خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در پاسخ به ایلنا:

کاهش جذب دانشجویان در مشاغل مورد انتظارشان/ نگران مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور نیستیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۴۴۵

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص مهاجرت دانشجویان نخبه کشور گفت: با در نظر گرفتن فارغ التحصیلان نخبه در دنیا، ایران رتبه بالایی از لحاظ مهاجرت نداشته و بین کشورهایی که فرستنده دانشجو هستند، جایگاه متعادلی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه اختتامیه دهمین جشنواره فارابی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چند درصد مهاجران نخبه از میان دانشگاه‌های برتر کشور هستند، گفت: داستان رفتن دانشجویان ما برای تحصیل به خارج از کشور مساله جدیدی نیست، اما با توجه به اینکه تعداد فارغ التحصیلان ما زیاد شده است، جذب در مشاغلی که مورد انتظار این افراد است کم شده و این طبیعی است.

وی با بیان اینکه یکی از مسیرهای ادامه تحصیل، رفتن به کشورهای خارجی است، گفت: رفتن دانشجویان از کشور به دو صورت است. یک بخش که دولت اعزام می‌کند که اخیرا این اعزام خیلی کم شده است زیرا ما در اکثر دانشگاه‌ها دوره‌های دکتری با کیفیت خوب داریم. بخش دیگر به مهاجرت دانشجویان با هزینه خودشان یا با گرفتن حمایت‌های مالی از دانشگاه‌های معتبر دنیا بوده که البته این راه نیز خیلی رایج است.

غلامی بیان کرد: با در نظر گرفتن فارغ التحصیلان نخبه در دنیا، می توان دریافت ایران رتبه بالایی از لحاظ مهاجرت نداشته بلکه بین کشورهایی که فرستنده دانشجو هستند جایگاه متعادلی دارد. از این رو نگرانی برای اینکه دانشجویان ما به خارج از کشور بروند و تحصیل کنند قطعا وجود ندارد، اما باید تلاشمان در جهت بازگرداندن نخبگان به کشور بیشتر شود تا بتوانیم از ظرفیت‌شان استفاده کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه باید برای بازگرداندن نخبگان به کشور طرح و برنامه داشته باشیم، گفت: بازگرداندن و استفاده از ظرفیت دانشجویان نخبه مستلزم این است که بتوانیم در زمینه‌های مختلف طرح و برنامه داشته باشیم که البته بخش خیلی کمی از آن در اختیار وزارت علوم است و بخش‌های قابل توجه آن در اختیار حوزه‌های مختلف، وزارت‎خانه‌ها، نهادها و سازمانهای دیگر است که امیدواریم در برنامه‌های خودشان این ظرفیت‌ها را ببییند واین سرمایه های دوباره به کشور برگردند. طبیعی است که وقتی کسی متقاضی تحصیل می‌شود سوابق تحصیلی‌اش در دانشگاه‌های پذیرنده مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشکلات برگزیدگان جشنواره فارابی و اینکه چطور مشکلات آنها برطرف خواهد شد؟ گفت: تحقیقات به ذات مشکل دارد زیرا در جهت حل مشکلات انجام می‎شود ولی برای اینکه امکانات بیشتری در اختیار محققان قرار بگیرد سهم قابل توجهی از اعتبارات به این افراد تعلق دارد. شاید در حوزه علوم انسانی هزینه خیلی زیاد نباشد اما طبعا ایجاد فرصت و امکان دسترسی به منابع مهم‌تر است و باید این کار حتما انجام بگیرد. اگر محققان ما مشکلی داشتند بهتر است به مسئولین و نهایتا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بگویند تا مشکل‌شان بررسی شود.

غلامی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نامه روسای دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها به رئیس مجلس و اعتراض آنها نسبت به واگذاری،‌ادغام و تعطیلی این دانشگاه‌ها نیز گفت: این مصوبه شورای عالی اداری کشور است همچنین یک بند در برنامه مصوب قانون برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع اختصاص دارد.دستگاه‌ها و نهادهای دولتی نمی‌توانند دانشگاه داشته باشند و مراکز علمی باید زیر مجموعه وزارتین علوم و بهداشت قرار گیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: برخی از نهادها از این قاعده مستثنی هستند به دلیل اینکه این مرکز را برای تربیت نیروی متخصص خود تشکیل شده‌اند، دانشگاه صداو سیما نیز در رشته‌هایی که برای رفع نیاز خودش دانشجو پذیرش می‌کند از این قاعده مستثنی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز