوده است. در برخی شهرها خطوط مترو راه‌‌اندازی شده است. در حوزه حمل و نقل ریلی در عرصه واگن نیز اقدامات خوبی داشته‌‌ایم. مناقصات دو هزار دستگاه واگن که پروژه بسیار مهمی است، در حال انجام بوده که از دو هزار واگن، ۶۳۰ دستگاه برای تهران است که مناقصه آن برگزار شده است. دو مناقصه دیگر یکی ۷۷۴ دستگاه واگن برای شهرهای تبریز، اصفهان، اهواز، قم، کرمانشاه، شیراز و خط سه مشهد و دیگری ۵۹۶ دستگاه واگن برای تهران - کرج و خط یک مشهد در حال تهیه اسناد مناقصه آنها هستیم.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه با اضافه شدن این واگن‌‌ها سرفاصله بسیاری از این قطارها کمتر شده و استقبال مردم نیز به مراتب بیشتر خواهد شد، گفت: در بعضی از شهرها مانند شیراز استقبال مردم کم است که این امر به دلیل کم بودن تعداد واگن‌‌ها است که اگر تعداد واگن‌‌‌ها اضافه شود، به تبع آن استقبال مردم افزایش خواهد یافت. همچنین مشکلاتی که در این حوزه داریم شامل شرایط بانکی کشور، متوقف بودن فاینانس طرف چینی، عدم حضور خطوط اعتباری فاینانس بین ایران و سایر کشورها، مابه‌‌التفاوت نرخ ارز، قرارداد ۳۹۵ دستگاه‌ واگن و ترخیص کالاها از گمرک است که راه‌‌هایی برای رفع آنها پیش‌‌بینی کرده‌ایم و در جلسه‌‌ای که هفته گذشته در خدمت معاون رئیس‌‌‌جمهور بودیم برای همه این امور دستور مساعدت دادند. امیدوارم این موضوع نیز هرچه سریع‌تر انجام شود.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه شهرداری‌‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند که توسط شورای شهر اداره می‌‌‌شوند، اظهار داشت: شهرداران به صورت غیرمستقیم منتخبان مردم هستند اما نقش اصلی سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور اصلاح نظام شهری در کشور است. متاسفانه نظام شهری ما در کشور بیمار است. بیماری به نام سندروم کلانشهری در کشور وجود دارد و همه از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهرها مراجعه می‌کنند و با این روند در چندده‌‌سال آینده می‌بینیم که در کشور جمهوری اسلامی فقط ۳۱ مرکز استان مملو از جمعیت است و شهرهای کوچک و شهرهای میانی و روستاها خالی از سکنه است.

وی با بیان اینکه سازمان شهرداری‌ها با ایجاد نقش تعادل‌‌بخشی تلاش می‌کند با توجه بیشتر به شهرهای کوچک و روستاها و همچنین شهرهای میانی تعادلی در توزیع جمعیت ایجاد شود، تصریح کرد: در عین حالی که مساعدت‌های لازم در کلانشهرها را داریم، بسترسازی برای توسعه پایدار آنها ایجاد می‌‌کنیم اما توجه ویژه و خاصی به شهرهای کوچک و میانی نیز داریم تا بازی برد - بردی در این میان داشته باشیم تا با مهاجرت مواجه نشویم و سیل جمعیت از شهرهای میانی و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کلانشهرها سرازیر نشود. 

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور افزود: با ما ذلت حاشیه‌‌نشینی که در حال حاضر در کلانشهرها مواجه هستیم، روبرو نشویم. از همین‌‌رو باید توجه بیشترمان به شهرهای کوچک و شهرهای میانی باشد و به آنها کمک کنیم. خوشبختانه این اتفاق نیز صورت گرفته و در طول سال‌‌های اخیر شاهد این تعادل‌‌بخشی هستیم و می‌‌بینیم که مدیران به روستاها و شهرهای میانی توجه بیشتری دارند.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: در گذشته اعتباراتی برای توجه به شهرهای میانی در اختیار سازمان شهرداری‌ها قرار می‌‌گرفت که با توجه به پرداخت یارانه‌‌‌ها، این اعتبار از سازمان شهرداری‌ها گرفته شد و سازمان شهرداری‌ها ماند با یک جیب خالی اما خوشبختانه با پیگیری‌‌هایی که صورت گرفت و با همت نمایندگان مجلس، طرحی به مجلس ارائه شد که بر اساس آن اعتباراتی در اختیار سازمان شهرداری‌ها قرار بگیرد و ما می‌توانیم از این اعتبارات به شهرهای کوچک و شهرهای میانی کمک لازم را انجام دهیم.

وی درباره شهرهای بی‌‌شهردار ابراز داشت: ضوابط انتخاب شهردار در گذشته بسیار آسان بود و هر فردی به راحتی می‌‌توانست شهردار شود اما در سال‌‌های اخیر شرایط جدیدی برای انتخاب شهردار تعیین شد. ضوابط انتخاب شهردار سختگیرانه‌‌تر شد چراکه شهرداری پست بسیار مهمی است. به افرادی که به عنوان شهردار انتخاب می‌شوند یقیناً باید شرایط بهتر و نگاه جامع داشته باشند چراکه شهرداران نباید تک بعدی باشند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه برخی از شهرهایی که با تغییر و تحولات روبه‌رو بودند، از این شرایط آگاه نبوده و افرادی را معرفی کرده بودند که این شرایط را دارا نبودند، عنوان کرد: شهرهایی که شهردار ندارند، تعداد بسیار کمی هستند و از هزار و ۲۷۶ شهر تنها به تعداد انگشتان دست شهرهای بدون شهردار داریم که تا پایان سال و ابتدای سال بعد، وضعیت شهرداران این شهرها نیز مشخص خواهد شد.

جمالی‌نژاد درخصوص مشاغل مزاحم شهری نیز یادآور شد: در بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، مشاغل مزاحم شامل مشاغل بسیاری است از جمله مشاغل سیار، دستفروشان و... در هر شهر نیز ضوابط خاصی برای این افراد مشخص شده است. در تمام جهان نیز دستفروشان وجود داشته و تدابیر خاصی برای آنها اندیشیده شده است. در کشور ما نیز سند آسیب‌‌شناسی مشاغل مزاحم اعلام شده است. درخصوص دستفروشان نیز دستورالعملی در دست تهیه است که به محض تدوین اعلام خواهد شد. همانطور که می‌‌دانید نمی‌‌‌توان با دستفروشان برخورد سلبی داشت و باید برخورد ایجابی داشته باشیم. 

وی درباره بام‌‌‌فروشی نیز بیان کرد: ملاک توسعه شهرها برای ما طرح تفصیلی شهرداری‌‌ها است. اگرچه شهرداری‌‌ها با مشکلات و مسائل مالی مواجه هستند اما این موضوع دلبل بر بی‌‌توجهی به تخلفات نمی‌‌شود. هرگونه ساخت و ساز مغایر با مفاد پروانه تخلف است. البته بدانید که مولد این پدیده‌‌ها هزینه بالای مسکن است و این امر را در شهرهایی بیشتر می‌‌بینیم که نرخ مهاجرت در آنها بالاست. کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز با این موضوع برخورد می‌‌کند و تمام ابلاغ های اخیر وزارت کشور نیز درخصوص برخورد جدی با این تخلفات است.

معاون وزیر کشور درخصوص بحران آب در کشور نیز گفت: در سال‌های بسیار دور موضوع آب به صورت منطقه‌‌ای تصمیم‌‌گیری می‌شد در حالی که این موضوعات موضوعات ملی است. اگر گوشه‌‌ای از کشور در بحث بحران آب دچار خدشه شود، آسیب آن در تمام کشور مشاهده خواهد شد. به همین دلیل من اصفهانی با لهجه اصفهانی همانقدر که برای آب در اصفهان دغدغه دارم، برای آب در شهرکرد و یزد نیز دغدغه دارم.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه بسیاری از مدیران کشور به این موضوع ایمان دارند که بحث آب یکی از موضوعات جدی بسیار کشور است و در این خصوص بسیار خوب ورود کرده‌‌اند، اظهار داشت: البته در گذشته شهرداری‌ها این دغدغه را نداشتند اما امروز شاهد هستیم که در بسیاری از شهرداری‌‌ها آبیاری فضای سبز امروز دیگر به صورت غرقابی نیست و آبیاری‌‌های نوین جایگزین روش‌های قدیمی شده است. 

وی افزود: همچنین استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد. خوشبختانه این تغییر رویکرد و تغییر نگاه در حوزه مصارف آبی در شهرداری‌‌ها ایجاد شده است. در بسیاری از شهرهای کم‌‌آب و خشک تصفیه‌‌خانه‌‌های جدید برای استفاده از پساب‌ها ایجاد شده است. همچنین از فضای سبز افقی به فضای سبز عمودی و حجمی رفتیم. شهرداری‌ها موضوع کم‌‌آبی را درک کرده‌اند. همچنین حضور وزارت کشور در کارگروه سازگاری با کم‌‌آبی بسیار پر رنگ است و امیدوار هستیم در آینده حتی اگر دوره‌های پرآب نیز داشته شده باشیم از اصل قضیه دور نشویم.

معاون وزیر کشور درخصوص افزایش مهاجرت‌‌ها تصریح کرد: استان تهران بیشترین مهاجرت‌‌پذیری را در میان استان‌ها دارد و بیشترین مهاجرت معکوس را در استان خوزستان شاهد هستیم که به نظر من این نوع از مهاجرت بسیار ارزشمند است. متاسفانه هنوز نتوانستیم بحث مهاجرت را متوقف کنیم اما در بسیاری از موارد در استان‌ها روند کند شده است و تلاش ما براین است که به نحوی عمل کنیم که در درون استان‌ها مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز