خبرگزاری کار ایران

جان‌بابایی خبر داد:

تدوین راهنمای بالینی بومی برای سرطان‌‌های شایع در کشور

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۷۷۵

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای اولین بار در کشور برای داروهای پرهزینه سرطان و سرطان‌‌های شایع، راهنماهای بالینی و استانداردهای خدمت را به‌صورت بومی تدوین و ابلاغ کرده‌ایم.

به گزارش ایلنا، قاسم جان‌بابایی در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان و افتتاح همزمان مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت‌: با آغاز طرح تحول سلامت در حوزه درمان سرطان، اقدامات خوبی در راستای حمایت از بیماران انجام شده و برای بیماران سرپایی و بیماران بستری در حوزه سرطان، بسته‌‌های حمایتی تدوین و اجرا شد و بسیاری از هزینه‌‌ها در قالب برنامه تحول تامین شد.

وی افزود: اقدامات زیربنایی و ساخت مراکز تشخیص و درمان سرطان نیز از ابتدای طرح تحول سلامت مورد توجه قرار گرفت؛ چراکه مردم نیاز به درمان مناسب داشتند. بر این اساس، ساخت مراکز سرطان در سه تیپ آغاز و سیاستگذاری‌های لازم انجام شد. در حال حاضر نیز در برخی استان‌‌ها مراکز تیپ یک که بحث پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان را دنبال می‌کنند، ایجاد شده و در برخی استان‌‌ها نیز مراکز تیپ سه شکل گرفته‌ است.

جان بابایی با اشاره به اینکه سیمای سرطان به سمت سرطان‌‌های قابل پیشگیری در حال حرکت است، توضیح داد: بنابراین هدف‌گذاری ما برای ایجاد مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان مناسب بوده است. در این راستا یکی از مهمترین سیاست‌های ما استانداردسازی خدمات سرطان، مدیریت منابع این حوزه، توسعه شبکه ارائه خدمت، توسعه نیروی انسانی و ثبت اطلاعات سرطان بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین گفت‌: در عین حال برای اولین بار در کشور برای داروهای پرهزینه سرطان و سرطان‌‌های شایع، راهنماهای بالینی و استانداردهای خدمت را به صورت بومی تدوین و ابلاغ کرده‌ایم و بر این اساس، منابع به خوبی هم، ذخیره شده‌ است. در این زمینه برای سرطان‌‌های شایع از جمله سرطان معده، روده بزرگ، ریه و پستان نیز راهنمای بالینی بومی تدوین شده است.

جان بابایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما مدیریت مراکز شیمی درمانی بود، طوری‌که در حال حاضر براساس استانداردهای وزارت بهداشت به مراکز شیمی درمانی مجوز جدید داده می‌‌شود و مراکزی که استانداردهای لازم را ندارند، اجازه شیمی درمانی نخواهند داشت. در حال حاضر، تمام مراکز شیمی درمانی کد شناسه دریافت کرده و در حال رصد و پیگیری هستند. همچنین دستورالعملی برای شیمی درمانی با رعایت اصول بیمار، اصول تهیه دارو و اصول کارکنان تدوین شده و در حال اجرا است.

وی درباره تاسیس مراکز حمایتی و طب تسکینی در حوزه سرطان گفت‌: خوشبختانه از سال گذشته آموزش‌ هایی در زمینه طب تسکینی آغاز شده و ۲۰ مرکز را آموزش داده‌ایم و امیدواریم سال ۹۸ طب تسکینی و حمایتی در حوزه سرطان که مغفول باقی مانده، پر رنگ‌‌تر شود. همچنین سند توسعه ملی سرطان را که تدوین شده بود، ابلاغ کردیم. در عین حال، مدیریت اطلاعات در این حوزه یکی از مهمترین اقداماتی بود که از زمان دکتر آقاجانی آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. سامانه ‌ای هم در این زمینه ایجاد شد که دارای اطلاعات برخط پاتولوژی و ثبت الکترونیکی نسخ بوده و داروخانه‌ ها و بیمه‌ها هم، براساس این سامانه نسخه پیچی می‌‌کنند تا هزینه ‌های سرطان مدیریت شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان با اشاره به بهره برداری از ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، تصریح کرد: باید توجه کرد که نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و ما می‌توانیم با استفاده از این مراکز ۶۰ درصد جمعیت کشور را در این مراکز دولتی غربالگری کنیم و امیدوارم تا سال آینده در کل کشور این اقدام صورت گیرد و همان‌طور که سیمای سرطان در حال تغییر است، بتوانیم هزینه‌های سلامت ناشی از سرطان را کاهش داده و عمر مردم را بیشتر کنیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز