خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگروه آلودگی هوای کشور اعلام کرد:

مهلت هفت ماهه سبب تولید 700 هزار موتور کاربراتوری شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۸۵۰

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور با بیان اینکه 27 ماه جنگیدیم تا منع پلاک‌گذاری موتورهای کاربراتوری را بگیریم گفت: از مرداد تا پایان سال جاری به تولید این موتورسیکلت‌ها مهلت داده شد و در این مدت 700 هزار موتورسیکلت کاربراتوری تولید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اظهار کرد: مقصر 70 درصد آلودگی هوا خودروها و منابع متحرک هستند که بر اساس اعلام بانک جهانی خسارت اقتصادی آنها 2.8 میلیارد دلار در سال است.

وحید حسینی با بیان اینکه بیش از 80 تا 90 درصد موتورهای کشور را موتورسیکلت‌های CG125 تشکیل می‌دهند گفت: سطح مجاز آلایندگی را مصوبه هیئت وزیران تعیین می‌کند و یک اصل نانوشته هم داریم که آن را از اروپا کپی‌برداری می‌کنیم. بر این اساس سطح استاندارد خودروهای دیزل سنگین یورو 4 است و سطح استاندارد موتورسیلکت اروپا 3 است.

حسینی در ادامه گفت: ما برای استانداردهای اروپا 2، 3، 4 و ... آزمایشگاه داریم که مستقیما با خودروسازها قرارداد می‌بندند. آیا این اشکال ندارد که آزمایشگاه با خودروساز قرارداد ببندد؟ چقدر ممکن است چنین آ‌زمایشگاه‌هایی خودرو را از تست‌ها رد کنند. همچنین شرکت‌های بازرسی هم از خودروسازها پول می‌گیرند تا بازرسی‌ها را انجام دهند و این روند به هیچ وجه درست نیست حاکمیت باید در این موضوعات ورود کند.

وی اضافه کرد: اروپایی که ما از آن گرته برداری می‌کنیم برای آلودگی ده‌ها کارشناس دارد و مثل ما دارای تعداد معدودی کارشناس نیست.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور با بیان اینکه شرکت خودروساز یک بنگاه اقتصادی بوده و هدفش کسب درآمد است عنوان کرد: چوب حاکمیت باید بالای سر خودروساز باشد و گرنه این شرکت الزامات محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند؛ چرا که رعایت مسائل محیط زیستی محصولات را پیچیده می‌کند و هزینه خودروسازان را بالا می‌برد. مثال آن هم تقلب شرکت فولکس واگن است.

حسینی تاکید کرد: چه دلیلی دارد ما از اروپا گرته‌برداری کنیم اروپا تجربه‌های شکست فراوانی دارد آنها به سمت دیزل سواری رفتند و بعدها فهمیدند اشتباه کردند و حال نمی‌دانند چه کنند.

وی در بخش بعدی سخنان خود گفت: ما 27 ماه جنگیدیم تا منع پلاک‌گذاری موتورهای کاربراتوری را بگیریم چرا باید این فرآیند 27 ماه طول بکشد؟ همان زمان که منع پلاک‌گذاری این موتورها تصویب شد هم به تولید آنها تا آخر سال مهلت دادند این موضوع درپنج مرداد تصویب شد و تا برج 12 ، 700 هزار موتور کاربراتوری تولید کردند.

وی اضافه کرد: اشتغال هم تبدیل به کلیدواژه تولید نامرغوب شده است چه کسی گفته تولید موتور CG125 وضعیت اشتغال را بهتر می‌کند چرا به سمت تولیدات مرغوب نمی‌رویم.

حسینی در خصوص پروژوه رتروفیت (بروزرسانی ناوگان موجود با استفاده از فناوری) هم گفت: سال‌هاست که این پروژه در شهرداری تهران مطرح شده و در زمینه آن مصوبه هم زیاد داریم اما هنوز از آن غافلیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز