خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیحات ثبت‌احوال در خصوص "اسناد هویتی راکد"/سازوکار جدید برای شناسایی افراد بی‌هویت

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۹۴۶

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور توضیحاتی را درباره اسناد هویتی راکد ارائه داد.

سید سیف‌اله ابوترابی (سخنگوی سازمان ثبت احوال) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره  اسناد هویتی راکد گفت: هر کسی در ایران زندگی می‌کند به شناسنامه جدید و کارت هوشمند ملی نیاز دارد و نمی‌تواند بدون این موارد در کشور زندگی کند، بنابراین تمام اسناد هویتی که چندین سال است از آنها استفاده نشده با بانک اطلاعاتی سهام عدالت، یارانه و ... تطبیق داده شده و در صورتی که اصلا مورد استفاده قرار نگرفته باشد به عنوان اسناد راکد بایگانی می‌شوند.

وی ادامه داد: یک سری اسناد هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی که مشخص نیست، صاحبان آنها فوت شده‌اند یا به خارج از کشور رفته‌اند و هیچ استفاده‌ای از اوراق هویتی آنها نشده و کارت ملی جدید یا هوشمند نیز دریافت نکرده‌اند، همانطور که گفتم جزو اسناد راکد محسوب شده و بایگانی می‌شوند و اگر افراد زنده باشند و بخواهند بعد از گذشت چند سال از این مدارک هویتی استفاده کنند، باید اثبات کنند که این مدارک متعلق به آنهاست.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تمام مدارک هویتی از صد سال گذشته تاکنون در ثبت‌احوال بایگانی شده، تصریح کرد: در بانک اطلاعات ثبت احوال کشور بیش از یکصد و 15 میلیون سند افرادی که از سال 1297 در کشور به دنیا آمده‌اند و اولین شناسنامه صادر شده است، نگهداری می‌شود.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که ساز و کار استعلام افراد بی‌هویت چگونه است؟ گفت: یک ایده‌ای در خصوص این افراد داریم که نیازمند زمان و منابع مالی است. براساس این طرح سامانه‌ بانک اطلاعات عکس طراحی می‌شود که از طریق عکس افراد هویت آنها نیز مشخص شود، البته این طرح در حال حاضر فقط در حد یک ایده است و همانطور که گفتم باید منابع مالی آن نیز تامین شود و اجرای آن زمان‌بر است و هنوز مشخص نیست که این ایده اجرایی شود یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز