خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد:

معاش ۸۷ هزار نفر در کشور به تالاب‌ها وابسته است

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۴۲۴

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها ارزش دارند و نقش زیادی در تثبیت دی اکسید کربن دارند، گفت: معاش ۸۷ هزار نفر در کشور به تالاب‌ها بستگی دارد.

به گزارش ایلنا، حمید ظهرابی معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست روز جهانی تالاب‌ها گفت: تالاب‌ها یکی از مهمترین اکوسیستم‌ها به شمار می‌روند. تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها ارزش دارند و نقش زیادی در تثبیت دی اکسید کربن دارند و فقط ۳ درصدد کره زمین را دارند ولی ۳۰ درصد از تثبیت دی‌اکسید کربن بر عهده تالاب‌ها است.

وی در ادامه بیان کرد: سطح تالاب‌های تاکنون تخریب شده معادل ایجاد ۱۰ درصد از سوخت فسیلی است. تالاب‌ها تعادل بخشی به سفره های زیر زمینی، سفره‌های شور و شیرین، حذف‌ آنها باعث ورود آب شور به آب شیرین می‌شوند، مانع ایجاد سیلاب، در تنوع زیستی نقش دارند، در طبیعت گردی نقش دارند، در تامین معاش جوامع محلی، در سیستان ۷۰ هزار نفر، در هورالعظیم ۱۲ هزار نفر در شادگان ۵ هزار نفر معاش‌شان به تالاب ها بستگی دارد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در ۲ فوریه ۱۹۷۱ شهر رامسر زادگاه کنوانسیون حفاظت از تالاب ها جهان شد و در آن سال ۸ کشور به این کنوانسیون پیوستند. بیش از ۱۷۰ کشور عضو آن و ۲۳۳۷ تالاب به ثبت کنوانسیون رامسر رسیده اند. در کشور ما ۳۵ تالاب در ۲۴ عنوان در این کنوانسیون ثبت شده اند که مساحت آنها یک و نیم میلیون است. تالاب ها در کشور خشکی مثل ما بسیار بااهمیت هستند. امسال در بندر خمیر روز جهانی تالاب‌ها برگزار خواهد شد.

ظهرابی در ادامه بیان کرد: این امر با درخواست مردم آن منطقه به این دلیل است که توجهات به تالاب های آنها جلب شود. شعار روز جهانی تالاب ها برای امسال "در مواجهه با تغییر اقلیم ناتوان نیستیم" است.

معاون محیط زیست طبیعی گفت: دربرنامه ذی نفعان بخش های مختلف را دور هم جمع می کنیم تا به یک برنامه مشترک برای رسیدن به اهداف در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای حفظ و احیای تالاب ها برسیم.  احیای تالاب ها به تامین منابع آب برمی گردد. از اقدامات بلند پروازانه خود باید بگذریم تا بتوانیم تالاب های کنونی را حفظ کنیم. باید تالاب های مرکز کشور که منشا گرد و غبار هستند را ببینیم و تلاش کنیم در سایر تالاب ها به این سمت و سو نرویم. برای احیای تالاب ها به مدیریت زیست بومی تاکید شده است.

ظهرابی در ادامه بیان کرد: در محیط زیست با برخورد  و اعمال مجازات نمی توانیم محیط زیست را حفظ کنیم بلکه با همراهی مردم این امر محقق می شود. برای حفاظت و احیای ۷ تالاب برنامه مدیریت زیست بومی آنها تدوین و تصویب شده و ۶ تالاب برنامه آنها تدوین شده ۱۴ تا تدوین شده است. تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب ها در دست بررسی است تا مشخص شود هر تالاب به چه میزان آب برای ادامه حیات نیازمند است. برای ۲۷ تالاب این نیاز آبی مشخص شده و ۲۰ تالاب در دست مطالعه و ۱۴ تالاب هنوز نیاز آبی آنها انجام نشده است این میزان به وزارت نیرو ابلاغ شده است.

وی افزود: برای دست یابی به حقابه هنوز فاصله زیادی داریم. اما برای حرکت به سوی تامین منابع آب سیستم نظارتی در دفتر حفاظت تالاب‌ها راه اندازی شده که هر تالاب مورد رصد و پایش قرار می گیرد. حوزه تالاب ارومیه ۵۳ درصد از حقابه آن گرفته شده است. تالاب بالادست کوهستانی بدون چالش هستند تالاب در انتهای حوزه آبخیز مثل هامون و گاوخونی با مشکل رو به رو هستند و احیای آنها متکی به فعالیت دشواری است و باید چند سال فعالیت کنیم تا نشانه‌های احیا را ببینیم و باید کل حوزه متکی به توسعه پایدار باشد. بعضا در بالا دست سد ایجاد کردیم.

معاون محیط زیست طبیعی گفت: الگو سازی کشاورزی پایدار با مردم محلی و متخصصین در حوزه تالاب ها اجرایی شده است و متخصصین به کشاورزان مشاوره می دهند در این مزارع الگو سازی شده از ۶۰ تا ۳۰ درصد استفاده از آب و ۴۰ درصد استفاده از سموم در مزارع کاهش یافته است. این مردمی شدن مهمترین دستاورد احیایی تالاب ها است. جلب مشارکت جوامع بومی و محلی بزرگترین دستاورد سازمان محیط زیست است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز