خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشریح وضعیت دارویی کشور در سال ۹۸/خودکفایی در حوزه تجهیزات پزشکی کمرنگ است

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۲۶۸

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تامین دارو در کشور گفت: بنابر تمهیدات اندیشیده شده تا پایان سال ۹۸ دغدغه جدی برای تامین دارو نخواهیم نداشت.

کیانوش جهانپور (سخنگوی سازمان غذا و دارو) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص قاچاق دارو در کشور گفت: در بازار دارویی، ۲ تا ۵ درصد احتمال قاچاق وجود دارد که در برخی گروه‌های دارویی کمتر و در برخی دیگر بیشتر است و از آنجایی که قاچاق، بازاری غیررسمی محسوب می‌شود، آمار خاصی از قاچاق گروه‌ها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: قاچاق بودن یک دارو به طور مشخص از مسیر کنترل شناسه اصالت دارو قابل تشخیص است و می‌توان اصالت یا قاچاق بودن آن را شناسایی کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تهیه داروی بیماران سرطانی بیان کرد: مشکلی در تامین داروی بیماران سرطانی ثبت‌شده در دارونامه رسمی کشور نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دارویی خارج از دارونامه رسمی باشد به هرعلتی توسط پزشکی تجویز شده باشد، در صورت وجود تولید داخلی آن دارو طبیعتا پاسخ به این مطالبه در هیچ نظام سلامتی وجود ندارد و قاعدتا کمبود محسوب نمی‌شود. دارویی که در دارونامه رسمی کشور وجود ندارد، اساسا بحثی در زمینه کمبود آن مطرح نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درخصوص واردات دارو تصریح کرد: داروهای جدیدی در حوزه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به کشور وارد می‌شود که هنوز نمونه‌های مشابه داخلی آن وجود ندارد.

جهانپور در خصوص مطالبات شرکت‌های دارویی گفت: وضعیت مطالبات شرکت‌های دارویی از سال گذشته، بسیار بهتر شده و این روند تا اوایل سال ۹۸ ادامه دارد تا در سال آینده به نقطه بهینه‌ای‌ در این حوزه برسیم.

وی درباره وضعیت تامین دارو در کشور گفت: بنابر تمهیدات اندیشیده شده تا پایان سال ۹۸ و با توجه به اقدامات و تدارکات درنظر گرفته شده در حوزه سلامت و تهیه مواد اولیه به نظر می‌آید حداقل تا پایان سال ۹۸ دغدغه جدی برای تامین دارو نخواهیم نداشت.

جهانپور همچنین افزود: در حوزه تامین داروهای بیماران خاص نیز مشکلی وجود ندارد و بخشی از داروهای این بیماران تولید داخل است.

وی در خصوص قاچاق تجهیزات پزشکی در کشور بیان کرد: در هر حوزه‌ای قاچاق وجود دارد، اما کمترین قاچاق را در حوزه کالاهای سلامت و دارو داریم.

جهانپور با اشاره به صادرات و واردات تجهیزات پزشکی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ میلیون دلار صادرات تجهیزات پزشکی داریم و از طرفی ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی وارداتی است و بقیه تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود. خودکفایی که در حوزه دارو داریم، در حوزه تجهیزات پزشکی کمرنگ است.

وی تصریح کرد: اگر تجهیزات پزشکی حداکثر کیفیت و استانداردهای بین المللی را دارا نباشند به هیچ وجه مجوز تولید و ورود به بازار را نخواهند یافت، زیرا موضوع دارو و تجهیزات پزشکی با دیگر کالاهای تجاری متفاوت است و قطعا اگر ضوابط سازمان غذا و دارو را نداشته باشند، اجازه تولید نیز ندارند. در کشور هیچ مشکلی در استفاده از تجهیزات پزشکی داخلی وجود نداشته و ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز