خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران خبر داد؛

هنوز موتورهای جنگ جهانی دوم در کشور تولید می‌شود/ ممانعت رانت موجود در حوزه صنعت خودرو و موتورسیکلت از تغییر نسل

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۹۷۳

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به رانتی که در صنعت خودرو و موتور وجود دارد و مانع از تغییر نسل در این حوزه می‌شود، گفت: هنوز در کشور موتورهایی تولید می‌شود که مربوط به جنگ جهانی دوم است.

سیدنواب حسینی منش در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه معاینه فنی در بحث آلودگی هوا ۱۰ درصد تاثیر دارد، اظهار داشت: ماهیت خودرو فسیلی دودزا بودن آن است. سقف مجاز برای دود داشتن خودروها را قانون معلوم کرده است. مثلا خودروهای دیزلی تا سقف ۲/۸PPM می‌توانند دود داشته باشند. پس نمی‌توانیم بگوییم اگر معاینه فنی به درستی انجام شود، کل آلودگی هوای تهران برطرف می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه گفت: دانشگاه شهید بهشتی و سایر دانشگاه‌های معتبر تهران مطالعاتی را انجام دادند و اعلام کردند که اگر همه خودروهای تهران در حد استاندارد قرار گیرند، حدودا ۱۰ درصد از میزان آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه موضوع خودروهای فرسوده یک موضوع کشوری است، بیان کرد: برای معاینه فنی فرقی نمی‌کند که خودروها فرسوده هستند یا خیر. اگر خودرو فرسوده در مرکز معاینه فنی بیاید و نتواند استانداردها را پاس کند معاینه فنی دریافت نمی‌کند. قانونگذار گفته تا زمانی که بحث نوسازی ناوگان فرسوده شکل گیرد، به شرط معاینه فنی، به خودروهای فرسوده هم اجازه تردد داده شود.

حسینی منش افزود: این موضوع امنیتی است و ما در ستاد معاینه فنی طبق دستوراتی که از وزارت کشور یا وزارت راه صادر می‌شود، کار خود را انجام می‌دهیم. اگر تصمیم بگیرند خودروهای فرسوده محدود شوند، با جرات می‌توانم بگویم ۸۰-۷۰ درصد اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از رده خارج می‌شوند.

وی درخصوص موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: وضعیت این موتورها یک فاجعه است و معاینه فنی روی آنها بی‌معنی است. من به عنوان کارشناس این حوزه اعلام می‌کنم که کنترل آلودگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری به صورت دستی انجام می‌شود و به راحتی می‌توان شیر ورودی به سیلندر را کم و زیاد کرد. تنها موتورهای انژکتوری هستند که روی آنها می‌توان معاینه فنی نافذ داشت؛ به همین خاطر باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از رده خارج شوند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره رانتی که در حوزه صنعت خودرو و موتورسیکلت وجود دارد، گفت: تغییر نسل موتورسیکلت‌ها در ایران سخت اتفاق افتاده است. دررابطه با خودرو هم همین داستان را داریم. تولید اول پراید مربوط به سال ۱۹۸۸ است و هنوز به شکل همان سال در کشور تولید می‌شود؛ اما ببینید در ریو که در کره تولید می‌شود و چند نسل بعد از پراید آمده است، چه تغییر نسلی رخ داده است.

حسینی منش اضافه کرد: صنعت موتورسازی و خودروسازی ما به شکل ثابت جلو می‌رود و هیچ تغییراتی در آن اتفاق نمی‌افتد. در تغییر نسل خودروها و موتورسیکلت‌ها یک رانت وجود دارد که مانع تغییر نسل می‌شود. به همین دلیل پافشاری‌ها زیاد است و ادعا می‌کنند نمی‌توانند تغییر نسل دهند.

وی یادآوری کرد: دیزاین و طراحی موتورسیکلت‌های CG ۱۲۵ مربوط به جنگ جهانی دوم است و هنوز با همان دیزاین این موتورها را در کشور تولید می‌کنیم. از آنجا که تغییر نسل محصولات و عوض کردن خط تولید هزینه دارد، کسانی که در این حوزه نفوذ دارند مانع از آن می‌شوند و نمی‌خواهند زیر بار این هزینه بروند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درخصوص موتورهای انژکتوری گفت: این موتورها در کشور تولید نمی‌شوند و درحال واردسازی آنها هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز