خبرگزاری کار ایران

خدایی خبر داد:

رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود/امکان انتخاب ۱۰۰ رشته محل

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۹۱۲

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام رشته‌های پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی از امروز ۱۷ بهمن خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش در نشست خبری در خصوص رشته‌هایی که در سال ۱۳۹۸ پذیرش آنها صرفا با سوابق تحصیلی ( بدون آزمون) انجام می پذیرد، گفت: با توجه به قانون مصوب و مصوبات سنجش و پذیرش دانشجو در دو بخش مستقل داوطلبان پذیرش خواهند شد؛ بخش اول پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و در بخش دوم تلفیقی از سوابق تحصیلی و با آزمون است.

وی ادامه داد: امروز تا آخر شب لیست رشته‌های که صرفا سوابق تحصیلی هستند را عنوان می‌کنیم که حدود ۲۸۱ عنوان رشته به صورت کلی و حدود ۵۵۰ هزار ظرفیت رشته محل‌هایی هستند که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌کند، البته رشته های دانشگاه آزاد در این لیست وجود ندارد.

خدایی اضافه داد: فرایند پذیرش به این صورت است که وقتی رشته ها اعلام شد داوطلبان آن را مشاهده و بر اساس علاقه مندی های خود انتخاب می‌کنند.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: تصمیم گرفتیم از ۱۷ بهمن این رشته‌ها را اعلام کنیم زیرا از ۲۴ بهمن ثبت نام کنکور سراسری آغاز می‌شود لذا این رشته‌ها را زودتر اعلام می‌کنیم که اگر داوطلبی می‌خواهد از طریق سوابق تحصیلی اقدام کند دیگر برای شرکت در آزمون سراسری ضرورتی نداشته باشد.

خدایی ادامه داد: فرایند پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی به این صورت است که داوطلب ابتدا رشته‌ها را ملاحظه می‌کند و از ۲۰ اسفند ماه می‌تواند به سایت سنجش مراجعه نماید و علاقه‌مندی خودش را برای رشته‌های صرفا با سوابق تحصیلی و برای پذیرش در مهرماه در سایت ما اعلام کند همچنین داوطلب می‌تواند تا ۱۰۰ رشته محل را انتخاب کند.

وی ادامه داد: داوطلبان تا ۶ شهریور ماه وقت دارند که رشته ها و محل های مورد علاقه‌شان را اعلام کنند تا ما برای دانشگاه‌ها بفرستیم. دانشگاه‌‌ها از ۶ شهریور ماه شروع به پردازش درخواست‌ها می‌کنند و در آن بازه زمانی که ما اعلام کردیم دانشگاه با دانشجوها تماس می گیرد تا اگر داوطلبان می‌خواهند اقدام به ثبت نام کنند. لذا یک بازه زمانی خوبی داریم تا داوطلبان بتوانند طبق مهلت ثبت نام اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش گفت: آزمون سراسری از ۲۴ بهمن آغاز و تا ۲ اسفند ماه ادامه خواهد داشت‌ زمان برگزاری آزمون سراسری نیز ۱۳ و ۱۴ تیر ماه خواهد بود. ما دو سری سوال برای داوطلبان نظام جدید و قدیم طراحی خواهیم کرد و طبیعتاً نمرات تراز خواهند شد و ظرفیت جداگانه برای نظام جدید و قدیم نداریم.

وی ادامه داد: ممکن است رشته‌های برخی از دانشگاه‌ها در اطلاعیه امشب جا مانده باشد این رشته‌ها به مرور به فرایند انتخاب رشته اضافه می‌شوند. لازم نیست داوطلبان در این مرحله انتخاب رشته مبلغی پرداخت کنند، زمانی که دانشگاه‌ها با پذیرش دانشجویان موافق کردند هزینه به دانشگاه ها پرداخت خواهد شد.

او گفت: در روزهای آینده دستورالعمل خاصی برای پذیرش دانشجو از سوی سازمان سنجش به دانشگاه ارسال خواهیم کرد‌.

وی درباره اینکه دانش آموزان سال آخر امسال می‌توانند رشته‌های بدون آزمون را انتخاب کنند؟ گفت: دانش‌آموزانی که خرداد ماه دیپلم می‌گیرند تا شهریور فرصت دارند تا رشته های بدون آزمون را انتخاب کنند.

وی در توضیح بیشتر نحوه پذیرش در رشته‌های بدون آزمون گفت: این رشته‌ها شامل رشته‌های پرمتقاضی دانشگاها نمی‌شود و انتظار داریم از سال آینده در پذیرش رشته‌های بدون آزمون روند با ثبات‌تری را طی کنیم. پیش‌بینی می‌شود عمده ثبت نام‌ها بعد از مرداد ماه یعنی بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور باشد زیرا اکنون بیشتر پشت کنکوری ها در پذیرش رشته‌های بدون آزمون ثبت نام خواهند کرد.

او افزود: ۲۰ درصد از ظرفیت روزانه و ۵۰ درصد از ظرفیت نوبت دوم و اکثر رشته‌های شهریه پرداز دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته بدون آزمون کنکور سراسری آمده است. انتظار کاهش شدید در ثبت نام کنکور را نداریم چرا که رشته‌های بدون آزمون به عنوان یک آپشن اضافه است به همین دلیل ارزیابی‌مان این است که داوطلبان شانس خود را در دو گروه با آزمون و بدون آزمون بیازمایند.

او گفت: ۱۵ درصد ظرفیت همه زیرنظام‌های آموزشی متعلق به رشته‌ها باآزمون است. همچنین نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها بر عهده سازمان سنجش است و سازمان سنجش حتما حافظ حقوق داوطلبان در پذیرش رشته‌های بدون آزمون خواهد بود.

خدایی بیان کرد: با توجه به روند حذف تدریجی کنکور پیش بینی می‌شود ظرفیت رشته‌های بدون آزمون در سال‌های آینده افزایش یابد. همه قوانین و سهمیه کنکور در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود.

وی درباره زمان حدف کنکور گفت: تا زمانی که جایگزین مناسبی برای حذف کنکور اعلام نشود نمی توان کنکور را حذف کرد.

رییس سازمان سنجش درباره پذیرش در رشته‌های پزشکی گفت: مدل‌های مختلفی در این زمینه در کشور مطرح می‌شود، ولی هنوز هیچ جمع بندی در این زمینه انجام نشده است. متقاضیان کنکور باید بدانند که رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی می‌توانند کشور را اداره کنند. رشته‌های پزشکی آنقدر نقش تعیین کننده در کشور ندارند.

او افزود: متاسفانه با وجود اینکه ظرفیت رشته های پزشکی از دولتی و غیردولتی تنها ۹ هزار نفر است، ۶۵۷ هزارنفر متقاضی این رشته‌ها در سال گذشته بودند.

وی درباره کنکور دکتری نیمه مترکز گفت: آزمون دکتری نیمه متمرکز در روز جمعه سوم اسفندماه ۹۷ برگزار خواهد شد. امسال برخلاف سال گدشته که ۲۲۳ هزار داوطلب شرکت کننده داشت، ۱۹۵ هزار نفر در این آزمون ثبت نام کردند که ۵۷ درصد مرد و ۴۳ درصد خانم ها هستند. هفته آخر فروردین ماه سال ۹۸ نتایج اولیه اعلام خواهد شد و در اوایل اردیبهشت ۹۸ انتخاب رشته صورت خواهد گرفت. همچنین در اوایل خرداد داوطلبان برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می شوند. ظرفیت دکتری حدود ۲۲ هزار نفر در دانشگاه دولتی و آزاد است.

خدایی درباره آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ گفت: امکان ثبت نام دوباره در این ازمون از ۲۸ بهمن آغاز می شود و تا دوم اسفند ادامه دارد. این آزمون در روزهای ۵، ۶ اردیبهشت برگزار می‌شود.

رییس سازمان سنجش در پایان تاکید کرد: تکمیل ظرفیت در رشته‌های باآزمون دوره‌های مختلف تحصیلی ممنوع شده است و تکمیل ظرفیت در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها در جریان است به این صورت که پذیرش در دو دوره مهر و بهمن هر سال انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز