خبرگزاری کار ایران

ضرورت آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی حاضر در ایران

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۴۷۲

معاون گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور بر ضرورت آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی حاضر در ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عطاالله کوهیان، معاون همکاری های علمی و سازمان‌های تخصصی و معاون بین المللی قائم مقام وزیر علوم در نشست خبری گفت: دوره‌های مشترکی بین ایران و کشورهای دیگر برگزار شد که در سال ۹۶ توانستیم ۱۱ دوره  مشترک برگزار کنیم اما امروز این آمار به ۴۹ دوره مشترک رسیده است.

کوهیان افزود: برخی دانشگاه‌ها را به عنوان دانشگاه راهبر انتخاب کردیم. در حال حاضر ۲۱ دانشگاه در کشور ما به عنوان دانشگاه راهبر هستند. مثل دانشگاه امیرکبیر که راهبر علمی بین المللی با کشور فرانسه است یا دانشگاه سیستان و بلوچستان که راهبر دانشگاه ما با دانشگاه کشور پاکستان است.

معاون بین المللی قائم مقام وزیر علوم بیان کرد:عملکرد تعاملات بین المللی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.نکته حائز اهمیت دیگر این است که در فعالیت‌های بین المللی باید به یک جامع نگری در سطح جوامع به وجود بیاید.

کوهیان از دانشگاه‌های راهبر نام برد و گفت:  دانشگاه تهران با اروپا، امیرکبیر با کشور فرانسه، علم و صنعت با کشور آلمان، خوارزمی با کشور اتریش،  دانشگاه صنعتی اصفهان با سوئیس، استان کردستان با کشور عراق، دانشگاه تبریز به کشور ترکیه، مشهد با کشور هندوستان در ارتباط خواهند بود.

در ادامه این نشست بهادر باقری در رابطه با رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های دنیا گفت:  در دنیا حدود ۲۰۰ دانشگاه هستند که  درس‌های زبان فارسی، شرق شناسی، ایران شناسی و ... را تدریس می‌کنند. همچنین وزارت علوم از قدیمی‌ترین نهادهایی است که در زمینه زبان و ادبیات فارسی فعالیت داشته است.

وی ادامه داد: ما به زودی سند راهبردی معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی را اعلام خواهیم کرد که در آن برنامه‌های ۵ تا ۱۰ سال آینده قید کرده‌این‌ تلاش می‌کنیم با وجود زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری با همکاری اساتید دانشگاه‌های دیگر دنیا آموزش زبان فارسی را به صورت مجازی توسعه بدهیم.

باقری با اشاره به آغاز طرح سامفا گفت: همانطور که در زبان انگلیسی دوره‌های تافل و آیلتس را داریم در آموزش زبان فارسی نیز دوره "سامفا" برای دانشجویانی که می‌خواهند از کشورهای خارجی به ایران بیایند و تحصیل کنند در نظر گرفته‌ایم.

 معاون گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور عنوان کرد: امسال چهارمین سال است  که با همواری سازمان سنجش  دوره‌های آموزش زبان فارسی سامفا برگزار می شود همچنین در چهار کشور عراق، خوزستان، بنگلادش و لبنان آزمون‌های سامفا همزمان با ایران برگزار می شود.

باقری در پایان تاکید کرد: سالانه ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنندکه آموزش زبان فارسی برای آنها ضروت دارد. همچنین در خارج از کشور ۵ هزار دانشجو داریم که در مقاطع لیسانس، ارشد و دکتری با زبان فارسی آشنا می‌شوند و آموزش داده می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز