خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و هلال احمر

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۲۴۶

به منظور جذب دهیاران و اعضای شوراهای روستا به عنوان نیروی داوطلب جمعیت هلال احمر، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر امضا شد.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌نژاد در تفاهم‌‌‌نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، ۲۵ درصد از جمعیت کل کشور در روستاها ساکن هستند و در حال حاضر بر اساس قوانین جاری از طریق راه‌اندازی ۳۷ هزار و ۴۸ دهیاری اداره می‌شوند که بهره‌گیری از توان و ظرفیت جوامع محلی، کمک موثری در مدیریت بحران در مناطق روستایی می‌کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که پراکندگی نقاط روستایی و جمعیت اندک آنها و همچنین قرار گرفتن کشور ایران در پهنه پر خطر زلزله و سایر بلایای طبیعی و عدم امکان استقرار واحدهای امدادی در کل پهنه کشور، امدادرسانی به روستاها را در مواقع بروز بحران با دشواری‌هایی روبه‌‌‌رو می‌سازد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به عنوان مرجع و متولی هدایت، راهبری و آموزش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اقدامات متعددی را برای تسهیل اجرای وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام داده است که مساعدت‌های مالی، واگذاری ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز، آموزش منابع انسانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها و انعقاد تفاهم‌‌نامه با دستگاه‌‌های اجرایی از آن جمله هستند.

جمالی‌نژاد افزود: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت دهیاری‌ها و مشارکت دستگاه‌های مسئول در روستاها، این سازمان تاکنون اقدام به انعقاد ۲۷ تفاهم‌‌نامه‌های همکاری مشترک با نهادها و دستگاه‌های اجرایی کرده است که به منظور ارتقا سطح ایمنی در روستاها دو تفاهم‌نامه در سال‌های پیشین با سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر منعقد و اجرایی کرده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اضافه کرد: در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌ مدیریت‌های محلی در مواقع عادی و وقوع بحران و به منظور توسعه مشارکت‌های محلی در ایجاد شبکه‌های اجتماعی به منظور تحقق وظایف مربوط به مدیریت بحران دهیاری‌ها منعقد می شود.

جمالی‌‌نژاد ادامه داد: به موجب این تفاهم‌نامه،‌ برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جهت توسعه مهارت‌ها، آموزش و توانمندی روستاییان به منظور افزایش مشارکت‌های محلی و بهبود فعالیت‌های اجتماعی در راستای حمایت از اقشار آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر جامعه روستایی در حوادث با بهره‌گیری از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی روستا در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه انجام خواهد شد.

وی افزود: مهمترین رویکرد این تفاهم‌‌نامه جذب دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا به عنوان نیروی داوطلب در جمعیت هلال احمر و ارایه آموزش‌های عمومی‌، تخصصی و امداد و نجات به آنها برای ارتقای سطح آمادگی جامعه روستایی جهت آمادگی و مقابله با بلایا و حوادث است.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: بیشک همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط و ایجاد تعامل و مشارکت موثر بین سطوح ملی و محلی می‌تواند در کاهش اثرات بلایای طبیعی و تسریع در امدادرسانی به مناطق حادثه دیده کمک شایانی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز