خبرگزاری کار ایران

تعیین نرخ عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده‌های کامیون ممنوع

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۴۴۹

اعضای شورای شهر تهران لایحه تعیین عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران در سال 98 را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه صد و بیستمین جلسه شورای شهر تهران کلیات لایحه «تعیین عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران در سال 1398» به تصویب رسید.

در ادامه جلسه جزئیات این لایحه بررسی شد. در جریان بررسی ماده یک این مصوبه که مرتبط با نرخ این عوارض است حجت نظری عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: ما عملاً نمی‌توانیم برای یک فعل دو هزینه از شهروندان دریافت کنیم. با توجه به اینکه ما از جرائم راهنمایی و رانندگی هم سهمی داریم دریافت عوارض از شهروندان درست نیست. شهروندان هزینه مدیریت غیر یکپارچه شهری را نباید پرداخت کنند و این با عدالت همخوانی ندارد.

در ادامه ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران در خصوص پیشنهاد نظری مبنی بر عدم دریافت عوارض و جریمه از  وسایل نقلیه باری به صورت توامان گفت: آقای نظری می‌گویند برای فعل واحد نمی‌شود به شهروندان دو هزینه تحمیل کرد اما به نظر من این سخن وجاهت قانونی ندارد. ما نمی‌توانیم بگوییم یک شهروند در صورت تخلف جریمه‌ای پرداخت کند که از عوارض کمتر است. اگر کسی تخلف کند و وارد طرح شود درست نیست که فقط او را جریمه کنیم و جریمه او کمتر از عوارضی باشد که افراد قانون‌مند پرداخت می‌کنند؛ مگر اینکه جریمه، عوارض دریافتی را هم در خود داشته باشد و بیشتر از آن باشد.

در ادامه این جلسه حجت نظری پیشنهاد خود را پس گرفت و ماده یک و تبصره یک این مصوبه بدون تغییر به تصویب رسید.

در این ماده شهرداری تهران مکلف شده است از کامیون‌های زیر 5 سال 11 هزار تومان، از کامیون های 5 تا 10 سال 22 هزار تومان و از کامیون‌های بالای 10 سال 33 هزارتومان عوارض برای ورود به محدوده‌های کامیون ممنوع دریافت کنند. همچنین در تبصره این ماده آمده است در صورتی که وسایل نقلیه باری موضوع این مصوبه خارج از مسیر تعیین شده در باربرگ در محدوده کامیون ممنوع تردد نمایند مشمول پرداخت عوارض فوق‌الذکر خواهند بود.

در ادامه جلسه ماده دوم این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت. در این ماده شهرداری موظف شده است نسبت به شناسایی وسایل نقلیه‌ای که عوارض موضوع این مصوبه را پرداخت نکرده‌اند اقدام و بدهی مالک وسیله نقلیه را بابت عوارض پرداخت نشده به ‌آخرین نشانی وی نزد اداره راهنمایی و رانندگی اعلام کند.

در تبصره یک ماده 2 آمده است که پلیس راهنمایی و رانندگی تهران مکلف است نسبت به متوقف نمودن وسایل نقلیه‌ای که بدهی و دیون معوق خودرویی آنان به شهرداری از میزان 10 میلیون ریال متجاوز است جلوگیری نماید.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درباره این تبصره پیشنهاد جایگزینی داد. پیشنهاد علیخانی مبنی بر این بود که شهرداری تهران موظف شود وسایل نقلیه‌ای را که دیون آنان بیش از 10 میلیون ریال است جهت توقف خودروها به پلیس راهور معرفی کند.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با این تبصره گفت:‌ بنابراین تبصره ما باید کسانی را که بیش از یک میلیون تومان تخلف داشته‌اند به راهنمایی و رانندگی معرفی کنیم و تخلفات زیر یک میلیون بلاتکلیف می ماند.

در ادامه جلسه پیشنهاد علیخانی مبنی بر جایگزینی تبصره یک با 15 موافق تصویب شد و ماده 2 با اصلاحات انجام شده تصویب شد.

در ادامه، اعضای شورای شهر تهران ماده سوم از این لایحه را نیز به تصویب رساندند. ماده سوم در این ارتباط است که صددرصد درآمد حاصل از اجرای این مصوبه پس از واریز به حساب خزانه شهرداری تهران صرف توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اقدامات کنترلی پیشگیرانه جهت کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا شود.

پس از تصویب ماده سوم، ماده چهارم نیز مورد بررسی قرار گرفت.در ماده چهارم آمده بود شهرداری تهران مکلف است گزارش عملکرد این مصوبه را هر شش ماه یک بار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

حجت نظری در خصوص این ماده پیشنهاد داد این عبارت ذکر شود که شهرداری موظف است پایان شش ماهه اول و پایان شش ماهه دوم این گزارش را ارائه کند.ماده چهارم با تغییرات مدنظر حجت نظری به تصویب رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز