خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علامه طباطبایی:

ساختار اقتصادی آموزش و پرورش نیازمند بازاندیشی است

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۴۰۴

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: طی چهل سال انقلاب آموزش و پرورش کارنامه درخشانی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افتتاحیه اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش با حضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، علی اللهیار ترکمن، معاون توسعه و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش، عادل آذر رییس دیوان محاسبات، مهدی نوید ادهم؛ دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، حسین سلیمی؛ رییس دانشگاه علامه طباطبایی صبح امروز در  دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

سلیمی (رییس دانشگاه علامه طباطبایی) در این برنامه ضمن خیر مقدم گفت: امیدوارم این همایش همچون دیگر همایش‌هایی که در دانشگاه علامه برای یافتن راه حل‌های مشکلات برگزار می‌شود موثر واقع شود.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر به خصوص پس از اوج گرفتن بحران‌های اقتصادی، پیوند بین حوزه اجرا و حوزه دولت را شاهد هستیم. امروز دولت از دانشگاه‌های سطح یک خواسته مشکلات را تشخیص و به دولت راه حل ارایه دهند. مواردی که دانشگاه‌ها به آن ورود کرده‌اند حوزه‌های پولی بانکی، فضای مجازی، اقتصادی و... هستند.

سلیمی افزود: در این زمینه جلسات بسیار سودمند بین استادان و مسئولان اجرایی فراهم و نتایج آن به دولت ارایه شده است. همچنین در این راستا معاون اول رییس جمهور گزارش و نتیجه کار دانشگاه‌ها را درباره مسائل اقتصادی بررسی کرد‌ه اند و این نتایج در مرحله اجرا هستند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: وقتی می‌گوییم نهاد دانشگاه، منظور تنها اساتید دانشگاه نیستند، استادان ما با نظریه پردازان و دانشمندان بیگانه نیستند، بلکه ممکن است خودشان نیز در حد همین اندیشمندان باشند و منظور من از همکاری، همکاری بین نهادهای دانشگاهی است، زیرا فرهیخته ترین افراد اگر در موضع اجرا قرار بگیرند باز هم بی‌نیاز از نهاد اندیشه ورز نخواهند بود. دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف دنبال پیدا کردن مسایل هستند و امیدوارم بتوانیم در  زمینه اقتصاد آموزش و پرورش نیز گام های موثری برداریم.

وی گفت: عملکرد آموزش و پرورش پس از انقلاب درخشان است و وقتی کار درخشان صورت می‌گیرد هر از گاهی نیازمند یک بازاندیشی خواهد بود.

سلیمی با بیان اینکه برای تغییر ساختار، آگاهی جمعی ضرورت دارد، گفت: این آگاهی جمعی چه در ساختار اجرا و چه در متخصصان دانشگاهی وجود دارد، از طرفی این آگاهی جمعی در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش نیز هست. ما به عنوان دانشگاه علامه طباطبایی به مساله یابی و راه‌حل‌های آن کمک خواهیم کرد.  

سلیمی با اشاره به موضوعاتی که در حوزه اقتصادی آموزش و پرورش حائز اهمیت است، گفت: فکر می‌کنیم در دو سه حوزه باید بازاندیشی جدی در حوزه آموزش صورت بگیرد.نکته اول نیاز به طراحی مالی و اقتصادی مجدد در درون آموزش  و پرورش است. امروز آموزش و پرورش یک سوم بودجه جاری کشور را به خودش اختصاص داده اما در درون دستگاه می‌بینیم برخی مدارس و حوزه‌ها به عنوان فقیرترین بخش‌ها هستند. چطور می‌توان این پارادوکس را حل کرد؟ فرمول بهره‌وری در آموزش و پرورش ما چیست؟ این مساله قطعا امروز قابل مطالعه است. ما حاضریم در کنار دیگر دانشگاه‌های وارد این پروسه شویم.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که آیا حجم بزرگی از خیرین آموزش و پرورش می‌توانند تغییر جهت پیدا کنند؟ آیا ما در آموزش و پرورش نیازمند ساختن دیوار‌هایی سیمانی و آهنی هستیم؟آیا نمی‌توان بخشی از کمک‌های خیرین را به ایجاد یک شبکه جدید در مدارس و تامین نیروی مدارس اختصاص داد؟

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: سومین نکته این است که آیا می‌شود بخش مهمی از بودجه دولت که خارج از بودجه رسمی مصوب مجلس است را به سمت آموزش و پرورش هدایت کرد؟ دو سوم بودجه دولت در قالب بودجه سالیانه به مجلس نمی‌‌آید اما آیا می‌توان از بخشی از این بودجه برای یک شبکه کارامد آموزشی در کنار حوزه صنعت استفاده کرد؟ به نظر می‌رسد در حال حاضر راه حل‌های عمیقی را می‌توان برای آموزش و پرورش پیدا کرد. قبل از اینکه این حوزه دچار بحران شود باید به بررسی عمیق ریشه‌های اقتصادی و مدیریتی آموزش و پرورش بپردازیم که نیازمند اندیشه خارج از حوزه و ساختار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز