خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار نسبت به تعطیلی پروژه‌های شهرداری به دلیل بی‌پولی/درآمدزایی از طریق اجاره بهای ۲ هزار ملک واگذارشده

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۴۶۵

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند، راه‌های درآمد پایدار را که می‌توان منهای اخذ عوارض از مردم در دستور کار قرار داد، تشریح کرد.

محمود میرلوحی (عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اخذ عوارض از مردم با عناوین مختلف، گفت: ادامه اتوبان صیاد تا آزادگان، بزرگراه شهید شوشتری در شرق تهران، مترو منطقه ۲۲ و قریب ۳ هزار اتوبوس شارژی از پروژه‌های نیمه‌تمامی‌هستند که برای تکمیل آنها نیاز به اعتبارات داریم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین نزدیک به ۲ هزار واگن برای خطوط ۶ و ۷ مترو نیاز داریم که این خطوط تا پایان سال آماده می‌شوند و باید واگن‌شان را روی آنها سوار کنیم. هزینه هر واگن مترو، یک میلیون یورو است. دو هزار واگن یعنی دو میلیارد یورو و اگر بخواهیم آن را به نرخ آزاد حساب کنیم، یعنی ۲۴ هزار میلیارد تومان. این هزینه‌ها را از کجا باید بیاوریم؟

وی افزود: در رابطه با مترو و اتوبوس توافقی که کرده‌ایم این است که منابع از سه جا تامین شود، یکی از این منابع، سهمی‌است که دولت باید بپردازد که تاکنون محقق نشده و عملا در این خصوص اختلاف داشتیم. بحمدالله اکنون روابط ما با دولت و مجلس اصلاح شده و بالاخره اتفاقات مثبتی در بودجه امسال رخ داد.

میرلوحی تاکید کرد: سال ۹۱ که کشور ۱۱۹ میلیارد دلار نفت فروخت، همان سالی است که آقای احمدی نژاد ۲ میلیارد دلار توافق‌شده را نداد. بنابراین سهم دولت انباشته شد و اکنون تبدیل به گرفتاری شده است. حال دولت باید یک‌سوم هزینه‌ها را در رابطه با مترو و اتوبوس پرداخت کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یک‌سوم از منابع مالی برای حمل و نقل عمومی‌ را نیز شهرداری باید تامین کند، گفت: شهرداری دیگر باید از فروش تراکم، تخریب باغات و امور اینچنینی خودداری کند و به همین دلیل تامین این اعتبار سخت‌تر شده است. قرار است یک‌سوم از هزینه توسعه حمل و نقل عمومی‌را نیز مردم بدهند. پس فرمولی که توافق شده، یک‌سوم دولت، یک‌سوم شهرداری و یک‌سوم مردم است، اما نه مردم سهم خود را داده‌اند و نه دولت. این باعث شده که کارها متوقف شود. در خطوط ۶ و ۷ مترو با استقراض پیش رفته‌ایم. طی ۱۶ ماه گذشته در حوزه مترو فقط ۵۰۰ میلیارد تومان توانستیم تزریق کنیم.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد ۱۱ هزار تومان خرج بلیت کنیم، اما فقط ۶۰۰-۵۰۰ تومان از مردم دریافت کنیم، یا اینکه سالی ۵۴۰ میلیون بلیت بفروشیم و در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان عایدی داشته باشیم، درست نیست. اکنون ما سالانه ۶ هزار میلیارد تومان برای تونل‌ها، تجهیزات، ایستگاه‌ها، خرید واگن و ... در مترو خرج می‌کنیم و از محل فروش بلیت، ۳۵۰ میلیارد تومان کسب شود و این یعنی حدود ۷ درصد پول به ما برمی‌گردد. مشخص است که چنین مدلی قابل دوام نیست. اینکه ۶ هزار میلیارد تومان خرج کنیم و ۳۵۰ میلیارد تومان برگردد، با هیچ فرمولی در دنیا جور در نمی‌آید.

به گفته میرلوحی در حال حاضر همه هزینه را شهرداری پرداخت می‌کند. دولت باید سالانه ۲ هزار میلیارد تومان در این زمینه پرداخت کند و بلیت هم باید به قیمتی برسد که یک‌سوم هزینه را پوشش دهد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون کسی که در تهران واحد مسکونی دارد، معدل پرداختی‌اش به شهرداری ۹۸ هزار تومان در سال است. در حالی که در دنیا چنین فرمولی نیست و در شهری مثل تهران که هزینه‌های مختلف دارد و نیازمند توسعه اتوبوس‌ها و متروهایش است و یا باید پسماند را جمع‌آوری کند، چنین مبلغی اصلا مناسب نیست.  

وی یادآوری کرد: اکنون در زمینه پسماند سالانه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه می‌دهیم. چرا باید در تهران اینقدر پسماند تولید شود که برای حمل آن اینقدر هزینه لازم باشد؟ چرا این پسماند نباید در مبداء تفکیک شود تا چوب، آهن، کاغذ یا ... که در آن وجود دارد، دوباره مورد استفاده قرار گرفته و به چرخه تولید و مصرف برگردد؟ صداوسیما، وزارت ارشاد، رسانه‌ها و شهرداری باید روی این موضوع کار کنند.

میرلوحی با اشاره به اینکه در حوزه فضای سبز سالانه هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم، گفت: ما باید هزینه‌های خود را در شهرداری کاهش دهیم و منابع جدید و پایدار را شناسایی کنیم. یکی از منابع پایدار هم همین عوارض است که شهرداری باید به طور مثال در حوزه پارکینگ‌های حاشیه‌ای اخذ کند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا درآمد پایدار دیگری را نمی‌توان برای شهرداری تهران متصور شد که افزایش عوارض شهری دیگر در دستور کار نباشد؟ گفت: اکنون سالانه ۲۳ هزار میلیارد تومان برای اداره شهر تهران خرج می‌شود. ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمومی‌شهرداری است و با هزینه‌ای که در سازمان‌ها و شرکت‌ها مثل مترو، اتوبوسرانی، شرکت‌های بازار میوه و امثالهم خرج می‌شود، در مجموع ۲۳ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه در شهر تهران هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: منابع این هزینه ۲۳ میلیاردی از کجا باید تامین شود؟ ما که از درآمد حاصل از نفت چیزی دریافت نمی‌کنیم. بنابراین باید تا جایی که ممکن است، هزینه‌ها را کاهش دهیم و آنچه را که می‌ماند از محل صدور پروانه، جمع‌آوری پسماند، خودروها و ... تامین کنیم.

میرلوحی با تاکید بر اینکه خودروها در تهران عامل ۶۰ درصد آلودگی هوا هستند، گفت: این تاثیر در آلودگی، باید با کاهش تردد آنها در شهر حل شود. همانگونه که بخش عمده آلودگی هوا در تهران به واسطه تردد وسایل نقلیه است، باید درآمد شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی‌و کاهش آلودگی نیز از همین محل حاصل شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های درآمد شهرداری‌ها از طریق تبلیغات در سطح شهر است، گفت: دنیا همین کار را می‌کند؛ یعنی می‌گردد تا ببیند در سطح شهر از کجا می‌توان منابع ایجاد کرد. شهرداری‌ها به مواردی نظیر عوارض پارک خودرو، کسب و پیشه و ... فکر می‌کند و ما هم باید به همین موارد فکر کنیم.

وی در واکنش به این سوال که آیا به جز دریافت هزینه از مردم راه دیگری برای شهرداری وجود ندارد، گفت: یا باید این هزینه از نفت و دولت یا از مردم گرفته شود و یا کار باید تعطیل شود. البته صرفه‌جویی هم راه دیگری است که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. اما غیر از این چهار راه چه راه دیگری وجود دارد؟

میرلوحی ادامه داد: سال پیش در بخش پسماند خشک ۱۲ میلیارد تومان درآمد داشتیم. با اصلاحی که امسال کردیم، ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد داریم. سال دیگر می‌خواهیم این منبع را به ۶۰۰ میلیارد تومان برسانیم. کافی است شهروندان عزیز پسماند تر را با کاغذ، آهن و ... مخلوط نکنند و این پسماندهای خشک را به دست اپلیکیشن‌ها و شرکت‌ها بدهند و این یک ثروت است. اینجا دیگر محل کسب درآمد شهرداری، مبالغ دریافتی از مردم نیست.

وی در ادامه گفت: ما در برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهری مقرر کرده‌ایم تا یک صندوق توسعه تشکیل شود. از این به بعد برای پروژه‌های بزرگ صندوق اختصاصی ایجاد می‌کنیم و مردم سهامدار می‌شوند. به این ترتیب این پروژه‌ها به نام مردم و به سود آنان خواهد بود. این یکی از کارهایی است که شهرداری می‌تواند انجام دهد تا هم هزینه‌های خودش کاهش یابد و هم به مردم سود برسد.

میرلوحی در ادامه توضیحات خود درخصوص درآمدهای پایدار برای شهرداری گفت: الان پولی را می‌گیریم و پروانه صادر می‌کنیم، اما پس از آن رابطه‌ای میان مالک و شهرداری نیست؛ در حالی که کاربری ساختمان و درآمدش در آینده می‌تواند خیلی متفاوت باشد. در برنامه سوم توسعه شهری پیش‌‎بینی شده تا این موارد را پیگیری کنیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به املاکی که در اختیار افراد مختلف گذاشته شده‌اند، گفت: بیش از ۲ هزار ملک شناسایی شده و اولین کار شهرداری این است که اجاره معوق این املاک را دریافت کند. درآمد حاصل از این اجاره‌ها را می‌توان در اختیار طلبکاران و پیمانکارانی گذاشت که در حال کار روی پروژه‌های نیمه‌تمام هستند. اگر هم مازادی وجود داشته باشد، اجاره‌نامه تنظیم می‌شود و خود تبدیل به یک منبع درآمد برای شهرداری می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر ۲ هزار ملک که در اختیار افراد مختلف هستند، ماهانه یک میلیون تومان اجاره پرداخت کنند (که البته اکنون در تهران ساختمانی با اجاره یک میلیون نداریم) منابع حاصل از آن ۲ میلیارد تومان خواهد شد. البته این یک میلیون، اجاره حداقلی است. اگر برای هر ملک ۱۰ میلیون تومان اجاره دریافت کنیم، ماهانه ۲۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری از این محل خواهد شد و این مبلغ سالانه به ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

میرلوحی با اشاره به اینکه اکنون برای تخلیه ۲۰۰ ملک در شمال تهران حکم قضایی صادر شده است، بیان کرد: اکنون برای تحویل این املاک یا تنظیم اجاره‌نامه در حال پیگیری هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس می‌توان اینقدر روی دریافت عوارض بیشتر از مردم تمرکز نکرد، گفت: بله، شهرداری باید از همه راه‌ها نسبت به کسب درآمد اقدام کند، اما اینکه از مردم عوارض دریافت نکنیم، به معنای توقف پروژه‌هاست. حمایت از مردم نباید به مفهوم کاهش ارائه خدمات و توقف توسعه شهر باشد.

عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت مالی نامناسبی که مردم در شرایط فعلی دارند، اظهار کرد: در شهر تهران همیشه تولید ثروت صورت می‌گیرد اما مناسبات آنگونه که باید، شکل نگرفته است. ببینید در تهران از نظر قیمت کالاهای مختلف چه اتفاقاتی افتاده است. اما شهرداری متاسفانه تا به حال رابطه‌ای با تحولات اقتصادی نداشته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز