خبرگزاری کار ایران

با میزبانی هتل هما؛

نشست تجاری مدیران کلینیک‌های پوست، مو و زیبایی با کارگزاران تجاری برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۴۷۵

نشست تجاری مدیران کلینیک‌های پوست، مو و زیبایی با کارگزان تجاری برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تجاری مدیران کلینیک‌های پوست، مو و زیبایی با کارگزاران تجاری روز گذشته با حضور انجمن‌های مختلف مانند انجمن پوست و مو و انجمن جراحان پلاستیک، انجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی و انجمن دفاتر خدمات مسافرت‌هوایی و جهانگردی ایران، مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، مرکز توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی و همچنین شرکت‌های مختلف برگزار شد.

مجید زنگویی دبیر نشست کارگزان تجاری ابتدای این نشست گفت: انجمن بین‌المللی کارگزاران تجاری سال ۹۵ فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و برنامه‌هایی را برای معرفی خدمات کارگزاران تجاری به فعالان صنعتی و اقتصادی برگزار کرده و قرار شد رویدادهایی برای دستگاه‌های تخصصی برگزار شود تا دستگاه‌های مختلف متناسب با نیازهای‌شان با کارگزاران تجاری آشنا شوند.

وی ادامه داد: ایجاد بزرگترین شبکه تبادلات اقتصادی و تجاری در خاورمیانه، ایجاد بزرگترین بانک اطلاعات کارگزاران تجاری و... از چشم‌اندازهای این مجموعه است که امیدواریم در چشم‌انداز ۵ ساله‌ای که تعریف کردیم به این موضوعات دست پیدا کنیم. همچنین معرفی کارگزاران موفق کسب و کار در بخش‌های ملی و بین‌المللی به فعالان صنعتی، اقتصادی و خدماتی از اهداف انجمن است و بنابراین سعی می‌کنیم طی تعاملاتی که در این دوره نشست‌ها ایجاد می‌کنیم فرصت آشنایی مجموعه اقتصادی خدماتی را با مجموعه کارگزاران تجاری فراهم کنیم. توسعه اقتصادی بنگاه‌های صنعتی، خدماتی و اقتصادی کشورها از اهداف این انجمن است که در حقیقت مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر نشست کارگزان تجاری خاطرنشان کرد: توسعه توسعه تعاملات بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی در عرصه‌‌های بین‌المللی از موضوعات قابل توجه است که این امر برای همه کشورها حائز اهمیت است و برای جمهوری اسلامی ایران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است همچنین ایجاد و گسترش شبکه اطلاعاتی کارگزاران تجاری با هدف توسعه اقتصادی فی‌مابین کشورها و معرفی ظرفیت‌های تخصصی کارگزاران تخصصی به‌عنوان بازیگران کلیدی توسعه کسب و کار از دیگر برنامه‌های ما است. برگزاری رویدادهای b۲b نیز از خدمات انجمن است که به بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی و کارگزاران تجاری ارائه می‌دهد. همچنین برنامه‌ریزی دوره‌‌های آموزشی تخصصی از دیگر برنامه‌های انجمن است.

زنگویی خاطرنشان کرد: در تمام نشست‌ها ما تلاش می‌کنیم اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط را به صورت جدی درگیر این موضوع کنیم امروز نیز رویداد b۲b  خدمات کلنیک‌های زیبایی پوست مو با کارگزاران تجاری برگزار می‌شود. ما به طور حتم ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه داریم و لازم است این ظرفیت‌ها را به نحو عالی در سطح کشورهای منطقه و بین‌المللی معرفی شوند.

فرهاد هنجنی رئیس انجمن متخصصان پوست کشور در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: ما همیشه قصد داشتیم به‌عنوان انجمن متخصصان پوست کشور به صورت حرفه‌ای وارد مقوله زیبایی شویم و دوست داشتیم متخصصان در کلینیک‌هایی که معتبر هستند فعالیت کنند و این کلنیک‌های معتبر را به گروه مخاطبان معرفی کنیم از همین رو در این همایش نیز حضور پیدا کردیم.

 وی ادامه داد: انجمن متخصصان پوست کشور در حدود  ۱۳۰۰ عضو دارد که در این حوزه فعالیت می‌کنند تعدادی از این افراد در مراکز آموزشی و با گروه‌های آموزشی خدمت می‌کنند که بسیار ارزشمند هستند و علاوه بر این ۱۲ گروه آموزشی مطب‌های بسیار معتبری درباره زیبایی نیز وجود دارد همچنین کلینیک‌های تخصصی پوست و مو وجود دارد که از سال ۱۳۹۴ به همت وزارتخانه توانستیم این کلینیک‌ها را ساماندهی کنیم متاسفانه تعداد کلینیک های زیبایی بسیار زیاد شده و حضور ما در این همایش بیشتر از این بابت است که نشان دهیم چه کلینیک‌هایی که از نظر انجمن معتبر هستند و امیدواریم این کلینیک‌های معتبر بتوانند با طرفین کارگزاران در این همایش نیز ارتباط برقرار کرده و در آینده بتوانند با آنها همکاری کنند.

 رئیس انجمن متخصصان پوست کشور تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ مسئول فنی تمام کلینیک‌های تخصصی پوست و مو باید متخصص پوست و مو باشد و ما بر این باوریم که باید این اقدام حتماً صورت گیرد و ما حتی بر این باوریم که موسس کلینیک هم باید متخصص پوست و مو باشد خوشبختانه در بسیاری از شهرها این اقدام صورت گرفته و همکاران دور هم جمع شده و کلینیک‌های تخصصی پوست و مو را راه‌اندازی کردند.

استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان زخم‌های مزمن

هنجنی خاطرنشان کرد: مادر انجمن پوست و زیبایی در حیطه کارهای زیبایی،‌ کار لیزر درمانی، کاشت مو، جراحی های پوست افراد بسیار توانمندی را داریم و می‌توانیم با کارگزاران در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهیم اما باید بدانیم که در اینجا فقط مسئله زیبایی مطرح نیست بلکه ما بیماران زیادی داریم که از کشورهای مختلف به اینجا می‌آیند و دارای بیماری های نظیر پیسی و سالک هستند و خوشبختانه ما کشور توانمندی هستیم و می‌توانیم خدمات فراوانی را به آنها ارائه کنیم و معتقدم باید از این پتانسیل نیز استفاده شود.

 وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که ما انجام داده‌ایم این است که وارده آزمایش‌های سلول‌های بنیادی نیز شده و دو مرکز تحقیقاتی در این‌خصوص فعالیت‌های بسیاری انجام دادند، تصریح کرد: این دو مرکز توانستند از سلول‌های بنیادی برای درمان زخم‌های مزمن استفاده کنند.

وجود ۱۴ تا ۱۶ میلیون توریسم سلامت در دنیا

 رئیس انجمن متخصصان پوست کشور تاکید کرد: پتانسیل انجمن پوست بسیار بالاست و ما آمادگی این را داریم که خدمات مناسب را به کشورهای دیگر نیز ارائه دهیم و تمایل داریم به‌صورت حرفه‌ای وارد بحث شده و با کارگزارانی کار کنیم که به‌صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند و با دلالان طرف نباشیم و امیدواریم با برگزاری بیشتر این نشست‌ها بتوانیم از کارگزارانی استفاده کنیم که به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند. انجمن پوست می‌تواند به‌صورت یک پل عمل کنند و توانمندی‌های متخصصین این حوزه را به کارگزاران معرفی کند.

در ادامه این نشست چنگیز گورسل رایزن ارشد بازرگانی سفارت ترکیه با اشاره به صنعت توریسم سلامت ترکیه گفت: رشد صادرات خدمات هر دهه از سال ۱۹۸۰ نسبت به رشد صادرات کالا و محصول بیشتر است. میزان رشدی که صادرات خدمات سال ۲۰۱۷ داشته بسیار سریع‌تر بوده نسبت به میزان رشد صادرات کالا و محصول. از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ چیزی در حدود ۲۶ درصد صنعت خدمات رشد در ترکیه رشد داشته در واقع این همان دهه است که ترکیه به سمت تجارت آزاد قدم برداشته است.

وی با اشاره به کشورهایی که در حوزه صادرات خدمات فعالیت می‌کنند و مقام برتر را دارند، گفت: آمریکا با اختلاف فاحشی در رتبه اول صادرات خدمات در جهان قرار دارد و ترکیه با چهل و چهار میلیارد در رده بیست و نهم قرار دارد. وقتی ما نسبت گروه‌ها و حوزه‌های صادرات خدمات را بررسی می‌کنیم می‌بینیم بخش توریسم رشد بسیار قابل توجهی داشته و در ترکیه نیز به همین صورت بوده است. آنچه در حوزه صنعت توریسم سلامت اهمیت دارد این است که شخص یا بیمار برای مداوا یا برای بهبود و سپری کردن دوره نقاهت به خارج از کشور اقامتش می‌رود .توریسم سلامت در کشور ترکیه شامل سه بخش توریسم پزشکی، توریسیم تندرستی و توریسیم سالمندان است.

رایزن ارشد بازرگانی سفارت ترکیه ادامه داد: در دنیا حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیون نفر به‌طور مرتب در کشورهای مختلف در رفت و آمد توریسیم پزشکی هستند و در حدود ۷۲ میلیارد دلاری گردش مالی این سفرهاست و گزارش مالی برای هر بیمار بین ۳۸۰۰ تا ۶ هزار دلار است و حدود ۱۲۵ درصد رشد می‌تواند داشته باشد. سال ۲۰۱۷ میزان افرادی که به‌صورت رسمی و غیررسمی به ترکیه سفر کرده‌اند در حدود ۷۲۰ هزار نفر هستند و بیشترین بیمارانی که به ترکیه آمده‌اند از کشورهای عراق، آذربایجان، لیبی، گرجستان و ترکمنستان هستند. آن چیزی که در حال حاضر در ترکیه گسترش پیدا کرده در بخش توریسیم سلامت پیوند‌های کبد و کلیه است.

گورسل با بیان اینکه تخمین زده می‌شود سال ۲۰۲۲ بیشترین سهم توریسم سلامت مربوط به بیماران ترمیمی و و بیمارانی که برای آب‌درمانی سفر می‌کنند و این رقم چیزی در حدود ۹۱۹ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۱۲ دولت ترکیه حوزه‌های خدماتی را تحت حمایت خود قرار داده و از آنها پشتیبانی می‌کند در واقع کسانی که در بخش صنعت سلامت و فیلم‌ها و سریال‌ها در ترکیه فعالیت می‌کنند از طرف دولت حمایت می‌شوند و در حقیقت آنچه باعث شده صنعت سلامت در ترکیه مقداری پیشرفت و رشد خوبی داشته باشد به‌دلیل صنعت فیلم‌سازی و سریال ترکیه است چراکه این فیلم‌ها و سریال‌ها در کشورهای مختلف پخش می‌شوند و باعث می‌شوند مردم توجه بیشتری به ترکیه داشته باشند و بیماران بیشتری به ترکیه وارد شوند.

شرکت‌های ایرانی در حوزه مارکتینگ عقب هستند

در ادامه این همایش جواد رمضانی مدیرعامل شرکت پرکت با اشاره به تاسیس این شرکت در سال ۸۴ گفت: در اوایل سعی ما بر این بود که برای شرکت‌های داخلی خدمات ثبتی ارائه دهیم اما در ادامه اتاق فکر مجموعه باتوجه به دغدغه‌های شرکت‌های خارجی برای فعالیت در ایران تلاش کرد خدماتی را به این شرکت‌ها ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در بحث مارکتینگ شرکت‌های خارجی پیشرفت خوبی داشتند، خاطرنشان کرد: متاسفانه شرکت‌های ایرانی باتوجه به اینکه یک‌شبه به فکر تاسیس افتاده‌اند بدون مشاوره شروع به فعالیت کردند از همین‌رو می‌بینیم که شرکت‌های خارجی در بحث مارکتینگ پیشرفت‌های خوبی داشتند اما شرکت‌های ایرانی با پیچیدگی‌هایی که در برندها‌ی خود ثبت کردند نتوانستند از شرکت‌های خارجی عبور کنند. ما در مجموعه پرکت این آمادگی را داریم تا به کسانی که در صنعت آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند مشاوره‌های تخصصی برای رشد و پیشرفت آنها در زمینه مارکتینگ ارائه دهد.

برندی دارای ارزش است که به عهد خود وفا کند

مهریزدان مدیرعامل شرکت امپریال در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: شرکت‌های پوست و زیبایی می‌توانند با کمک گرفتن از شرکت امپریال برند مسیر رشد را طی کنند. امروز این واقعیت مسلم وجود دارد که ما برای حضور در ذهن و قلب مخاطبان نیاز به یک برندی داریم که به وعده‌های خود وفا کند و همچنین این برند این ارزش را در ذهن مخاطبان داشته باشد که مخاطبان جایگزینی برای آن انتخاب نکنند.

وی ادامه داد: برندها دارای یک‌سری وجوه تمایز هستند و یک‌سری وجوه تشابه. برندی می‌تواند موفق باشد که وجوه متمایز آن بیشتر باشد. وقتی برندی از نظر مخاطب هیچ تفاوتی با دیگر برندها نداشته باشد به معنی این است که یا از بورس رقابت جدا می‌ماند یا اگر هم جا نماند مجبور است با قیمت‌های نازل‌تری کار کند. امروز برندینگ دیجیتال یک امر مسلم و لازم برای هر کسب و کاری است. یک برند هر چقدر هم که خوب باشد اما نتواند خود را به مردم عرضه کند هیچ فایده‌ای برایش ندارد. امروز کسب و کارها هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه شریان اصلی کسب و کارشان را با مارکتینگ و بازاربی تنظیم کنید.

مدیرعامل شرکت امپریال خاطرنشان کرد: امروز مردم یک برند را به صرف استفاده انتخاب نمی‌کنند بلکه آن را انتخاب می‌کنند که یک مشکل از مشکلات زندگی‌شان کم شود و یک ارزش به ارزش‌های زندگی‌شان اضافه شود.

وجود بیش از ۸۴۰۰ گونه ارزشمند گیاهی در کشور

سپس جعفر میرفخرایی دبیر انجمن تولید‌کنندگان دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی گفت: کشورهای ایران دارای تنوع اقلیمی بسیار گسترده است و بیش از ۸۴۰۰ گونه گیاهی بسیار ارزشمند در کشور ما وجود دارد. گیاهان دارویی یک ثروت ملی خدادادی و با ارزش افزوده به حساب می‌آید. بازار مصرف گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی حاصل از آن در صنایع مختلف غذایی و دارویی اعم از داروهای انسانی، داروهای دامپزشکی، صنایع آرایشی و بهداشتی، سموم ارگانیک، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌دهنده‌های طبیعی است.

وی ادامه داد: مصرف گیاهان دارویی در این صنایع به صورت عرضه مستقیم گیاهان، انواع عصاره‌ها، انواع روغن‌ها و انواع اسانس است. ارزش کل بازار داوری جهان در ۲۵ سال گذشته به طور چشم‌گیری رو به فزونی بوده طوری‌که از ۲۰۰ هزار میلیارد در سال ۱۹۹۰ به ۹۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. در کشور ایران تولید گیاهان دارویی انسانی از گذشته رایج بوده اما با توجه به خلاء موجود در کنترل داروها اداره داروهای گیاهی در وزارت‌بهداشت سال ۱۳۶۰ تاسیس و مجوزهایی صادر کرد.

دبیر انجمن تولید کنندگان دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی تصریح کرد: کاربرد داروهای گیاهی از دیرباز در صنایع آرایشی و بهداشتی رایج بوده است.

همه ما در بخش‌خصوصی به‌صورت منفرد کار می‌کنیم

در ادامه پرویز افشار رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشور‌های اسلامی با بیان اینکه پزشکان اطلاعی از تجارت ندارند، گفت: یک تاجر می‌داند چگونه یک بیمار را به یک مرکز درمانی جذب کند سهم کشور ما براساس پیشنیه تاریخی‌اش در طب، موقعیت جغرافیایی و پزشکان ویژه‌ای که دارد باید از توریسم سلامت سهم ویژه‌ای داشته باشد اما وقتی کمی در مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی پیش رفتیم دیدیم که حضور پزشکان وزارت بهداشت کشورها کمکی نمی‌کند و افرادی نیز هستند که تجارت را می‌شناسند و باید آنها هم پای کار بیایند و از همین‌رو این انجمن ورکری شکل گرفت تا افراد واسطه‌ای که دستی در آتش دارند اما دانش فنی لازم را برای هدایت بیماران به مرکز درمانی ندارند و غیر از انتفاع خودشان هدف دیگری ندارند از این صحنه کنار روند و افراد کارامد کنار ما باشند.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: همایش بعدی این مرکز در تیرماه سال آتی خواهد بود که باز هم اطمینان داریم در سال آینده افراد موثری را از کشورهای مختلف دنیا کنار خودمان خواهیم داشت. کشورهای همسایه علی‌رغم اینکه تجارب‌شان در سلامت تجارب تازه‌تر از ما است اما به خوبی از فرصت‌هایشان استفاده کرده‌اند. قبل از اسلام دانش سلامت جندی‌شاپور بسیار سرآمد و افراد بسیاری برای دریافت خدمات اینجا می‌آمدند. بعد از اسلام هم دانشمندان سرآمدی داشتیم که تا همین صد سال اخیر کتاب‌های‌شان در دانشکده‌های معروف دنیا تدریس می‌شده است.

رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با بیان اینکه این فرصت مغتنم را نباید نادیده گرفت، تصریح کرد: باید دست به دست هم داد و دوباره صنعت توریسم پزشکی را در ایران زنده کنیم. البته این موضوع نیازمند یک‌سری الزامات است. بخشی از آن به حکومت و دولت باز می‌گردد و بخشی از آن مربوط به ما که در بخش‌خصوصی فعالیت می‌کنیم، می‌شود. همه ما در بخش‌خصوصی به‌صورت منفرد کار می‌کنیم.

افشار با اشاره به‌حضورش در بیمارستان ایرانیان دبی گفت: بیمارانی از اقصی نقاط دنیا به بیمارستان ایرانیان دبی مراجعه می‌کردند در طول یک‌سال ۹ هزار بیمار از نیجریه به این بیمارستان آمدند. این افراد بسته جامع خدمت برای زیبایی می‌خواستند یعنی دنبال یک بسته‌ای بودند که همه خدمات را به‌صورت جامع به آنها ارائه دهد تا زمانی که برای دریافت این خدمات مراجعه می‌کنند سرگردان نشوند. برداشت من نیز این است که اگر فردی برای دریافت خدمات سلامت به کشور ما می‌آید باید این خدمات یک‌جا به او ارائه شود و حداقل در هر کلانشهر یکی از این مراکز را که خدمات جامع به بیماران ارائه می‌دهد را داشته باشیم. این امر نیز مستلزم این است که افرادی که در زمینه خدمات زیبایی و سلامت کار می‌کنند انفرادی به موضوع نگاه نکنند.

وی تصریح کرد: ما در کشورمان جراحان پلاستیک بسیار درجه یک و کم‌نظیری داریم که جراحی‌های پلاستیکی روی بیمارانی که ناهنجاری‌های جنینی دارند انجام می‌دهند و هیچ جایی از منطقه مانند این جراحان وجود ندارند. یکی از موضوعات دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که از گیاهان دارویی در بخش زیبایی و سلامت استفاده بیشتری داشته باشیم. آینده خدمات توریسم سلامت یک‌جانبه و در حقیقت اعزام مادام‌العمر بیمار از کشورهای دیگر نیست و باید بدانیم که در حد ارائه خدمات اولیه اقداماتی را در کشورهای هدف انجام دهیم و سپس برای ارائه خدمات پیشرفته آنها را به کشور خودمان اعزام کنیم.

آمادگی شهرداری منطقه ۹ برای کمک به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

علی مفاخریان شهردار منطقه ۹ تهران در ادامه این برنامه گفت: ویژگی منطقه ۹ از جهت دارا بودن پایانه غرب مسافرتی و فرودگاه مهرآباد یک ویژگی منحصر به فردی است و این ویژگی می‌تواند محلی باشد برای سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه گردشگری و سلامت.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری جاذبه‌های متعددی در شهر تهران وجود دارد، گفت: ما آماده‌ایم تا نسبت به ایجاد یک بستر سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های جامع سلامت محور در منطقه اقدام کنیم با توجه به پتانسیل‌هایی که در منطقه ۹ وجود دارد زمینه‌های رشدو و ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم است در منطقه ۹ با توجه به پتانسیل‌هایی که در این منطقه وجود دارد زمینه‌های رشد ارزش افزوده در این منطقه فراهم است براساس گزارشات اقتصادی که سال ۹۷ منتشر شده منطقه ۹ بالاترین نرخ ارزش افزوده در حوزه سرمایه‌گذاری مسکن را به خود اختصاص داده از همین‌رو ما آمادگی داریم در این زمینه نسبت به جذب سرمایه‌گذار در حوزه کارگزاران سلامت و ایجاد هتل بیمارستان در منطقه ۹ با زمینی که در این زمینه اختصاص پیدا کرده یک پروژه مشارکتی با همت کارگزارانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری هستند یک مبادله سرمایه‌گذاری در ایجاد فعالیت‌های سلامت محور در حوزه هتل بیمارستان و مرکز اقامتی داشته باشیم.

شهردار منطقه ۹ خطرنشان کرد: ما آمادگی کامل را داریم که اولین مرکز تشخیص پیشگیری و درمان سرطان را بتوانیم در منطقه ۹ تهیه کنیم که به طور طبیعی با موضوعات مرتبط با عوارض ناشی از بهبود فعالیت‌های درمانی در حوزه سرطان می‌تواند به مجموعه درمانگرها کمک کند هم‌چنین ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه های سلامت گردشگری، تندرستی گردشگری و آب درمانی و ایجاد فضای آزاد در این زمینه می‌توانیم محیط راحتی را نسبت به سایر نقاط شهر تهران فراهم کنیم. تهران می‌تواند پایتخت گردشگری سلامت در میان کشورهای اسلامی مطرح باشد و اعلام آمادگی می‌کنیم تا با اشتراک در به وجود آمدن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری که در منطقه وجود دارد زمینه‌های رقابت و ایجاد پذیرش اقدامات مختلف را بین فضاهای مختلف مختلف گردشگری کشورهای اسلامی فراهم کنیم.

آمادگی ۱۶۰ بیمارستان برای ارائه خدمات به گردشگران سلامت

سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت‌بهداشت در ادامه این همایش خاطرنشان کرد: شاید در حوزه پزشکی کمترین حوزه‌ای باشد که مانند گردشگری سلامت نیازمند کار گروهی باشد کار گروهی نیز تعریف خاص خود را دارد یعنی عناصر خاص مختلفی باید در آن تعریف شده باشند و این عناصر در گردشگری سلامت کاملاً تخصصی هستند کار گروهی در گردشگری سلامت کاملاً تخصصی است و تخصص‌های خاص خود را می‌طلبد هم در مراکز  درمانی و هم در شرکت‌های تسهیل‌گر. یکی از اولین اقدامات ما در وزارت‌بهداشت این بود که زنجیره تامین را در گردشگری سلامت کامل کنیم. اداره گردشگری سلامت وزارت‌بهداشت از حدود پنج سال پیش در این وزارتخانه ایجاد شده و هدف اساسی آن نیز همین تکمیل زنجیره تامین است.

وی ادامه داد: در حال حاضر صدور ویزا در وزارت امور خارجه برای افرادی که می‌خواهند برای درمان به کشور ما سفر کنند در مدت کوتاهی انجام می‌شود همچنین با تعاملاتی که با سازمان میراث‌فرهنگی داشتیم دنبال طراحی شرکت‌های هستیم که کارگزار باشند و بتوانند به‌صورت تخصصی توانمندی‌های کشور را در کشورهای هدف بیان کنند و بعد از آن موجبات ورود سیستماتیک یا ارگانیزه شده بیماران به کشور را فراهم کنند. همچنین از مجموعه ۹۶۰ بیمارستانی که در کشور وجود دارد ۱۶۰ بیمارستان برای پذیرش بیماران خارجی آماده شده این ۱۶۰ بیمارستان به‌صورت دوره ای تحت بازبینی قرار می‌گیرند و به تازگی چک لیست‌ها و آیین‌نامه‌هایی برای مراکز جراحی محدود و کلینیک‌ها طراحی شده و به زودی این کار برای کلینیک‌های تخصصی و مراکز جراحی محدود نیز اعمال خواهد شد. تلاش ما این است که به سرعت زمینه فعالیت دلال‌ها را در حوزه گردشگری سلامت محدود کنیم و وقتی محدودیت برای دلایل ایجاد شود می‌توان با آن دسته از دلالانی که باقی مانده‌اند از طریق قانون برخورد کرد.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه توانمندی‌های پزشکی کشور بسیار زیاد است، تصریح کرد: سوال اصلی این است که آیا مردم کشورهای همسایه از این توانمندی‌هایی که در حوزه پزشکی در کشور ما وجود دارد مطلع هستند یا خیر و آیا این توانمندی‌ها در کشورهای همسایه عرضه می‌شود یا خیر و آیا مردم کشور خودمان از خدمات در حوزه پزشکی در کشور مطلع هستند بررسی‌های ما نشان دهد که این اطلاعات بسیار محدود است و از همین رو نیروهای‌مان را به سرعت آموزش دادیم اصلاً کردیم این آموزش موثر باشد و همین‌طور شرکت‌ها را نیز آموزش دادیم تا بتوانند ظرفیت‌های مارکتینگ و فضای دیجیتال استفاده کنند.

ایجاد گردشگری ارزان در کشور

سپس مرتضی قربانی دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این همایش درباره گردشگری سلامت گفت: انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی ایران با قدمتی بیش از ۶۰ سال قبل از شروع فعالیت هواپیمایی ملی کشور در ایران تشکیل شده و ما در حال حاضر بیش از ۴۷۰۰ آژانس مسافرتی را در سراسر کشور پوشش می‌دهیم در حوزه تورهای ورودی با موضوعیت گردشگری سلامت طی  یک تفاهم‌نامه کامل با مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی دپارتمان‌هایی را در بحث تورهای گردشگری سلامت را تشکیل دادیم و در این خصوص دفاتر علاقه‌مند در حوزه تورهای ورودی گردشگری سلامت از طریق انجمن صنفی با همکاری مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای بازاریابی در این حوزه و اجرای حرفه ای این نوع تور ها برای متقاضیان این نوع تورها هستند.

 وی ادامه داد: وظیفه ما بحث بازاریابی و وصل کردن افرادی است که می‌خواهند از این خدمات در کشور ما بهره بگیرند. بخش فنی و بخش پزشکی و تخصصی آن به دیگر دوستان مربوط می‌شود. در این خصوص نیز پیشنهاداتی مطرح شده مبنی بر اینکه انجمن صنفی با همکاری مرکز درصدد است تا بتواند در سه حوزه استارتاپ‌های حوزه گردشگری به‌ویژه حوزه گردشگری سلامت کمک‌های را داشته باشد. در همین زمینه برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همچنین بحث گردشگری ارزان را در داخل کشور مدنظر داریم چراکه در کشور خودمان نیز برخی افراد تمایل دارند از برخی خدمات در سایر شهرهای غیر از محل سکونت خود استفاده کنند. این افراد به سازماندهی نیاز دارند و ما در این حوزه نیز دفاتر بسیاری در سراسر کشور داریم شاخه‌ای به‌عنوان گردشگری سلامت را داخل کشور ایجاد کردیم.

دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح کرد: پوشش دفاتر خدمات مسافرتی سراسر کشور در خیلی از مراکزی که بحث آب‌درمانی مطرح است حضور دارند و می‌توانند هم از لحاظ خدمات و هم از لحاظ مارکتینگ به ما کمک کنند. همچنین دفاتر گردشگری در طول سال در نمایشگاه‌های مختلفی در حوزه گردشگری شرکت می‌کنند از همین رو در حال برنامه ریزی برای برگزاری ورکشاپ‌ها برای این دفاتر هستیم.

سفر ۱۰ هزار عراقی برای دریافت خدمات سلامت

در ادامه این همایش ساسان مومنی مدیرعامل شرکت مدیکال سرویس گفت: برنامه ما درباره ساخت و مشارکت اپلیکیشن‌های سلامت است. یکی از برنامه‌های ما همکاری با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری برای هماهنگی و کمک به افرادی است که تمایل دارند در این اپلیکیشن‌ها فعالیت کنند. همچنین برای اولین بار سمینار گردشگری سلامت در تاریخ ۲۹ فروردین در عراق به مدت سه روز برگزار می‌شود. در حال حاضر در حدود ۱۰ هزار عراقی در ماه از عراق برای درمان خارج می‌شوند که ایران سهم کوچکی از این افراد دارد. امیدواریم بتوانیم این کاستی را جبران کرده و روز به روز ورود گردشگران سلامت را به کشور افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در صورتی که بسترهای منطقی جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور فراهم باشد می‌توانیم در این خصوص نیز خدماتی را ارائه دهیم.

اگر یک بخش به‌صورت غیرحرفه‌ای عمل کند، ایران بدنامه خواهد شد

سپس نیکومرام دبیر انجمن جراحان پلاستیک با بیان اینکه انجمن جراحان پلاستیک ایران بیش از ۳۳۰ عضو دارد، گفت: ما در انجمن جراحان پلاستیک ایران است برنامه هایی که در حوزه گردشگری سلامت است حمایت می‌کنیم اما خواهش ما این است که همه اعضا  در این خصوص به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند. اگر فقط یک بخش به‌صورت غیر حرفه‌ای عمل کند ایران بدنام خواهد شد و همچنین دیگر بخش‌های این مارکتینگ نیز با مشکل مواجه خواهند شد. ما نیز در انجمن جراحان پلاستیک می‌توانیم بالاترین سطح جراحی‌ها را در زمینه جراحی پلاستیک ارائه دهیم.

انتهای این مراسم نیز کریمی رئیس سیاستگذاری مرکز توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی گفت: برنامه ای را بنا به تصویب شورای مرکزی مرکز توسعه گردشگری سلامت دیده شد که مرکز سیاست‌گذاری اقتصاد کشورهای اسلامی آن را پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: کشورهای اسلامی دبیرخانه مرکز توسعه گردشگری سلامت در ایران به بهترین شکل در حال شبکه‌سازی در سایر کشورها است. البته مشکلات نیز وجود دارد از جمله اینکه متاسفانه ما در سایر کشورها برندسازی نکردیم و به فکر این نبودیم که با انجام این کارها قرار است یک اتفاق عجیب و غریبی اقتصادی رخ دهد و هیچ‌وقت رویکرد ما به سمت خارج نبوده و از توانمندی‌ها استفاده نکردیم و امیدوارم از این به بعد این اتفاق بیفتد و ما از تمام توانایی‌های مان استفاده کنیم به نظر می‌رسد ما در حوزه برندسازی و در حوزه جذب مشتری از خارج از کشور در داخل ایران خوب عمل کنیم شبکه مرکز توسعه اقتصاد سرمایه گذاری و مرکز سلامت به شدت حامی این جریان خواهد بود. ما در مرکز توسعه اقتصاد سرمایه‌گذاری به کارهای اقتصادی در این حوزه ورود نمی‌کنیم اما کمک می‌کنیم به بخش‌های اقتصادی و خصوصی تا در این حوزه به خوبی عمل کنند.

رییس سیاست‌گذاری مرکز توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی تصریح کرد: شبکه جامع خدمات سلامت کشورهای اسلامی در حال تدوین است. بخش عمده‌ای از این شبکه به حوزه زیبایی اختصاص پیدا می‌کند و غالب کشورها آمادگی این را دارند که در این حوزه ورود کنند اما بستر آن آماده نیست. کشورهای همسایه ما اطلاعی از این ندارند که ما در کشورمان چه اقدامات خوبی را می‌توانیم درحوزه کلنیک‌های زیبایی ارائه دهیم. ما باید فکری کنیم با رکود کسب و کاری که شاهد هستیم چه بخواهیم و چه نخواهیم نوع کسب و کارها تغییر می‌کند و کسب و کارها به سمت هوشمند شدن می‌رود و اگر ما به این سمت نرویم قطعا دچار ورشکستگی‌های ممتد در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف خواهیم. مقابله با ورشکستگی با تغییر رویکرد امکان‌پذیر می‌شود نه فقط با حرف. ما چند سال گذشته ثابت کردیم یک عده تعداد محدود با بودجه محدود توانستیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

کریمی خاطرنشان کرد: ما کمترین کمک را از دولت در این حوزه گرفتیم و سعی کردیم به موضوع گردشگری سلامت ورود کنیم. گردشگری سلامت فقط منحصر به بخش سلامت نمی‌شود بلکه شامل گردشگری طبیعت، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری غذا و... نیز می‌شود. ما حوزه وسیعی از گردشگری را می‌توانیم پوشش دهیم یک گردشگر سلامت که وارد کشور می‌شود تمام آیتم‌های یک گردشگر را دارد به اضافه آیتم درمان و موضوعاتی که در حوزه سلامت است. اما ما هیچ وقت به این موضوع توجه نکردیم در حالی که ترکیه به شدت در این حوزه فعالیت می‌کند اما از ما بسیار جلوتر است. ما اگر می‌خواهیم اتفاق خوبی در کشورمان بیفتد باید در حوزه برندینگ گردشگری سلامت نیز فعالیت کنیم. بخش‌های خصوصی با یک همت عالی باید به میدان بیایند. کتاب گردشگری ارزان را تدوین می‌کنیم و در ۱۶۴ کشور این کتاب قابل پخش است.

وی ادامه داد: سایت‌های زیادی وجود دارد که آدرس‌های اشتباه می‌دهند و مردم با استفاده از این سایت‌ها اطلاعات دریافت کرده و وارد کشور می‌شوند و با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. در حالی که بسیاری از کشورها بسیار از ما جلوتر هستند دشمن در حوزه اقتصاد کار می‌کند و اولین اقدام آن بی‌انگیزگی است و مدیران امروز ما دچار یک بی‌انگیزگی شده‌اند و کار نمی‌کنند ما شرایط بسیار سختی را گذراندیم . امروز کسی باید در این مملکت کار کند که نسبت به این کشور تعصب داشته باشد. ما تلاش می‌کنیم اتفاقات خوبی را در کشور نه فقط برای خودمان بلکه برای جوانان‌مان رقم بزنیم. اگر همین روز اقدام کردیم موفق شدیم چراکه کشورهای دیگر فرصت‌ها را از ما می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز